روابط خواهربرادری چه چارچوبی دارد؟

یکی از معضلات چند فرزندی، چگونگی برقراری روابط حسنه، میان آنهاست. چالش و درگیری، عمدتاً در خواهر و برادرهای بافاصله سنی کمتر، وجود داشته و امری طبیعی است.

اما چگونه برخورد نمودن والدین، برای شکرآب‌تر نشدن روابط آنها، مسئولیت خطیر و بزرگی است که امکان تبعات بد برای آینده کودکانتان، در صورت خوب پس برنیامدن از آن، وجود دارد.

ساختن فضایی برای تجربه اتحاد و کمک به هم

قرار دادن آنها، در موقعیتی که بتوانند به هم کمک کنند، و با هم علیه چیزی متحد شوند، از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توانید در جهت مطلوب‌تر شدن روابط فرزندانتان، داشته باشید.

مثلاً، در شبی که قرار بوده به سینما بروید، با گفتن” امشب نمی‌رویم”، قطعاً آنها در یک تیم قرار گرفته، و برای سینما رفتن متحد شده، تا احساس خوشایند همدلی و اتحاد را، تجربه کنند.

طرف هیچ‌کدامشان در دعوا نباشید

وقتی که بحث آنها بالا گرفته، و دعوا می‌کنند، قانون طلایی بازی‌نکردن در زمین هیچ‌کدامشان، و نینداختن توپ به زمین دیگری را، مراعات نموده و دخالتی نکنید.

به‌هیچ‌عنوان، حتی با درخواست خودشان، میان آنها داوری نکنید، تا به‌مرور متوجه باشند که بحث بینشان به خودشان مربوط بوده، و حل آن باید توسط خودشان، صورت پذیرد.

این رفتار، موجب تقویت مهارت حل مسئله در آنها، و عدم احساس علاقه بیشتر والدین، به یکی از خواهر یا برادرها می‌شود.

در حضور هم آنها را مقایسه نکنید.

ویژگی‌های خاص بچه‌ها، وجه تمایز و خاص بودن آنهاست. بچه‌ای در مهارت‌های ریاضی استعداد داشته، و دیگری، در مهارت‌های حرکتی، استعداد دارد.

بنابراین، مقایسه آنها از ریشه غلط بوده، بلکه باعث پرورش بذر کینه و حسد، از کودکی نسبت به هم شده، و رابطه فرزندانتان، ازهم‌گسسته می‌شود.

به‌هیچ‌وجه با گفتن جملاتی، مثل (برادرت یا خواهرت رو نگاه کن، چقدر قشنگ به همه سلام می کنه، تو هم یاد بگیر)، حساس ناکافی بودن را در بچه‌ها سرازیر نکرده، و چه‌بسا، باعث بهترنشدن مشکل کودک، و رابطه با خواهر یا برادرش، خواهد شد.

به یک اندازه، بچه‌ها را دوست داشته باشید.

حس بچه‌ها برای دوست داشته شدن یکی از بچه‌ها، توسط والدین قوی‌تر بوده، و امکان دوست‌داشتن یکی از فرزندانتان، به هر دلیلی، بیشتر است.

با کمک روان‌شناس یا روان‌درمانگر، تلاش کنید، تا با پیداکردن وجه تشابه تان، علاقه‌های مشترک با فرزندان، انجام داده و عشق و علاقه‌تان، به هر کدام بیشتر شده، عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس کودکتان، خدشه‌دار نشود.

تبیان