نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
شبکه پنج سیما از اول شهریور، مجموعه تلویزیونی«زن زندگی، مرد زندگی» را در گونه طنزاجتماعی در فهرست پخش قرار داد و هر شب آن را ساعت ۲۳ روانه آنتن میکند. به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این مجموعه به تهیهکنندگی رضا جودی و کارگردانی غلامرضا رمضانی و مسعود شاهمحمدی ساخته شد. فهیمه سلیمانی این اثر […]
شبکه پنج سیما از اول شهریور، مجموعه تلویزیونی«زن زندگی، مرد زندگی» را در گونه طنزاجتماعی در فهرست پخش قرار داد و هر شب آن را ساعت ۲۳ روانه آنتن میکند.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این مجموعه به تهیهکنندگی رضا جودی و کارگردانی غلامرضا رمضانی و مسعود شاهمحمدی ساخته شد. فهیمه سلیمانی این اثر نمایشی را در ۲۶ قسمت ۴۰ دقیقهای نگاشته است. مجموعه «زن زندگی، مرد زندگی» روایتگر زندگی روزمره زوج جوانی است که هشت سال از زندگی مشترکشان میگذرد و در هر قسمت، مخاطب شاهد یک قصه از زندگیشان خواهد بود.
این سریال در فضایی شاد و طنزآمیز به واقعیتهای زندگی و اجتماع میپردازد و آن را با ظرافتی خاص توصیف و نقد میکند. «زن زندگی، مرد زندگی» روایتگر موضوعاتی تازه است؛ موضوعاتی که بر ضرورت گفتوگوی بین زوجین تاکید میکند و از همین رو میتواند در قالبی طنز، محتوایی آموزنده را برای مخاطب به ارمغان آورد. در گزارش پیش رو با عوامل این سریال هم کلام شدهایم.
عوامل با دقت انتخاب شدند
رضا جودی، تهیهکننده باسابقه تلویزیون در خصوص شکل گیری سریال«زن زندگی، مرد زندگی» میگوید: این اثر نمایشی از اوایل بهمن تا نیمه فروردین، مراحل پیش تولید را سپری کرد و عوامل آن بهخصوص بازیگران در آن برهه به دلیل شدت شیوع ویروس کرونا به سختی انتخاب شدند. سریال، بیستم فروردین کلید زده شد. البته برای سلامت عوامل، دو سه روز قبل از آغاز فیلمبرداری، آزمایش PCR گرفتیم که متاسفانه در این برهه، صدابردار و دو نفر دیگر از عوامل گروه به کرونا مبتلا شده بودند و به اجبار آنها را عوض کردیم. البته در مرحله پیشتولید هم به دلیل ابتلای کارگردان و چند تن از عوامل به کرونا، روند تولید به تعویق افتاد. جودی با بیان اینکه در طول فیلمبرداری، شیوهنامههای بهداشتی رعایت میشد و عوامل چند مرحله آزمایش کرونا دادند، تصریح میکند: با توجه به رعایت شیوهنامههای بهداشتی در طول فیلمبرداری، کسی مبتلا نشد و کار به خوبی پیش رفت. وی در خصوص زمان پخش سریال در محرم با توجه به مضمون آن توضیح میدهد: زمان پخش سریال در این شبکه سالهاست که همین ساعت است و«زن زندگی، مرد زندگی» به تشخیص مدیران شبکه در محرم روانه آنتن شبکه پنج سیما میشود و به نظر من هم زمان مناسبی است.
این تهیهکننده با اشاره به خط قرمزها میگوید: خوشبختانه هم من و هم کارگردانهای مجموعه، سالهاست که با تلویزیون همکاری داریم و خط قرمزها را میشناسیم و در پخش اصلاً مشکل ممیزی نداریم . البته بازبینی پخش، روزانه انجام میشود و حدود ۱۰ قسمت از بازبینی مانده، ولی در قسمتهای پخششده مشکل ممیزی نداشتهایم. جودی میافزاید: اکنون درگیر پخش سریال هستیم و تمام سعی عوامل معطوف به این است که به سلامت و با بهترین کیفیت کار را روی آنتن ببریم. وی درباره هدف از ساخت این سریال و نمایش خانوادهای جوان در کنار فرزندانشان، اظهار میدارد: اعضای این خانواده مثل همه خانوادهها درگیر مسائلی میشوند و مشکلاتی برایشان رخ میدهد، ولی هدف این بود که نشان دهیم اعضای این خانواده از مشکلات روزمره گذر میکنند و وقتی شب به کانون خانواده برمیگردند، پر از امید و آرامش روز را به پایان رساندهاند و برای فردای دیگری آماده میشوند. جودی اضافه میکند: این سریال در دو مرحله تولید شده که مرحله اول را آقای غلامرضا رمضانی و مرحله دوم را آقایان مسعود شامحمدی و مهدی جودی کارگردانی کردهاند و اکنون به صورت یکی در میان پخش میشود.
