زنان تنها در معرض خطر رژیم غذایی ناسالم قرار دارند

یک مطالعه جدید نشان می دهد زنانی که احساس تنهایی می‌کنند بیشتر در معرض پرخوری قرار دارند.

این مطالعه که توسط دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفته، ۹۳ زن را مورد مطالعه قرار داد و از آن ها سوالاتی در مورد سیستم حمایتی و احساس تنهایی پرسید. سپس تصاویر مختلفی با محتوای غذاهای شور و شیرین به آن ها نشان داده شد. اسکن های ام آر ای ثبت شده در طول این مطالعه نشان داد که مناطقی از مغز که با هوس غذایی مرتبط است، با دیدن این تصاویر فعال می شوند.

تمایل به غذا به طور خاص با نمایش تصاویر غذاهای شیرین شدت می‌یافت. این مطالعه گزارش داد که مناطق مرتبط با خود کنترلی و بازدارندگی حسی نیز فعالیت خود را کاهش دادند. لازم به ذکر است که این مطالعه فقط بر روی زنان متمرکز بود و تاثیر تنهایی بر روی مردان هنوز ارزیابی نشده است.

 این پژوهش نشان داد که همان گروه از زنان که احساس تنهایی و تمایل بیشتری نسبت به غذاهای شیرین داشتند، قبلا نیز رفتار های غذایی ناسالم از خود بروز داده اند. در این بین زنانی که احساس انزوای اجتماعی بیشتری داشتند از سبک زندگی ناسالم، رژیم غذایی ناسالم، کیفیت غذایی پایین، تمایل شدید به غذا خوردن رنج می بردند و در نتیجه به پرخوری عصبی و عدم برخورداری از سلامت روان نظیر اضطراب و افسردگی مبتلا بودند.

آرپانا گوپتا نویسنده ارشد این مطالعه گفت تا کنون پژوهشی در مورد چگونگی پردازش مغز در تنهایی و ارتباط آن با چاقی صورت نگرفته است. من این مطالعه را آغاز کردم زیرا کنجکاو بودم تا بدانم که چگونه مدرنیته به ویژه پس از دوران همه گیری کووید ۱۹ بر سلامت روان ،احساس تنهایی، و رفتارهای غذایی تاثیر می گذارد.

وی افزود یافته ها نشان می دهد  زمانی که افراد احساس تنهایی می کنند دچار اضطراب و افسردگی می شوند در نتیجه تمایل بیشتری به پرخوری دارند. گوپتا می گوید احساس تنهایی پدیده ای غم انگیز است اما سعی کنید به جای خوردن غذاهای شیرین، ناسالم و پرکالری به سمت سبک غذایی سالم بروید و این چرخه معیوب مغزی را اصلاح کنید.

نیوزویک