با امگا ۳ به جنگ اوتیسم بروید!

بر اساس مطالعات، مصرف ماهی در مادران باردار توانایی کاهش احتمال خطر ابتلای نوزاد به اوتیسم را دارد.

طیف اوتیسم “Autism Spectrum” یک اختلال عصبی تکوینی با وجود مشکلات جدی در تعاملات اجتماعی و ارتباطات کلامی، غیرکلامی و وجود رفتارهای تکراری و علایق محدوده فردی بوده که به آن خود درماندگی می‌گویند.

از نشانه‌های شایع این اختلال، واکنش‌های غیرمعمول به محرک حسی و تأکید فرد بر حفظ ثبات و روال‌های خاص در زندگی هستند.

به طور رسمی در سازمان بهداشت جهانی و انجمن روانپزشکی آمریکا، این بیماری با عنوان اختلال طیف اوتیسم، و در خدمات ملی بهداشت انگلستان با عنوان وضعیت طیف اوتیسم شناخته شده، نوعی ناتوانی از گروه ناتوانی‌های رشدی از منظر حقوقی و پزشکی، تعریف می‌شود.

اسیدهای چرب امگا ۳، برای تنظیم سوخت‌وساز لیپیدها و فعالیت‌های بدن انسان ضروری هستند، ولی در بدن ساخته نمی‌شوند. سه نوع از اسیدهای چرب ضروری عبارتند از ALA و EPA و DHA که همگی از خانواده اسیدهای چرب n_3 که از نظر تغذیه‌ای بسیار مهم است، و باید آن را از طریق غذاهای ویژه مانند: مغز گردو، بذر کتان، روغن دانه‌های چیا، به دست آورد به شمار می‌روند.

مصرف ماهی مادر در دوران بارداری بنا بر اعلام دفتر بهبود تغذیه و جامعه وزارت بهداشت، منبع کلیدی مواد مغذی ضروری مانند امگا ۳ که برای رشد مغز جنین حیاتی است بوده، اما شواهد نشان می‌دهد که مصرف ماهی و امگا ۳ کم است.

مصرف ماهی  و DHA در ۹۵ تا ۱۰۰ درصد از زنان باردار و در سنین باروری کمتر از مقدار توصیه شده بوده، درحالی‌که از نظر رشد عصبی نیز مفید هستند.

با بررسی تعداد زیادی از مطالعات، ارتباط بین مصرف ماهی در دوران بارداری مادر و پیامدهای رشد عصبی کودک مشخص شد. به‌طورکلی مصرف ماهی قبل از تولد، با نمرات رشد و شناختی بالاتر در میان فرزندان مرتبط است.

در نتیجه مرور سیستماتیک حمایت از دستورالعمل‌های رژیم غذایی ۲۰۲۰_ ۲۰۲۵ برای آمریکا، شواهد کافی برای تعیین ارتباط مصرف غذاهای دریایی در دوران بارداری با خطر ویژگی‌های مشابه اوتیسم وجود ندارد.

نتایج این مطالعه ملی به طور خاص نشان می‌دهد که مصرف ماهی مادر اما نه استفاده از مکمل امگا ۳ در دوران بارداری، با کاهش احتمال ابتلا به اوتیسم و صفات مرتبط با آن همراه است.

اقتصاد نیوز