نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
بتول زاهدیفر، استاد و پژوهشگر جامعهالزهرا(س)، با اشاره به اهمیت نقش بانوان طلبه در تحقق اهداف منشور روحانیت، بر ضرورت توجه به ارتقای معنوی، اجتماعی و علمی این قشر تأکید کرد. او با بیان اینکه بانوان طلبه بخشی مهم از جامعه طلاب هستند، گفت: این افراد میتوانند در زمینه تقویت معنویت، پاسخگویی به نیازهای جامعه و حضور فعال در عرصههای فرهنگی و اجتماعی نقشآفرینی کنند.
وی به ضرورت تسلط طلاب خواهر بر معارف اسلامی و بهرهگیری از روشهای نوین تبلیغی اشاره کرد و افزود: حضور مؤثر در فضای مجازی، انتقال مفاهیم دینی به نسل جوان، و ترویج اخلاق و الگوهای عملی از جمله وظایف مهم بانوان طلبه است. او تأکید کرد: طلاب خواهر با افزایش آگاهی نسبت به مسائل روز و تعمیق در علوم دینی میتوانند پاسخگوی شبهات فکری و هجمههای فرهنگی باشند.
لزوم تخصصیسازی فعالیتها در حوزههای علمیه خواهران
زاهدیفر افزود: بانوان طلبه باید فعالیتهای تخصصیتری در حوزههایی همچون تفسیر، فقه و کلام داشته باشند. منشور روحانیت نیز بهروشنی بر تخصصیشدن فعالیتها تأکید دارد. به گفته وی، این تخصصگرایی موجب میشود طلاب بتوانند در سطح ارتباطات جهانی، گفتوگوهای بینادیانی و معرفی اسلام حقیقی به دنیا مؤثر ظاهر شوند. همچنین حضور آنها در عرصههای مدیریتی، مشاوره خانواده، آموزش قرآن و فقه، و فعالیت در نهادهای مردمی میتواند مسیر تحقق اهداف منشور روحانیت را هموارتر سازد.
وی با تأکید بر اهمیت عرفان عملی و اخلاق فردی در ارتقای معنویت طلاب، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان به مفهوم «بلاغ مبین» اشاره کردهاند که متشکل از دو رکن تعلیم و تهذیب است. اگر علم بدون تهذیب باشد، حتی فعالیتهای گسترده هم اثربخش نخواهند بود. به همین دلیل، عرفان عملی باید به صورت جدی در برنامههای آموزشی حوزهها گنجانده شود.
ضرورت بازنگری در سرفصلهای آموزشی و توجه به فقه خانواده
این پژوهشگر حوزه با بیان اینکه سرفصلهای آموزشی فعلی نیازمند بازنگری جدی است، گفت: به موضوعاتی مانند فقه حجاب و فقه عفاف توجه کمتری شده و در مقابل، موضوعاتی مانند فقه بیع پررنگتر هستند. او افزود: اگرچه در مراکزی مانند جامعهالزهرا(س) فقه حجاب بهصورت محدود ارائه میشود، اما با توجه به ابعاد گسترده آن، لازم است این موضوع در تمامی سطوح حوزوی بهصورت فراگیر تدریس شود.
وی ادامه داد: مباحث مرتبط با قوانین جدید و مسائل روز زنان نیز باید در سرفصلهای آموزشی گنجانده شود. برای مثال، بحث مهریه و محدودیتهای آن از منظر فقهی باید مورد توجه جدی قرار گیرد. همچنین طلاب باید در مهارتهای تبلیغی و تولید محتوای دیجیتال آموزش ببینند تا بتوانند پیامهای دینی را متناسب با نیازهای روز جامعه منتقل کنند.
زاهدیفر به اهمیت ایجاد سازوکارهای جدید برای ارتباط موثر طلاب با بدنه جامعه نیز اشاره کرد و گفت: ارتباط طلاب با فضاهایی خارج از مراکز سنتی مانند باشگاهها یا آرایشگاههای زنانه باید رسمی و ساختارمند شود تا پاسخگویی به نیازهای دینی مردم از انحصار مساجد و حسینیهها خارج شود. او پیشنهاد کرد حوزههای علمیه با همکاری شهرداریها، فضاهایی مانند بوستانهای هیئتامنایی ایجاد کنند تا تعامل طلاب با عموم مردم تقویت شود.
در پایان، این استاد حوزه علمیه ابراز امیدواری کرد که حوزههای علمیه خواهران همراستا با تحولات حوزه برادران رشد کنند و نقش فعالتری در بررسی و ارائه راهکار برای مسائل نوپدیدی چون آرایشهای نوظهور، رحم اجارهای و… ایفا نمایند. وی تأکید کرد: آینده بانوان طلبه در گرو معنویت، تخصص، نوآوری و حضور هوشمندانه در جامعه است.
خبرگزاری رسا
گفتگوی جهانبانو با بانوان حاضر در مسیر مشایه
آشنایی با اولین موکب بین المللی زنانه
جملات کوتاه برای تشکر از بانوان خادم عراقی
چند توصیه برای مادران جهت در پیادهروی اربعین
به پاس ۱۰۰۰ روز خدمت
جریان مقاومت، جریانی است که باید همچنان خون تازه در آن دمیده شود
سختترین و سوزناکترین درد بشر، درد فراق است
مردم خوب میدانند چه کسی خدمتگزارشان است
یادبود بانوان آمل برای شهید رئیسی و شهدای خدمت