یک بانوی مسلمان اهل بریتانیا شاعر ملی ولز شد

حنان عیسی، شاعر و فیلم‌ساز مسلمان اهل بریتانیا که موفق به کسب عنوان «شاعر ملی ولز» شده است، هدف خود از ورود به قلمرو هنرهای خلاق و ادبیات را بطلان کلیشه‌های رایج در جامعه بریتانیا علیه زنان مسلمان عنوان کرد. به گزارش جهان بانو، حنان عیسی نخستین بانوی مسلمان و محجبه‌ای است که موفق به […]

حنان عیسی، شاعر و فیلم‌ساز مسلمان اهل بریتانیا که موفق به کسب عنوان «شاعر ملی ولز» شده است، هدف خود از ورود به قلمرو هنرهای خلاق و ادبیات را بطلان کلیشه‌های رایج در جامعه بریتانیا علیه زنان مسلمان عنوان کرد.

به گزارش جهان بانو، حنان عیسی نخستین بانوی مسلمان و محجبه‌ای است که موفق به کسب این عنوان شده است. در حال حاضر او به مدت سه سال نماینده فرهنگی مردم ولز خواهد بود. این منطقه سه میلیون نفر جمعیت دارد و دارای زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف است.

حنان عیسی اصالتی عراقی دارد. آثار این شاعر جوان از سوی جامعه فرهنگی ولز مورد توجه قرار گرفته است. وی هدف خود را از ورود به دنیای ادبیات، به چالش کشیدن تصاویر کلیشه‌ای در جامعه بریتانیا علیه زنان مسلمان عنوان کرده است.

او بر این موضوع تاکید دارد که به این دلیل قلم به دست گرفته است تا از زنانی که در وضعیتی مشابه او قرار دارند و مورد نژادپرستی و بی‌عدالتی قرار گرفته اند، دفاع کند. دیوان شعر او با عنوان «تنی که دو دل داشتن را می‌تواند» در بریتانیا منتشر شده و محافل ادبی از آن استقبال کرده اند.

تغییر کلیشه‌های رایج درباره زنان مسلمان

وی در گفت‌وگو با الجزیره در رابطه با چگونگی راه پیدا کردن به محافل ادبی ولز تصریح کرد: اگرچه پیش‌ از این شعرهای بسیاری سروده بودم، با این وجود اتفاقی که باعث شد نوشته‌های خود را به صورت عمومی منتشر کنم، اظهارات توهین‌آمیز دیوید کامرون نخست‌وزیر سابق بریتانیا علیه زنان مسلمان در این کشور بود. او در آن اظهارات زنان مسلمان را به دلیل عدم ادغام در جامعه بریتانیا سرزنش کرده بود و حضور آن ها را برای اجتماع خود بی‌فایده عنوان کرد.

حنان عیسی خاطر نشان کرد: این اظهارات بر خلاف تجربه زیسته من و بسیاری از بانوان مسلمان است. در اطراف من زنان مسلمانی وجود داشتند که پرستار، دانشمند یا پزشک بودند و در مراکز درمانی یا علمی در سطوح عالی مشغول به فعالیت بودند. بسیاری از زنان مسلمان در ادارات دولتی کارمند هستند و از طرف دیگر بسیاری از این زنان استاد دانشگاه، هنرمند یا وکیل هستند و به اشکال مختلف به جامعه خود خدمت می‌کنند. من از این اظهارات توهین‌آمیز خشمگین بودم و برای نشان دادن این عصبانیت تصمیم گرفتم تا افکار خود را در قالب های ادبی بنویسم و منتشر کنم. این نوشته‌ها مورد استقبال محافل ادبی قرار گرفت و به تدریج نامم در میان محافل ادبی ولز شناخته شد.

این شاعر مسلمان مضمون اشعار خود را طبیعت، اسطوره، تاریخ، زبان و هویت معرفی می‌کند.

حنان عیسی در مورد احساس خود به عنوان اولین زن مسلمان و محجبه که موفق به کسب این عنوان شده است، بیان کرد: از اینکه چنین فرصتی برای من فراهم شده است خوشحالم و تلاش خواهم کرد تا نشان دهنده عظمت بانوان مسلمان باشم و کلیشه‌های بسیاری را در رابطه با زنان مسلمان در داخل و خارج از کشور تغییر دهم. امیدوارم بتوانم برای زنان دیگر الهام‌بخش باشم تا توانایی‌ها و نقاط قوت خود را مورد شناسایی قرار دهند و آن ها را آشکار کنند.

لازم به ذکر است که شاعر ملی ولز عنوانی است که توسط مؤسسه «ادبیات ولز» انتخاب می‌شود. این عنوان با توجه به آثار شاعر و نقشی که انتخاب می‌کند تا این آثار چگونه در بهبود و غنی ساختن زندگی افراد جامعه تاثیر گذار باشند، انتخاب می‌شود. ترویج و ارتقای فرهنگ از اهداف این مؤسسه است. این عنوان از سال ۲۰۰۵ تا کنون هر ۳ سال یک بار به یک شاعر تعلق گرفته است.

شاعر ملی ولز نماینده شاعران ولز در داخل و خارج از کشور محسوب می‌شود و در جشنواره‌های فرهنگی و دیگر مراسم ها حضور پیدا می‌کند. او برای شعر مخاطبانی جدید می‌یابد و افراد بااستعداد را مورد تشویق قرار می‌دهد تا به خلق آثار خود بپردازند.

ایکنا