جای برخی نکات در این سریال خالی است
نویسنده سریال«زن زندگی، مرد زندگی» درباره علاقهاش به گونه طنز اجتماعی میگوید: همیشه به این سمت، گرایش داشتهام و خیلی از آثاری که نوشتهام در این گونه بوده، ولی مسائل روز جامعه و خانواده از جمله دغدغههای اصلیام است.
فهیمه سلیمانی میافزاید: در مرحله طرح آثار طنزی که مینویسم، وقتی شخصیتها را درمیآورم، سعی میکنم مابهازای آنها را برای خودم به تصویر بکشم که چه بازیگری میتواند باشد تا بتوانم مسلطتر فیلمنامه را پیش ببرم. در خیلی از کارها تهیهکننده و کارگردان این اجازه را میدهند که نویسنده پا به پای آنها در پیشتولید و در مرحله تولید پیش برود. اعتقاد شخصیام این است که این به نفع گروه سازنده است و به هر حال خالق اثر ابتدا فیلمنامهنویس است و چون اوست که به شخصیتها جان داده، قطعاً در روند تولید میتواند موثر باشد. همیشه در هر قراردادی که نوشتهام این را عنوان کردهام که از روز اول تولید تا انتها در اختیار گروه هستم. در این کار هم ۲۶ قسمت را آماده کردم و تحویل دادم. این نویسنده اضافه میکند: «زن زندگی، مرد زندگی» سریالی خانوادگی است و از ابتدا که متن به نگارش درآمد صرفاً به آن به عنوان یک کار طنز نگاه نمیکردیم؛ یعنی کمدی موقعیتی است که لحظات شیرینی را ایجاد میکند. وی ادامه میدهد: تعامل خوبی با تلویزیون دارم و همکاری با این شبکه یکی از دلچسبترین همکاریهایم بوده است، بهخصوص با آقای رضوانی که یک سال و نیم همکاریمان طول کشید و صبورانه در کنار گروه بود. سلطانی میگوید: متاسفانه خیلی از کارها آنچنان که دوست داریم پیش نمیرود و برخی کمتر و برخی بیشتر به تولید صدمه میزند یا اثر از فیلمنامه اصلی دور میشود. دلم نمیخواهد در این خصوص صحبت کنم، ولی فیلمنامه اصلی، رسالتی داشت و میخواست حرفهایی در خصوص روابط اعضای خانواده بزند و نکاتی در فیلمنامه بود که خیلی آنها را دوست داشتم و شاید جایشان در این سریال خالی باشد، ولی در مجموع امیدوارم باعث شود بیننده سریال را دنبال کند تا خستگی از تن من و گروه نویسندگان درآید.
نباید ادا و اصول درآوریم
غلامرضا رمضانی، یکی از کارگردانهای سریال«زن زندگی، مرد زندگی» میگوید: چند سال بود که متنها، طرحها یا خلاصه قسمتهایی که برای ساخت به من پیشنهاد میشد، راضیام نمیکرد و با خودم عهد بسته بودم تا داستان جذاب و مخاطبپسندی نداشته باشم، کار نکنم و اصلاً علاقهای به کارگردانی هر گونهای ندارم. از سوی دیگر هر سال چهار پنج قصه برای بچهها مینوشتم که متاسفانه هر کدامشان به دلایلی به در بسته بر میخورد. درد اینجا بود که به نظر من که بیش از ۱۱ سریال در بین سالهای ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۰ ساختهام، پیشنهادهای تصویب شده به شدت ضعیف بود و از اصول اولیه قصهپردازی بهرهای نداشت.
وی اضافه میکند: حدود ۹ سال خیلی پیشنهاد برای کارگردانی داشتم و محترمانه به دلایلی آنها را نپذیرفتم، همه ساخته شدند و پس از پخش غبطه نخوردم و حس بدی نداشتم که چرا من آنها را نساختهام. زمانی که تهیهکننده سه قسمت از مجموعه«زن زندگی، مرد زندگی» را برایم فرستاد و مطالعه کردم، حس کردم میتوان با دقت و نگاه به جزئیات و وسواس و چشاندن طعم زندگی و عطوفت، اثر شیرینی به مردم هدیه داد. ساخت آن را پذیرفتم به شرط خواندن بقیه قسمتها. پس از مذاکرات و برگزاری جلسههای متفاوت با نویسنده و مدیر گروه فیلم و سریال و تهیهکننده، پیش تولید آغاز شد. ما چهار قسمت کامل داشتیم و هر هفته نیز قسمتهای بعدی نوشته میشد. این را میگویم که به شکل محترمانه به نقاط ضعف مجموعهسازی در سازمان انتقاد کنم. در گذشته رسم بر این بود که همه متنها از صافی شوراها میگذشت و پس از بازنویسی و اعمال نظرکارشناسی، به دفعات متعدد پالایش و سپس وارد مرحله پیش تولید میشد، ولی در این سالها به متن و فیلمنامه کامل و تفکر اساسی کمتر توجه میشود.
