جای خالی نمایشگاه های پوشاک اسلامی در کشور

نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی هدی به عنوان محلی برای عرضه پوشاک عفیفانه، بستر مناسبی برای خرید بانوان محجبه فراهم کرده که به همین مناسبت قصد داریم به بایدها و نبایدهایی که می‌تواند اثری مستقیم در کیفیت نمایشگاه بگذارد بپردازیم.

نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی هدی ۳ از ۲۵ بهمن‌ماه تا هفتم اسفند‌ماه در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار شده است و حدود ۹۰ ویژند در قالب ۶۵ غرفه، محصولات خود را در این نمایشگاه در معرض فروش قرار داده اند. نمایشگاهی که بازدیدکنندگان آن اغلب زنان محجبه‌ای هستند که با توجه به بازار نابسامان مد و پوشاک و مهم‌تر از آن نبود سکوی فروش پوشاک اسلامی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و برگزاری چنین نمایشگاهی تا اندازه زیادی می‌تواند پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد.

فرصتی مناسب برای فروش مستقیم فروشگاه‌های فضای مجازی‌

در این نمایشگاه انواع محصولات از قبیل ملزومات حجاب، لباس‌های عفیفانه، روسری عبا، مانتو، چادر رنگی و مشکی و کالای کودک و نوجوان عرضه و دوخت رایگان چادر نیز انجام می‌شود و اکثر فروشندگان نیز خانم‌های محجبه و البته خوش برخوردی هستند که با روی باز از خریداران استقبال می‌کنند.

در برخی غرفه‌ها بیش از یک ویژند مستقر هستند که این موضوع، علاوه بر صرفه اقتصادی برای فروشندگان خرد، باعث افزایش حضور تولیدکنندگان و تنوع کالا در نمایشگاه شده است.

از اتفاقات خوب این نمایشگاه می‌توان به حضور قابل توجه تولید کنندگان و فروشندگان خانگی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند اشاره کرد. این افراد در اغلب مواقع فروش حضوری ندارند، اما این نمایشگاه فرصتی را برای آن‌ها فراهم کرده تا مشتریان بتوانند به صورت مستقیم و با بهره مندی از امکان پرو، خرید خود را انجام دهند.

لباس پوشیده، مطالبه دختران نوجوان

غرفه‌های کودک و نوجوان در این دوره از نمایشگاه با تنوع بیشتری نسبت به دوره‌های قبل حضور داشتند، اما باتوجه به‌عدم دسترسی آسان خانواده‌ها به لباس عفیفانه دخترانه، نیاز به عرضه بیشتر این نوع لباس‌ها برای نوجوانان احساس می‌شود تا دیگر محدودیت انتخاب و خرید برای خانواده‌ها به وجود نیاید.

خانم احمدی که با دو دختر نوجوان خود برای خرید عید به این نمایشگاه آمده است، علی رغم خوشحالی از ارائه این محصولات انتقادی هم دارد. او می‌گوید: «هرچقدر که تهیه پوشاک اسلامی در بازار برای زنان محجبه سخت است، صدبرابر آن برای دختران نوجوان سخت‌تر است. ما انتظار داریم غرفه‌های بیشتری برای دختران نوجوان در این نمایشگاه‌ها درنظر گرفته شود تا دختران مجبور به انتخاب های محدود نباشند.»

رقابت با کالاهای خارجی در گرو خلاقیت بیشتر

تنوع یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های یک نمایشگاه ایده آل محسوب می‌شود و نمایشگاه هدی با کسب تجربه در طول دو دوره گذشته تلاش کرده تا اقدامات مثبتی برای رضایت‌مندی مشتریان بردارد، هرچندکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد هنوز هم این نمایشگاه از نظر تنوع کالا با ایده‌آل‌های مشتریان فاصله دارد.

محدثه واثقی یکی دیگر از بازدیدکنندگان است. او با اینکه از قیمت و مدل‌ها در مقایسه با فروشگاه‌ها رضایت دارد با این وجود معتقد است که اگر بخواهیم با پوشاک خارجی به خصوص در زمینه حجاب رقابت کنیم، حتما باید طراحی‌های خلاقانه‌تری در نظر بگیریم. در حال حاضر اکثر لباس‌های پوشیده چه برای نوجوانان و بزرگسالان، مدل‌هایی یکنواخت و به سبک سری دوزی تهیه شده و نمی‌توانند سلایق متفاوت را جلب کنند؛ در حالی که به راحتی می‌توان همین لباس‌ها را با کمی گلدوزی، خرج کار و طرح‌های خلاقانه جذاب‌تر کرد.

