کشف نشانه‌ای از دوران زن‌سالاری!

باستان‌شناسان در اسپانیا قبرستانی متعلق به دوران ماقبل تاریخ کشف کردند که در آن زنان بیشتری در مقایسه با مردان به خاک سپرده شده‌اند. موضوعی که پرسش‌هایی را درباره ترکیب جمعیتی این منطقه در دوران باستان ایجاد کرده است.

قدمت قبرستان پانوریا در استان گرانادا در اسپانیا به ۵۶۰۰ سال قبل باز می‌گردد. به گفته دانشمندان دانشگاه گرانادا، در بین کودکانی که در این قبرستان به خاک سپرده شده‌اند، تنها اسکلت یک پسر به ازای هر ۱۰ دختر کشف شده است.

باستان‌شناسان در گزارش خود در مورد کشف این قبرستان نوشته‌اند: «جمعیت پانوریا نشان دهنده ناترازی جنسیتی به نفع زنان است. در مجموع زنان دفن شده در این گورستان دو برابر مردان هستند.» به این ترتیب این فرضیه برای دانشمندان به وجود آمده که جامعه ماقبل تاریخ، ساختاری زن سالارانه داشته است.

باستان‌شناسان این قبرستان قدیمی را در روستای دارو در استان گرانادا و در ۴۰۰ کیلومتری جنوب مادرید، پایتخت اسپانیا کشف کرده‌اند. به گفته آنها تا به امروز ۵۵ هزار بقایای انسانی از محل این گورستان برای کاوش‌های باستانی از زیر خاک بیرون کشیده شده است.

هرچند قدمت این قبرستان باستانی به ۵۶۰۰ سال قبل بر می‌گردد، با این حال خاکسپاری در آن با وجود وقفه‌های زمانی تا ۴۱۰۰ سال قبل ادامه داشته است.

باستان‌شناسان معتقدند که ناترازی جنسیتی کشف‌شده در این جامعه بسیار بیشتر از ترکیب معمول جوامع انسانی است. ناترازی جنسیتی در قبرستان‌ها معمولا به دلایل خاصی مانند جنگ‌ها، مهاجرت گسترده و درگیری‌ها مربوط می‌شود.

با این وجود، ناترازی جنسیتی در قبرستان پانوریا همه گروه‌های سنی و کل دوران استفاده از این قبرستان را شامل می‌شود. به این ترتیب، دانشمندان با بررسی شرایط این قبرستان باستانی به این نتیجه رسیدند که ناترازی جنسیتی در این منطقه، یک تصمیم‌گیری اجتماعی پایدار بوده و ربطی به رویدادهایی همچون جنگ و درگیری نداشته است.

باستان‌شناسان معتقدند که سنت‌های مردم این منطقه در دوران ماقبل تاریخ برای خاکسپاری طبق نسبت مادری بوده و تعلقات اجتماعی و روابط خانوادگی نیز براساس نسبت‌های مادری تعیین می‌شده است.

نتیجه این پژوهش در نشریه «گزارش‌های علمی» منتشر شده است.

خبر آنلاین