نشست فعالان حوزه زنان با دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی

نخستین جلسه از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی کنشگران در پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان روز سه‌شنبه (۶ تیر) با حضور «سکینه سادات پاد» دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی و ۲۰ تن از زنان فعال و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده برگزار شد.

دکتر سکینه پاد دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در این نشست گفت: یکی از ماموریت‌های من شان نظارتی و رصد و پایش و تذکر و گزارش به آیت الله رئیسی است و در صورت لزوم ورود و مداخله به برخی موضوعات را نیز خواهیم داشت. مثلا در مباحثی مانند لایحه برنامه هفتم‌ توسعه دفتر پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان نظرات تکمیلی و پیشنهادی خود را در اختیار رئیس جمهور قرار داد و این از مصادیق پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان است زیرا برنامه و سیاست‌های کلان مقداری رها شده است و هارمونی خاصی برای آن تعریف نشده است.

وی با بیان اینکه من از موضوعات در حوزه زنان در جامعه را به واسطه حرفه ای که دارم از نزدیک لمس کرده‌ام، اظهار کرد: باوجود اینکه اسناد خوبی وجود دارد ولی درک و فهم صحیحی از مسئله صورت نگرفته است لذا یکی از راهکارهای حل مسائل زنان و پیگیری حقوق مادی و معنوی را شروع نشست و شنیدن و گفت و گو کردن با کسانی می‌دانم که بیشتر مسائل را درک کرده‌اند و انشالله بین این جلسه‌های مختلف به یک فهم مشترک برسیم.

دکتر پاد مسئله شناسی در حوزه زنان را از نکات مهم دانست گفت: قصد ما این است که خروجی این جلسات منجر به راهبرد نهایی شود و از حالت منشور و اعلامیه و صحبت خارج شود و اگر نیاز داشته باشد به صورت قانون کار را به انجام برسانیم. البته مسائل و موضوعات بعد از شناسایی و احصا اولویت بندی خواهد شد و نسبت به حل مسئله‌ها راهکار مناسب ارائه خواهیم‌کرد.

دستیار رئیس جمهور در پاسخ به سوال یکی از بانوان مبنی بر آنکه چرا در برنامه هفتم توسعه بندپیگیری های عدالت جنسیتی حذف شده است، تاکید کرد: ما هم این ایراد دا دیدیم، توقع این بود این موضوع توسط متولیان امر زودتر پیگیری شود ولی چون وظیفه رصد و پایش و پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان را به عهده دارم و گفتم عدالت  جنسیتی در برنامه ششم توسعه به سرانجام نرسید و می بایست در برنامه هفتم توسعه مجدد تکرار شود لذا یک نامه ای امروز در همین خصوص  وبحث توجه به نیازمندیهای زنان روستایی وبحث توجه به ارتقای ساختار وجایگاه امور زنان در دستگاه‌های اجرایی و نیز نیازمندی های دختران مجرد دهه ۶۰ و چگونگی استفاده از ظرفیت زنان نخبه در مناصب کلان تصمیم ساز با توجه به فرمایش رهبری در ۱۴دی ماه ۱۴۰۱در برنامه هفتم تهیه شد و برای رئیس جمهور ارسال شد.  

دکتر پاد در رابطه با حضانت و ولایت فرزندان خطاب به یکی از فعالان حوزه زنان گفت: یک مشکل اساسی و مبنایی را بازبینی شورای فقهی زنان می‌دانیم  ودر این راستا نیز طرحی داریم. قبلا  یادداشتی نوشتم در مورد مسائل زنان گفتم بهارستان و پاستور و قم و فعالان مدنی می بایست بایکدیگر به ادراک مشترک برسند تا برخی مسائل حوزه زنان حل شود من هم مانند شما شاهد برخی تعارضات در برخی قوانین هستم و قائل به ضرورت اصلاح هستم.

در ادامه این‌ نشست جمعی از زنان فعال و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده به بیان دغدغه ها و مسائل این حوزه پرداختند.