کودکانی که از شیر مادر محرومند بیشتر در معرض کم­خونی قرار دارند

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: کودکانی که با شیر مادر تغذیه نمی‌شوند بیشتر در معرض خطر کم‌خونی فقر آهن قرار دارند چراکه آهن موجود در شیر مادر بهتر جذب می‌شود.
کمخونی

شروع نکردن به موقع تغذیه تکمیلی و یا نامناسب بودن آن، عادت و الگوهای نامناسب غذایی مانند مصرف چای همراه با غذا و یا بلافاصله پس از مصرف غذا که جذب آهن را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد و یا استفاده از نان‌هایی که با خمیر ورنیامده تهیه شده‌اند نیز می‌تواند موجب فقر آهن شود.

وی با بیان اینکه نوزادان کم‌وزن (کمتر از ۲ هزار و ۵۰۰ گرم) از ۲ تا سه ماهگی ممکن است دچار کمبود آهن شوند، گفت: کودکانی که تغذیه تکمیلی برای آنها به موقع (پایان ماه ششم یا ۱۸۰ روزه) شروع نمی‌شود و یا اینکه در غذای کمکی آنها منابع غذایی حاوی آهن به مقدار کافی وجود ندارد دچار کمبود آهن می‌شوند.

صیدی با بیان اینکه کودکان ۲ تا پنج ساله به علت ابتلا به عفونت‌های شایع دوران کودکی (اسهال و عفونت‌های تنفسی) و آلودگی‌های انگلی، هم در معرض کمبود آهن قرار دارند، گفت: کم‌خونی و فقر آهن در ۲ سال اول زندگی اثرات غیرقابل جبرانی بر رشد و تکامل مغزی کودک دارد.

وی اظهار کرد: تخلیه ذخائر آهن در بدن زنان به علت بارداری‌های مکرر و با فاصله کمتر از سه سال نیز می‌تواند موجب بروز کم‌خونی فقر آهن در آنها شود.

صیدی یادآورشد: زنان در سنین باروری به ویژه زنان باردار، کودکان خردسال و نوجوانان از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض خطر کمبود آهن و کم‌خونی قرار دارند.
رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: دختران و پسران نوجوان به علت جهش رشد در دوره نوجوانی به آهن بیشتری نیاز دارند اما دختران به علت شروع عادت ماهیانه و خون ریزی در معرض خطر کم‌خونی قرار می گیرند.

وی، خستگی زودرس، سیاهی رفتن چشم، بی‌تفاوتی، سرگیجه، سردرد، بی‌اشتهایی، حالت‌تهوع، خواب‌رفتن و سوزن‌سوزن شدن دست و پاها را از علائم کم‌خونی ناشی از فقرآهن بیان کرد و گفت: این نشانه ها در مراحل پیشرفته‌تر با تنگی نفس همراه با تپش قلب و تورم قوزک پا مشاهده می‌شود.

صیدی خاطرنشان کرد: آهن یک ماده مغذی مورد نیاز برای ادامه حیات و اساسی‌ترین ماده اولیه برای ساختن گلبول‌های قرمز خون است.

وی یادآور شد: بدن برای ساخته شدن گلبول‌های قرمز خون، به مواد مغذی مختلفی مثل آهن، اسیدفولیک، ویتامین ب۶، ویتامین ب۱۲، ویتامین ث و پروتئین نیاز دارد که باید از طریق رژیم غذایی روزانه تامین شود.

ایرنا