کارآفرینی بانوی مددجو با راه‌‎اندازی کارگاه عرقیات گیاهی

« معصومه فنودی» بانوی کارآفرین از شهرستان بیرجند در استان خراسان جنوبی و متولد سال ۱۳۶۲ است. وی دارای که تحصیلات خود را به صورت رسمی ادامه نداده موفق شده است در حوزه طب سنتی و داروهای گیاهی مدرک تخصصی دریافت کند.

بانوی مددجوی کارآفرین نزدیک به ۱۰ سال است که با کمک کمیته امداد، موفق به راه‌اندازی طرح شغلی و خودکفایی در حوزه تولید و عرضه عرقیات گیاهی شده است.

وی در این باره می‌گوید: آشنایی من با حرفه عرقیات گیاهی به دوران کودکی بر می‌گردد. زمانی که مادرم در منزل خودمان به کار تولید عرقیات گیاهی مشغول بود. بعد از اینکه ازدواج کردم نیز به دلیل اینکه همسرم از بیماری قلبی رنج می‌برد و مشکل اقتصادی زیادی داشتیم، تصمیم گرفتم تا کار تولید و عرضه عرقیات گیاهی را ادامه بدهم.

این کارآفرین ادامه داد: تا امروز نزدیک به ۱۰ سال می‌شود که در حوزه تولید و عرضه عرقیات گیاهی مشغول به فعالیت هستم. البته در ابتدا ابزار و وسائل مخصوص این کار را نداشتم و حتی با زودپز این کار را انجام می‌دادم.

فنودی در توضیح کار خود خاطرنشان کرد: برای اینکه مقداری جنبه حرفه‌ای به کار خودم بدهم ابتدا یک ابزار تخصصی تهیه کردم و کار خودم را مقداری گسترش دادم. بیشتر شدن تولیدات من به شکلی شد که به همسایه‌ها و اطرافیان خودم این عرقیات را می‌فروختم.

وی اضافه کرد: در مرحله بعدی برای اینکه کار خودم را توسعه بیشتری بدهم به کمیته امداد مراجعه کردم و از آنها درخواست وام کردم. در واقع من امروز کاری که دارم و زندگی خودم را مدیون کمیته امداد هستم.

این کارآفرین در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: با وامی که از کمیته امداد دریافت کردم یک دستگاه بسیار خوب برای خودم خریداری کردم و به این صورت توانستم کارم را به شکل قابل توجهی گسترش بدهم. در حال حاضر برای خودم یک صفحه مجازی دارم و محصولات و تولیدات خودم را در کنار غرفه‌ای که در باغ موزه اکبریه عرضه می‌کنم، در فضای مجازی هم می‌فروشم.

وی به سختی‌هایی که در مسیر مطرح شدن خود کشیده است اشاره کرد و افزود: در ابتدای شروع فعالیت خودم در این غرفه، روزهای فراوانی بود که اصلا فروش نداشتم اما برای اینکه در آنجا جا بیفتم و مردم و سایر غرفه‌داران من را بشناسند این شرایط را تحمل کردم تا اینکه وضعیت برای عرضه و فروش محصولات من فراهم شد.

این بانوی کارآفرین ادامه داد: البته حوزه فروش عرقیات گیاهی فروش ثابتی ندارد و گاهی می‌شود که در یک هفته فروش زیادی ندارم و گاهی هم فروش خوبی را از فروش عرقیات مختلف گیاهی تجربه می‌کنم. ضمن اینکه از انجایی که کیفیت عرقیات من بسیار خوب و مناسب است، از شهرهای دیگری چون مشهد هم درخواست ارسال تولیدات خودم را دارم.

فنودی خاطرنشان کرد: مواد اولیه مورد نیاز خودم برای تولید عرقیات گیاهی را از شهرهای دیگری هم سفارش می‌دهم که از جمله آنها می‌توانم به «گرگان» و «طبس» اشاره کنم. البته در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش شدید قیمت آنها با مسائل و مشکلاتی روبرو شدم که موجب شده تولید و فروش عرقیات گیاهی همانند گذشته خیلی برای من به صرفه نباشد. ضمن اینکه گاهی هم پیش آمده که محصولاتی که برای تولید عرقیات گیاهی سفارش دادم سالم نبوده و خراب بودند ولی مجبورم بودم تا هزینه آنها را بپردازم و در این مسیر ضرر هم کردم.