نکاتی برای خانه تکانی اصولی

اگر درست و اصولی نباشد، باعث بروز مشکلاتی چون کمر درد، گردن درد، مسمومیت تنفسی و حساسیت پوستی می شود، لازم است جهت یک خانه تکانی اصولی از قبل برای آن برنامه ریزی کرد.

فرشید وفا، مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اگر درست و اصولی نباشد، باعث بروز مشکلاتی چون کمر درد، گردن درد، مسمومیت تنفسی و حساسیت پوستی می شود، لازم است جهت یک خانه تکانی اصولی از قبل برای آن برنامه ریزی کرد.

نداشتن برنامه و عجله ای انجام دادن این کار باعث بروز عوارض جبران ناپذیری می شود، رعایت نکات ایمنی از عوارض این موضوع کم می کند‍. در زمان خانه‌تکانی و هنگام جابه‌جا کردن وسایل، تنها اسباب و اثاثیه‌ای را بلند کنید که وزن مناسبی دارند و برای اجسام سنگین از دیگران کمک بگیرید. قبل از بلند کردن یک جسم سنگین، دقیقا مشخص کنید که می‌خواهید آن را کجا بگذارید و هنگام حمل جسم، آن را نزدیک به بدن‌تان بلند کنید. از بلند کردن جسم سنگین و چرخیدن به طور همزمان خودداری کنید و وقتی می‌خواهید جسم سنگینی را روی زمین بگذارید به جای خم کردن کمر، زانوهای‌تان را خم کنید.

دکتر وفا در خصوص مواد شوینده نیز نکاتی را متذکر شدند: در مرحله اول باید از مواد شوینده استاندارد و دارای مجوز استفاده شود، پیش از استفاده حتما دستورالعمل آن خوانده شود، و هنگام استفاده ماسک و دستکش فراموش نشود، پایه اکثر مواد شوینده کلر بوده و این مواد از خود گاز سمی کلر آزاد می‌کنند، این گاز با مخاط بینی و دستگاه تنفسی واکنش انجام می‌دهد و باعث خوردگی و تحریک دستگاه تنفسی شده و در موارد حاد باعث ایجاد مسمومیت، سرفه مکرر، حساسیت پوستی و سوختگی پوست می‌شود.

خبرآنلاین

چند نکته برای بانوان در باب خانه تکانی؛ از وسایل دور ریختنی دل بکنید!