کارآفرینی زنان مناطق کُردنشین ایران با دست های خالی

پروین حمامی و جمیله محمد پور نمونه ای از هزاران زن بی‌بضاعت حاشیه‌نشین و سرپرست خانوار مناطق کردنشین ایران هستند که زیر آسمان این شهر رشته زندگیشان گره خورده و برای اینکه بتوانند چرخ زندگیشان را بچرخانند کمر همت بسته‌اند.
کلانه

پخت کلانه از جمله حرفه های قدیمی و سنتی مختص مناطق کردنشین ایران است که در طی سال های گذشته به سرعت در روستاها، مناطق گردشگری،خیابان هاو بازارها و حتی کوچه پس کوچه های شهرهای مناطق کردنشین ایران، گسترش یافته است.
پخت نان های محلی(کلانه، برساق و کولیره) به عنوان شغلی پردرآمد که مغازه های قابل شماری را در خیابان های شهرهای کردنشین ایران به خود اختصاص داده است و طرفداران زیادی نیز در میان مردم این شهرها و حتی مسافران غیربومی دارد.
زنان کُرد در روستاها و شهرها، در خانه و حتی در زیر چادرها اقدام به پخت این نان محلی می کنند.
در طول روز به ویژه حوالی غروب، صف هایی کوتاه و گاه بلند از مردم در مقابل مغازه های پخت کلانه مشاهده می شود که نشان از علاقه شهروندان به این نان محلی دارد.
برخی از مشتریان، مقابل مغازه یا در صورت کافی بودن جا، در داخل مغازه، کلانه را با دوغ محلی صرف می کنند و بعضی نیز آن را به منزل برده و به عنوان غذای شام یا ناهار میل می کنند.

پروین حمامی و جمیله محمد پور دو زن اهل شهرستان پیرانشهر هستند که از طریق تهیه کولیچه و کلانه سنتی درآمد زندگی خود را تامین می کنند.

این دو بانو نمونه ای از هزاران زن بی‌بضاعت حاشیه‌نشین و سرپرست خانوار مناطق کردنشین ایران هستند که زیر آسمان این شهر رشته زندگیشان گره خورده و برای اینکه بتوانند چرخ زندگیشان را بچرخانند کمر همت بسته‌اند، این افراد «زنان سرپرست خانوار» هستند، که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. بانوان کارآفرینی که با دست‌های خالی و بدون حمایت برای خود شغل ایجاد کرده‌اند.

زنان بیدار