محدودیت دسترسی کودکان انگلیسی به شبکه های اجتماعی به دلیل خشونت فزاینده

دولت انگلیس در نظر دارد تا به منظور کاهش خشونت فزاینده اجتماعی در بین کودکان و نوجوانان این کشور و جلوگیری از دسترسی آنها به محتوای پورنوگرافی، قوانین سختگیرانه‌تری را برای محدودیت استفاده آنها از شبکه‌های اجتماعی اجرا نماید.

براساس این طرح، کودکان برای استفاده از شبکه های اجتماعی باید احراز هویتی شوند؛ مطابق تصمیم دولت انگلیس، افراد زیر ۱۳ سال بر اساس دستورالعمل‌های جدید از سایت‌ها حذف خواهند شد، زیرا به شرکت‌های ارائه کننده خدمات گفته می‌شود از فناوری تشخیص چهره برای جلوگیری از دسترسی کودکان به محتوای مضر استفاده کنند.

دستورالعمل جدید سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا (آفکام) نشان می‌دهد غول‌های رسانه‌های اجتماعی می‌توانند از تشخیص چهره برای جلوگیری از دسترسی کودکان به محتوای خشونت آمیز استفاده کنند.

در این راستا، شرکت‌های فناوری باید به سمت مهار «الگوریتم‌های تهاجمی» بروند که می‌تواند کودکان را در معرض خودکشی، آسیب‌رساندن به خود، اختلالات خوردن و خشونت قرار دهد.

شرکت‌ها ارائه‌کننده خدمات مجازی باید خطرات ناشی از محتوای پلتفرم و شبکه های خود را برای کودکان ارزیابی کرده و اقدامات ایمنی را برای کاهش این خطرات اجرا کنند.

آخرین پیش‌نویس قوانین ایمنی آنلاین، ۴۰ اقدام عملی را که باید توسط شرکت‌های فناوری با کاربران کودک انجام شود، تشریح می‌کند – که در آن جریمه‌های سنگین برای افرادی که نقض می‌کنند، در نظر گرفته شده است. این شامل راهنمایی در مورد چگونگی اعمال اقدامات قوی‌تر تأیید سن، برای اطمینان از عدم دسترسی کودکان به محتوای مضر در پلت فرم است.

این روش‌ها شامل فناوری‌های شناسایی چهره مانند تطبیق عکس‌ها با شناسه یا برنامه‌هایی است که سن کاربر را از روی عکس تخمین می‌زنند.

همچنین نهاد نظارت کننده در انگلیس هشدار می‌دهد که روش‌های موجود – مانند تکیه بر اظهارات کاربران برای اعلام اینکه بالای ۱۸ سال دارند – دیگر کافی نخواهد بود. انتظار می‌رود نسخه نهایی طرح صیانت کودکان در پایان سال ۲۰۲۵  از سوی آفکام منتشر شود تا در بهار ۲۰۲۶ توسط پارلمان تصویب شود.

فارس