کی پیر می‌شویم؟

بنا بر تحقیقات جدید، در راستای تغییر تصور عمومی مردم در طول زمان، از "سالمندی" و "پیری"، اکثر مردم معتقدند که سالمندی دیرتر از گذشته، شروع می‌شود.

داده‌های بیش از ۱۴ هزار نفر که در تحقیق طولانی‌مدت، شرکت کرده بودند توسط تیمی از دانشمندان آلمان، ایالات متحده آمریکا و لوکزامبورگ، مورد بررسی قرار گرفت. افرادی که بین ۴۰ تا ۱۰۰ سال داشته، و متعلق به نسل‌های مختلف بودند، در یک دوره زمانی ۲۵ساله، به ۸ پرسش پاسخ دادند که یکی از اصلی‌ترین آنها، این بود که” در چه سنی، کسی را پیر توصیف می‌کنید؟”

پیری متوسط، برای متولدین ۱۹۱۱ میلادی، از سن ۷۱ سالگی شروع شده، و برای متولدین ۱۹۶۵ میلادی، با ۳ سال تأخیر، و از ۷۴ سالگی، شروع می‌شود.

به گزارش مارکوس وتشتاین، عضو این تیم تحقیق، با بهبود برخی از جنبه‌های سلامت در طول زمان، امید به زندگی افزایش‌یافته، و افراد در سنین خاصی که درگذشته پیر به‌حساب می‌آمد، اکنون به سن پیری نرسیده‌اند.

هر شرکت‌کننده، پس از ۴ یا ۵ سال مسن‌تر شدن، یک سال به تخمین شروع سالمندی، اضافه می‌نمود.

زنان نیز، به طور متوسط حدود ۲ سال دیرتر از مردان، آستانه پیری خود را، در نظر می‌گرفتند.

فاکتورهای دیگر مؤثر بر تخمین فردی افراد، مثل دارابودن مشکل سلامتی، تنهاتر بودن، یا احساس پیری، موجب اعتقاد آنها، به شروع زودتر مرحله کهولت، می‌شود.

البته محدودیت‌های این مطالعه از جمله اینکه، همگی از آلمان بوده، و احتمال توصیف متفاوت پیری، در فرهنگ‌های غیراروپایی وجود دارد، مطرح بود.

در عصر حاضر، با ادامه بهبود کیفیت زندگی و سلامت، و طولانی‌تر شدن زندگی انسان‌ها، احتمال رسیدن به یکصدمین سالگرد زندگی، با این سؤال که” آیا برای زندگی انسان محدودیتی وجود دارد یا خیر؟” رایج‌تر خواهد شد.

آفتاب