رمضانی تصریح میکند: دور نشدن از بافت طبیعی و ملموس زندگی، همیشه مورد علاقهام بوده است. در متنهای این مجموعه هم، چنین فضایی حاکم بود، ضمن اینکه نباید ادا و اصول درآوریم تا مخاطب را پای جعبه جادویی نگه داریم. مطالب ریز و سادهای که هر روز از مقابل چشم بیننده میگذرد، در این مجموعه واشکافی شده است. میخواستم با این دستمایه، بریدههای عینی و ملموس حوادث و اتفاقات درون خانوادهها را به شیرینی به تصویر بکشم تا هم لذت ببریم و هم مسائل را نقد کنیم. این کارگردان پیشکسوت با بیان اینکه یکی از دغدغههای مهم گروه این بود که برای ساخت این مجموعه تاوان جانی ندهیم، میافزاید: با توجه به موج جدید کرونا و تلفات روزافزون، من و تهیهکننده به شدت مراقب سلامت اعضای گروه بودیم تا عزیزی درگیر بیماری نشود. با مساعدت تهیهکننده و حساسیت گروه، هیچ یک از اعضای گروه مرحله اول مبتلا نشدند و بهخوبی و خوشی تصویربرداری ۱۳ قسمت مربوط به خانواده ارسلان به پایان رسید.
وی درباره انتخاب بازیگران سریال توضیح میدهد: مخاطب علاقه دارد بازیگران چهرهای مثبت، گرم، دوست داشتنی و شیرین داشته باشند. از همان ابتدا به دنبال انتخاب بازیگران باتجربه بودم. وقتی متن کمی لطیف و شیرین باشد و بازیگران هم به درستی انتخاب شوند مطمئناً حس خوبی به تماشاگر داده خواهد شد. البته رقابت بین رسانه ملی و شبکه نمایش خانگی و دستمزدهای متفاوت این دو برای همه دردسرساز است و برای ما هم بود، ولی در بین گزینههایی که داشتیم، سعی کردم به این دوستان ناب برسم. این کارگردان با بیان اینکه اکنون که درباره مجموعه«زن زندگی، مرد زندگی» حرف میزنیم، حدود ۱۱ قسمت آن پخش شده است، ادامه میدهد: مخاطبان دنیای مجازی برای اینکه دل من نشکند، مدام تعریف میکنند، پیامهای مثبت میگذارند و تاکید میکنند که قسمتهایی که کارگردانی کردهام از جنس جهان واقعی و ملموس است. آنها حس خوبی از گرمی و جمع دوستان بازیگر دارند و حسشان این است که قسمتهای خانواده ارسلان گرم است، ولی در خصوص کل نظرها هنوز چیزی نمیدانم. نظر مخاطب زمانی حقیقی است که در نظرسنجی بی منظور و بی جبهه شرکت کند و بی رودربایستی بگوید که چه حسی دارد. در کل میتوانم بگویم مخاطبان امروزی به سختی با مجموعههایی که داستان مجزایی دارند، ارتباط برقرار میکنند؛ آنها بیشتر به دنبال قصههای طولانی و درگیری، عشق، حادثه و سرعت هستند.
وی با اشاره به سابقه همکاریاش با تهیهکننده این سریال از سال ۱۳۷۸، میافزاید: سه سریال و یک تله فیلم برایش ساختهام و چندین متن سریال هم نوشته و به او واگذار کردهام. او از زبدهترین و کاربلدترین افراد این حرفه است. کار با او کم دردسر بود و اعضای گروه کمتر درگیر گرفتاریهای ناشناخته شدند. این کارگردان با بیان اینکه خودش پس از ۱۳ قسمت، از ادامه کار انصراف داده است، اضافه میکند: هر بیننده باتجربهای در عرصه کارهای نمایشی میفهمد که کار دو دست است و حتی به مدیر گروه پیشنهاد دادم ۱۳ قسمتی که من کارگردانی کرده ام پشت سرهم و مجزا پخش شود تا دو دست بودن و تفاوت عینی و مشهود فضاسازی و بازیها به چشم نیاید که او صلاح ندید.
مریم ضیغمی
گفتگوی جهانبانو با بانوان حاضر در مسیر مشایه
آشنایی با اولین موکب بین المللی زنانه
جملات کوتاه برای تشکر از بانوان خادم عراقی
چند توصیه برای مادران جهت در پیادهروی اربعین
به پاس ۱۰۰۰ روز خدمت
جریان مقاومت، جریانی است که باید همچنان خون تازه در آن دمیده شود
سختترین و سوزناکترین درد بشر، درد فراق است
مردم خوب میدانند چه کسی خدمتگزارشان است
یادبود بانوان آمل برای شهید رئیسی و شهدای خدمت