۳۰ درصد از زنان سرپرست خانوار نیازمند سوادآموزی

طبق آمار بهزیستی، حدود ۳۰ درصد از ۲۸۳ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش این نهاد بی‌سوادند و به گفته مدیرکل توانمندسازی زنان، برنامه مشترک بهزیستی و نهضت سوادآموزی با هدف باسواد کردن این زنان آغاز شده است.

ثبات آمار بی‌سوادی در سال‌های اخیر

خاک‌رنگین با اشاره به روند ثابت بی‌سوادی میان زنان سرپرست خانوار در سال‌های اخیر گفت: «هر سال تعدادی زن بی‌سواد به جمعیت تحت پوشش اضافه می‌شوند و این عدد تقریباً بدون تغییر مانده است. این مسئله نشان می‌دهد که تاکنون برنامه‌ای هدفمند و سازمان‌یافته برای سوادآموزی این گروه وجود نداشته است.»

به گفته‌ی او، اگرچه زنان تحت پوشش همواره برای شرکت در دوره‌های سوادآموزی تشویق می‌شوند، اما این آموزش‌ها تاکنون در اولویت اصلی بهزیستی قرار نداشته است و اکنون زمان آن رسیده این خلأ جدی جبران شود.

سواد؛ کلید ارتقای کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار

مدیرکل دفتر توانمندسازی زنان و خانواده تأکید کرد سواد نه‌فقط مهارتی آموزشی، بلکه عامل اصلی ارتقای کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار است. او توضیح داد: «زنی که خواندن و نوشتن می‌داند، مادر بهتری می‌شود، در مهارت‌های فنی سریع‌تر پیشرفت می‌کند، سواد مالی بالاتری دارد و کنترل مؤثرتری بر تحصیل و رفتار فرزندانش اعمال می‌کند. سواد موجب افزایش اعتمادبه‌نفس و قدرت تصمیم‌گیری در خانواده می‌شود و پایه‌ی اصلی توانمندی فردی و اجتماعی است.»

خاک‌رنگین افزود: پژوهش‌ها نشان داده حتی در شرایط اقتصادی مشابه، میزان مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال در میان مادران باسواد به شکل معناداری کمتر است؛ که نشانه‌ای از تأثیر مستقیم سواد بر سلامت و کیفیت زندگی خانواده‌ها و حتی  افزایش توانایی، مهارت، قدرت نظارت و حتی قدرت چانه‌زنی زنان است.

دلایل ریشه‌ای بی‌سوادی

به گفته‌ی این مقام مسئول، بیشتر زنان بی‌سواد یا کم‌سواد در دهک‌های پایین اقتصادی قرار دارند و معمولاً از ابتدا با همین وضعیت وارد چرخه حمایتی بهزیستی می‌شوند. او اعلام کرد با امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری با نهضت سوادآموزی، گام نخست برای آغاز حرکت به سمت باسوادی زنان سرپرست خانوار برداشته شده است، هرچند این مسیر دشوار و زمان‌بر خواهد بود.

فراتر از خواندن و نوشتن

خاک‌رنگین با بیان اینکه آموزش سواد نباید تنها به خواندن و نوشتن محدود شود، گفت: «اگر برنامه سوادآموزی فاقد کاربردهای اقتصادی و اجتماعی باشد، تأثیر پایداری نخواهد داشت. ما باید سواد پایه را به مهارت‌های زندگی و شغلی پیوند دهیم تا زنان بتوانند از آموخته‌های خود برای بهبود معیشت و تربیت فرزندان استفاده کنند.»

او بر طراحی نظام حمایتی برای حضور زنان در کلاس‌ها تأکید کرد و افزود: «بسیاری از این مادران با مسئولیت‌های سنگین و محدودیت مالی مواجه‌اند و برای شرکت در دوره‌ها زمان و هزینه‌فرصت زیادی از دست می‌دهند. بنابراین لازم است امکاناتی مانند کمک‌هزینه رفت‌وآمد، مراقبت از کودک در محل آموزش و ارائه‌ی گواهی مهارتی قابل‌استفاده در اشتغال برای آن‌ها فراهم شود تا انگیزه و مشارکتشان افزایش یابد.»

آموزش‌های کاربردی در کنار سواد پایه

به گفته‌ی مدیرکل دفتر توانمندسازی زنان و خانواده، موفقیت این طرح به آموزش‌های مکمل وابسته است. او پیشنهاد کرد در کنار آموزش خواندن و نوشتن، سواد مالی، فرزندپروری، ارتباط مؤثر و مهارت‌های زندگی روزمره نیز به زنان سرپرست خانوار آموزش داده شود تا مسیر توانمندسازی آنان کامل شود.

خبرگزاری ایرنا