تحلیل خبر:

پوشیدگی، انتخاب ژیمناستیک‌کاران آلمانی در بازی‌های المپیک

مدت‌هاست که زنان اروپایی و آمریکایی که به صورت حرفه‌ای در رشته‌های ورزشی مختلف فعالیت می‌کنند نسبت به قوانین غیر منطقی پیرامون لباس مصوب هر رشته ورزشی dress code ابراز انزجار و ناراحتی کرده‌اند.

برخی از ژیمناست‌های زن المپیک آلمان در بازی‌های پاریس در تمرین روز پنج‌شنبه لباس‌های پوشاننده‌ی تمام بدن را انتخاب کردند، انتخاب مدی که بازتاب عمیقی برای رقبای جوان داشت و زنان را ترغیب کرد تا لباس‌هایی را بپوشند که احساس راحتی می‌کند. دو ژیمناستیک آلمانی در جلسه تمرینی سکوی خود در برسی آرنا در پاریس، لباس‌های یونیتارد مشکی پوشیدند که ترکیبی از شلوارهای سرپایی و ساق تا مچ پا است. آلمان در بازی‌های المپیک توکیو و در آستانه استفاده از لباس‌های یونیتارد در اقدامی که به گفته برخی از ورزشکاران برای مقابله با جنسیت‌سازی این ورزش طراحی شده بود، مورد تحسین قرار گرفت.

تحلیل خبر:

مدت‌هاست که زنان اروپایی و آمریکایی که به صورت حرفه‌ای در رشته‌های ورزشی مختلف فعالیت می‌کنند نسبت به قوانین غیر منطقی پیرامون لباس مصوب هر رشته ورزشی dress code ابراز انزجار و ناراحتی کرده‌اند.

این ناراحتی دایره گسترده‌ای دارد و صرفا شامل ژیمناستیک نمی‌شود بلکه فوتبال، والیبال، دو و میدانی، شنا، تنیس، گلف و … را شامل شده است.

با بررسی کلی و مروری تغیرات اعمال شده بر البسه زنان ورزشکار در سطوح المپیک و جهانی می‌‌توان به اصطلاحا آب رفتن لباس‌های رسمی رشته‌های ورزشی پی برد. این مطلب را با بررسی عکس‌های برجای مانده از ورزشکاران زن در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن تا کنون می‌توان به عینه دید. در برخی رشته‌های ورزشی زنان صرفا با بیکنینی در میادین شرکت می‌کنند و این به گفته‌ی خودشان سبب آزارهای جسمی و روحی داخل و خارج از زمین مسابقات برایشان می‌شود.

از جمله خدمات جمهوری اسلامی ایران به زنان جهان این بوده است که با تلاش‌های فراوان حقوقی و تخصصی توانسته است در بسیاری از رشته‌های ورزشی لباس رسمی اسلامی که پوشیدگی‌های لازم را دارد اخذ کند.

رهبر انقلاب که از حامیان جدی زنان ورزشکار است چنین می‌گویند: «زن‌های ورزشکار ما… ثابت کردند که حجاب اسلامی مانع درخشش نیست کما اینکه ما در میدان سیاست هم این را ثابت کردیم،‌ در میدان علم هم این را ثابت کردیم، در میدان‌های مدیریّتی هم این را ثابت کردیم؛ در میدان ورزشی هم شما ثابت کردید که حجاب مانع درخشش زنان نیست، بر خلاف تبلیغات دشمنان. من شنیدم در این سال‌ها، زن‌های ورزشکارِ بیش از ده کشور مسلمان دیگر با حجاب در میادین بین‌المللی ورزش ظاهر شده‌اند؛ این کارها معمول نبود، این کار را شما کردید؛ بانوان قهرمان و ورزشکار ایرانی این کار را کردند و این راه را باز کردند. ۱۴۰۰/۰۶/۲۷»

امروز شاهد آن هستیم که زنان غیر مسلمان کشورهای دیگری چون آلمان نیز به پوشیدگی پناه آورده‌اند و این سبک را برای حضور در میادین ورزش حرفه‌ای در پیش گرفته‌اند.

جهان بانو