مادران چه نقشی در انتخابات ریاست جمهوری دارند‍؟

مادران در عرصه انتخابات ریاست جمهوری نقش مهم و پررنگی دارند و می‌توانند به فرزندانشان در شناخت کاندید اصلح کمک کنند، همچنین باعث شوند انتخابات پرشور برگزار شود.

«در قضیّه‌ انتخابات، مهم‌ترین نقش شما بانوان در داخل خانه این است که فرزندان و همسر را برای اینکه در زمینه‌ انتخابات فعّال باشند، وادار کنید. هچنین در شناخت نامزدهای انتخاباتی و حضور در پای صندوق‌های رای، هم در داخل خانه و هم در خارج خانه می‌توانید نقش ایفا کنید.» این بخشی از سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع بانوان در خصوص اهمیت نقش مادران در انتخابات است.

نقش مادر در زندگی هرکسی واضح و مشخص است و نیازی به توضیح زیادی درباره آن نیست. سراسر تاریخ از نقش پررنگ و بی‌بدیل مادران روایت می‌کند و در هر حادثه و ماجرایی قطعا یک بعد مهم آن مادران و زنان هستند. چه در زندگی خودشان، چه در زندگی همسر، فرزند و…

یک مادر علاوه بر اینکه مهارت تصمیم ‌گیری را از دوران کودکی درون فرزندش تقویت می‌کند، در دوران جوانی و نوجوانی هم باید به او کمک کند تا بتواند به خوبی تصمیم‌های سرنوشت‌ساز بگیرد. ازجمله این تصمیم‌گیری انتخاب نامزد اصلح ریاست جمهوری است.

فاطمه حشمتی از اساتید دانشگاه درباره نقش مادران در انتخابات می‌گوید: «یک مادر با آگاهی از حقوق اجتماعی می‌تواند معیارهای انتخاب درست و اهمیت داشتن تجربیات و توانمندی‌های داوطلبان را در بین اعضای خانواده خود تشریح کند و آنان را برای حضور در پای صندوق‌های رای تشویق کند.»

همچنین مادران می‌توانند با ایجاد فضای گفت و گو در بین خانواده، محیطی ایجاد کنند که فرزندان خودشان ویژگی‌های مناسب برای ریاست جمهوری را تشخیص دهند و بتوانند در انتخابات کاندید اصلح را انتخاب کنند.

اعظم خالقدادی کارشناس نیز در اینباره می‌گوید: «زنان با ایجاد فضای تفکر و تعقل در خانواده و بحث و گفت‌وگو با اعضای خانواده می‌توانند در شناسایی و معرفی کاندیداهای اصلح موثر واقع شوند.»

زنان نیمی از جمعیت کشور هستند. همین نیمی از جمعیت کشور بودن مبین تاثیرگذاری آنهاست. زنان و مادران با نگاه دقیق و ظریفی که دارند بهتر از مردان اشخاص، راهبرد‌ها و جریان‌ها را می‌شناسند . علاوه بر این در شناخت نامزد‌ اصلح انتخاباتی و همچنین تشویق اعضای خانواده به حضور در پای صندوق‌های رأی هم نقش مهمی ایفا می‌کنند.

مصطفی محمدی‌مکی، کارشناس علوم قرآنی درباره دقت نظر زنان می‌گوید: «زنان به‌ طور کلی در اموری که نیاز به دقت و ظرافت دارد، مثلا در تشخیص جزئیات ریز یا احساسات و عواطف ظریف؛ عملکرد بهتری دارند. بانوان معمولا به موضوعات اجتماعی و سیاسی با دیدی جامع‌تر و چندوجهی می‌نگرند و صرفا به‌دنبال منافع فردی نیستند. گرایش زنان به همدلی و درک دیدگاه‌های مختلف باعث می‌شود بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند. البته این بدان معنا نیست که تمام زنان لزوما قضاوت بهتری در این زمینه دارند اما به‌طورکلی می‌توان انتظار داشت که زنان بتوانند با دقت و ظرافت بیشتری کاندید اصلح را شناسایی کنند.»

فارس