«کوثر» زنان زندانی را به جامعه برمی‌گرداند

اشتعال‌زایی و مهارت آموزی در مراکز توانمندسازی «کوثر» که زیرمجموعه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران قرار دارد، نقش مهمی در جامعه‌پذیری زنان زندانی و بازگشت عزتمندانه آن‌ها به جامعه دارد.

ساماندهی زنان زندانی با هدف یادگیری مهارت برای اشتغال و کسب درآمد پایدار از ابزارهای جامعه‌پذیری و باز اجتماعی‌سازی آنهاست از این رو اشتغالزایی می‌تواند با پیشگیری ورود دوباره این زنان به چرخه جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش امنیت روانی و اجتماعی جامعه را به همراه داشته باشد.

در راستای نیل به این هدف، مراکز کارآفرینی کوثر وابسته به معاونت اجتماعی و فرهنگی و تحت نظارت معاونت زنان و شهرداری تهران از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد. ماموریت اصلی این نهاد آموزش مهارت‌های کاربردی برای کارآفرینی و اشتغال در راستای توانمندسازی زنان زندانی است.

این مراکز علاوه بر آموزش مهارت‌های کاربردی برای فراهم کردن زمینه اشتغال بانوان، به ایجاد بازارچه‌های خوداشتغالی نیز اقدام کرده‌اند تا زنان بتوانند محصولات خود را به طور مستقل و بدون نیاز به واسطه به فروش برسانند.

آمارها نشان می‌دهد از سال ۱۴۰۲ تا به امروز ۸۰ زن زندانی در این مراکز کار می‌کنند و حتی برخی از این افراد هنوز هم زندانی محسوب می‌شوند، اما به تشخیص مقام قضایی مشمول ارفاق قانونی هستند که به این افراد زندانیان رأی باز گفته می‌شود و اغلب آنها با هدف حمایت از خانواده و با توجه به شرایط خانواده به صورت آزاد، کار می‌کنند.

مریم اردبیلی، مدیرکل زنان و خانواده شهرداری تهران در رابطه با افزایش مراکز کوثر گفت: این مراکز در ابتدای دوره ششم شورای شهر ۵۵ مرکز بود اما در حال حاضر به ۱۰۰ مرکز افزایش یافته است و طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است به ۱۱۵ مرکز برسد.

مریم اردبیلی تشریح کرد: زنان زندانی رأی باز در حین گذراندن دوره محکومیت، در مراکز کوثر مشغول به کار می‌شوند تا فعالیت‌ها به این سمت سوق پیدا کند که هیچ زنی در محیط زندان نماند و اگر هم از جهت رأی صادره آزادی آنها امکان پذیر نباشد، در زندان نمانند و در مراکز مشغول به کار شوند تا دوره محکومیت آن‌ها به پایان برسد.

وی تصریح کرد: مساله کسب مهارت و اشتغال زنان زندانی در محیط امن و سالم یکی از دغدغه‌های مهم شهرداری تهران به خصوص اداره کل زنان و خانواده است که در رابطه با این موضوع مهم هم اقداماتی انجام شده است. برنامه جامع برای همه زنان در زندان طراحی شده است تا برخی از آن‌ها در پویش‌ آزادسازی زنان زندانی، ‌آزاد گردند.

اردبیلی با بیان اینکه آزادی زنان زندانی اولویت معاونت زنان شهرداری تهران است، افزود: در سال ۱۴۰۲ با برگزاری یک پویش در منطقه پنج ۳۵ زن که به دلیل جرایم غیرعمد در زندان به سر می‌بردند، با کمک خیران آزاد شدند.

ایجاد فرصت اشتغال برای بانوان زندانی در مراکز کوثر

مدیرکل زنان و خانواده شهرداری تهران اولویت را ساماندهی زنان زندانی دانست و گفت: بسیاری از این زنان ممکن است با جرائم غیرمالی و جرایم عمدی زندانی شده باشند که پس از انجام بررسی‌ها، در صورتی که امکان تامین معاش زندگی و بازگشت به زندگی عادی را داشته باشند حین زندانی بودن، ‌زمینه فعالیت آن‌ها در مراکز کوثر فراهم می‌شود.

اردبیلی همچنین درباره اقدامات تامینی تهران و همکاری با اداره کل زندان‌ها برای بررسی شرایط بانوان زندانی و همکاری آن‌ها در مراکز کوثر افزود: در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای بین اداره کل زندان‌های تهران و معاونت زنان و خانواده شهرداری تهران منعقد شده که طبق این تفاهم‌نامه تمام زنانی که شرایط رای باز را دارند، زمینه اشتغال آن‌ها در مراکز کوثر فراهم می‌شود.

وی افزود: حضور این زنان در این مراکز موجب می‌شود که گزارش‌های روزانه در خصوص فعالیت این زنان به اداره کل زندان‌های تهران ارسال شود تا نحوه فعالیت این افراد در مراکز کوثر مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اینکه زنان هر روز در این مرکز مشغول به کار هستند و شب‌ها هم به خانه بر می‌گردند، به همین دلیل برای آن‌ها حقوق ماهانه در نظر گرفته می‌شود.

مشاور شهردار تهران خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه به زنان زندانی تضمین داده شده که پس از خروج از زندان از نظر مددکاری، حمایت‌های عاطفی، مالی و مشاوره مورد مراقبت قرار می‌گیرند، آن‌ها به این طرح اطمینان دارند.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران درباره همکاری اداره کل زندان‌های تهران با شهرداری افزود: این پروژه از ۲ سال قبل آغاز شد، تفاهم‌نامه آن سال گذشته منعقد شد و به این ترتیب شاهد بودیم که در آن مقطع، یک چهارم از زندان زنان خالی شد.

به گفته اردبیلی، بزرگترین اتفاق در مراکز کوثر شهرداری تهران این بود که زنان با رای باز، بدون پابند الکترونیکی در مراکز کوثر مشغول به کار می‌شوند و بسیاری از افراد فعال در مراکز کوثر حتی اطلاع ندارند که این زنان زندانی هستند.

ایرنا