قیمت‌گذاری‌ در برخی غرفه‌ها منصفانه نیست

قیمت‌های منصفانه یکی دیگر از شاخصه‌های یک نمایشگاه ایده آل محسوب می‌شود و از آنجایی که قرار بر تخفیف ۱۵ درصدی کالاها در مقایسه با پیج‌ها و مغازه‌های غرفه داران بوده، خانواده‌ها انتظار بیشتری از این نمایشگاه دارند. این تخفیف در تعدادی از کالاها لحاظ شده و در برخی‌ها خیر. با وجود اینکه بسیاری از خریداران از قیمت محصولات در مقایسه با محصولات مشابه در پاساژها و مزون‌ها رضایت دارند اما از سوی دیگر برخی‌ها نیز قیمت‌ها را گران تر از بازارهای اصلی تهران می‌دانند و یا مثلا نسبت به عملکرد برخی غرفه‌ها انتقاد دارند.

سارا قاسمی از دیگر بازدیدکنندگان این نمایشگاه می‌گوید: «یکی از غرفه‌های کودک که قیمت‌هایش در مقایسه با مغازه کم‌تر بود، توجهم را جلب کرد و قصد خرید داشتم، اما وقتی بطور اتفاقی صفحه آن‌ها در فضای مجازی را دیدم که کالای موردنظر در پیجشان ارزانتر است، همین موضوع باعث شد تا اعتمادم را از دست بدهم و قید خرید را زدم.»

نمایشگاهی با هدف حمایت از اقتصاد خانواده

قطعا برپایی چنین نمایشگاهی با تمام کم و زیادهایش بسیار مورد حمایت بانوان محجبه قرار دارد و در صورت تداوم می‌تواند به ساماندهی عرضه پوشاک اسلامی کمک کرده و با ایجاد فضای رقابتی میان ویژندها، شرایط بهتری را برای خرید و فروش رقم زند؛ یعنی یک بازی برد برد برای فروشندگان و مشتریان. هدفی که برگزارکنندگان نمایشگاه نیز به دنبال آن هستند.

حمیدرضا امیدی، مسئول برگزاری نمایشگاه که خود از تولیدکنندگان قدیمی در این عرصه است، توضیح می‌دهد: «یکی از مهمترین اهداف ما در این نمایشگاه حمایت از اقتصاد خانواده است که این حمایت هم شامل تولید کنندگان می‌شود و هم مصرف کنندگان؛ یعنی توجه به منافع هر دو طرف؛ بنابراین سعی شده قیمت‌ها متناسب با هزینه تولید و انتظار مصرف کننده تعیین شود، اما به هر حال تخلف اجتناب ناپذیر است. هرچندکه ما بطور مداوم در حال نظارت بر نمایشگاه هستیم تا با پیشگیری از گران فروشی، رضایت مصرف کنندگان را جلب کنیم.»

نمایشگاه هدی در استان‌های دیگر هم دایر می‌شود 

امیدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر لزوم برگزاری این نمایشگاه ها، حمایت نهادهای متولی را ضروری دانسته و می‌گوید: «این نمایشگاه بطور خودگردان برگزار می‌شود، درحالیکه باتوجه به نیاز جامعه، متولیان این امر باید وارد عمل شده و در کنار ما بایستند تا بتوانیم سلسله نمایشگاه‌های هدی را به سمت کیفیت و کمیت بیشتر سوق دهیم.» او ادامه می‌دهد: «ما همچنین طبق تقاضای موجود از شهرستان ها، آمادگی برگزاری این نمایشگاه در استان‌های دیگر را داریم، البته در صورتی که استانداری‌ها و ارگان‌های مربوطه حمایت‌های لازم را به عمل آورده و ظرفیت خود را در اختیار ما قرار دهند، زیرا هزینه اسکان و پوشش این نمایشگاه‌ها در استان‌ها می‌تواند به قدری سنگین تمام شود که امکان برگزاری نمایشگاه را از ما بگیرد. به هر حال در صورت همکاری استان‌ها، در سال آینده نمایشگاه هدی را در ۲ مرکز استان برگزار خواهیم کرد.»

لازم به یادآوری است، نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی هدی ۳ از ۲۷ بهمن ماه آغاز شده و تا ۷ اسفندماه از ساعت ۱۱ تا ۲۱:۳۰ میزبان مراجعه کنندگان است.

فارس