صندوقچه انتخابات؛ گفتگو اختصاصی جهان بانو:

تحقق دولت مردمی با مشارکت زنان در تصمیم‌گیری حکمرانی

 دکتر علیرضا شاکری گفت: با توجه به الگو نمایی قرآن از جنبه‌های مختلف نقش زنان در حکمرانی برای تحقق دولت مردمی تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جهان‌بانو؛ گفتگوی انتخاباتی با موضوع «تحقق دولت مردمی با مشارکت زنان در تصمیم‌گیری حکمرانی» با حضور دکتر علیرضا شاکری عضو شورای راهبردی ستاد حکمرانی مردم در تهران برگزار شد.

علیرضا شاکری با بیان اینکه توجه به الگو نمایی قرآن از جنبه های مختلف با نقش زنان در حکمرانی گره خورده است، گفت: برای تحقق دولت مردمی در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد تاثیر تصمیم‌گیری زنان بر انتخابات باید رجوع بهتری به الگونمایی قرآن در این زمینه داشته باشیم.

دانش‌پژوه حکمرانی در ابتدای گفتگو به برداشت ناصحیح از حکمرانی و نقش‌آفرینی در قالب زن و مرد افزود: با وجود عدم تفاوت انسان ها از لحاظ جنسیت و تفاوت آن ها از جهت اختلافات طبیعی، بر مبنای قرآنی هر دو به عنوان فرد مکلف برای پیشبرد زندگی مومنانه فارغ از جنسیت معرفی می‌شوند.

مولف کتاب لیقوم‌الناس گفت: با توجه به نقش اغوای شیطان برای برهم زدن طبیعت الهی در “حرث”و “نسل” بشری به تغییرات طبیعت زیستی و نسلی در تمدن غربی که در عصر حاضر انجام گرفته، و این در صورتی است که  خداوند در آیه  ۳۴سوره نساء، خلقت مردان را به عنوان نماد اقتدار الهی در روی زمین و آفرینش زنان درقالب نماد رحمانیت الهی دانسته  تا به مکمّل بودن نقش آفرینی آنها در حکمرانی و ارتباط با یکدیگر بپردازد.

شاکری در ادامه عنوان کرد: با پرداختن به مسئله خانواده در قالب موضوعی که جداگانه موضوعیت دارد و ارتباط آن با ادبیات قرآنی یک نوع سازندگی اجتماعی توسط تکوینی‌ترین سلول جامعه به وجود می‌آید و لزوم رفع نیازها توسط لایه حکمرانی حتی در اختلافات زن و شوهر و نیاز به حکمیت ریش‌سفیدها از خانواده طرفین و همچنین سایر نیازهای افراد در ارتباط با یکدیگر در سیطره حکمرانی دولت مردمی باید لحاظ شود.

مدرّس دوره‌های حکمرانی خانواده گفت: زنان اصلی‌ترین رکن خانواده در داخل حاکمیت وخانواده معرفی می‌شوند و ساحت‌های مختلفی برای نقش‌آفرینی با توجه به الگوهای قرآنی در ساحت حکمرانی با مصداق «بلقیس» و زنان تاثیرگذار، در مصداق مادر، همسر و خواهر پیامبران دیده می‌شوند.

شاکری در مورد مشارکت زنان و کمک به افزایش نظم و شفافیت فرایند انتخابات اشاره به این داشت که اهمیت نقش بانوان در حوزه حکمرانی از لحاظ سیاسی بودن و از جنبه تصمیم‌سازی بسیار مهم است. در این جهت تشکیل شبکه‌های بانوان و تبیین در بین افراد خانواده در راستای افزایش مشارکت مردمی و جهت‌دهی به کنشگری افراد خانواده کمک می‌کند.

مسئول اندیشکده حکمرانی قرآنی اقامه در انتهای گفتگو اظهار داشت: برای افزایش مشارکت تصمیم‌گیری انتخابات باید مطالبه در خانواده و ایجاد ارتباط واقعی افراد نهادینه شود تا به تعبیر رهبر انقلاب “مردم‌سپاری” که در دولت رئیس جمهور شهید نمود یافته بود، همچنان مسئله دولت و حاکمیت باقی بماند.