فقر بیشتر زنان نسبت به مردان در اروپا

۹۵ میلیون نفر در اروپا در معرض فقر یا محرومیت های اجتماعی قرار دارند که در این میان زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض خطر بوده و شرایط به نفع مردان پیش رفته است.

مطابق ارقام منتشره از سوی اداره آمار اروپا «یورواستات» در سال ۲۰۲۲ تعداد ۹۵.۳ میلیون نفر در اتحادیه اروپا در معرض خطر فقر یا محرومیت اجتماعی قرار داشتند. این میزان فقر که ۲۲ درصد از جمعیت بلوک اروپا را تشکیل می‌دهند، عمدتا در کشورهایی مانند رومانی (۳۴ درصد)، بلغارستان (۳۲ درصد)، یونان و اسپانیا (هر دو ۲۶ درصد) ثبت شده‌اند. زنان قربانی اصلی این وضعیت هستند، بر اساس گزارش «شبکه اروپایی ضد فقر»، فقر زنان «با حقوق کم و مسئولیت‌های مراقبتی تشدید می‌شود و احتمال بیشتری وجود دارد که آنان در مشاغل پاره‌وقت یا موقت مشغول به کار شوند» همچنین این گزارش می گوید که در اتریش وضعیت بدتر بوده و نیمی از زنان برای هزینه های فرزند خود بطور نیمه وقت  کار میکنند و بسیاری از آنها به شریکان زندگی خود وابستگی مالی دارند.

کارلوس سوسیاس، رئیس شبکه اروپایی ضد فقر این مشکل را «ساختاری» عنوان کرده و بر این باور است که در تحلیل وضعیت موجود، پارامتر های فقر به نفع مردان بوده و زنان نسبت به مردان درمعرض خطر فقر بیشتری بسر میبرند.

شبکه اروپایی ضد فقر که در سال ۱۹۹۰ تاسیس شد، بزرگترین سازمان فعال در زمینه مبارزه با فقر در اروپا محسوب می‌شود که تحت حمایت کمیسیون اروپا قرار دارد. این شبکه مجموعه‌ای از سازمان‌های غیردولتی ضد فقر و همچنین سازمان‌های اروپایی فعال در این زمینه را در بر می‌گیرد.

سوسیاس عنوان می‌کند که برای حل این مشکل باید برای این مشکلات جنسیتی تدابیری اتخاذ کرده که به «تعادل بهتر بین کار و زندگی» منجر شود و همچنین مالیات از خانواده های آسیب پذیر قطع شود.

در پرتغال ۱۹.۴ درصد از جمعیت در معرض فقر تحت فشار بیش از حد هزینه‌های مسکن قرار داشتند. در گزارش منتشره آمده است که در این کشور، ۲.۸ میلیون خانوار با مشکلات مالی مرتبط با مسکن دست و پنجه نرم می‌کنند.

تورم و افزایش قیمت مسکن بیشترین ضربه را به گروه های آسیب پذیر از جمله جوانان وارد کرده است‌.

یورونیوز