چگونه کسب و کار مزاحم زندگی زنان می‌شود؟

بر اساس یک گزارش جهانی، تعهدات خانوادگی، موانع بزرگی را برای زنان کارآفرین نسبت به همتایان مرد آنها ایجاد کرده است. در این نظرسنجی که در 49 کشور انجام شد، 18 درصد از زنان کارآفرینی که کسب و کار خود را ترک کردند، تنها به دلایل شخصی و خانوادگی این کار را انجام دادند.

ما در این پژوهش به بررسی علل  شخصی و خانوادگی در پس تصمیم زنان کارآفرین برای خروج از کسب و کارشان پرداختیم. ما دریافتیم که زنان کارآفرین اغلب احساس می‌کنند اگر می‌خواهند زندگی خانوادگی پایداری داشته باشند، چاره‌ای جز خروج یا تعطیل کردن کسب‌وکار خود ندارند.

تجربه زنان کارآفرین

 ما با ۱۶ کارآفرین زن در بریتانیا مصاحبه کردیم که به دلایل شخصی که عمدتاً به مسائل مالی یا عملکردی مرتبط نبودند از استارتاپ خود خارج شدند. این دلایل معمولاً شامل ایجاد توازن بین خواسته‌های خانواده و کسب‌وکار می‌شد و اغلب شامل مسئولیت‌های زنانه برای مراقبت از کودکان و سالمندان بود.

غالباً مشاغل مردان در خانواده حرف اول را می‌زد. به عنوان مثال، یک آرایشگر کسب و کار رو به رشد خود را برای مراقبت از فرزندانش تعطیل کرد، زیرا شغل پزشکی شوهرش بسیار سخت و وقت گیر بود. همانطور که او توضیح داد: اگر هر دو سعی می‌کردیم روی شغلمان تمرکز کنیم، قطعا فرزندان و زندگی خانوادگی آسیب می‌دید.

زن دیگری که  موسسه آموزشی را تأسیس کرده بود، با اکراه امتیاز موسسه آموزشی را واگذار کرد. او توضیح داد با وجود دو فرزند خردسال ادامه کار برای او دیگر امکان پذیر نیست. او در مصاحبه به ما گفت: در ابتدا که فقط یک فرزند داشتم، او را در کالسکه کوچکش به موسسه می آوردم هر چند از انجام این کار متنفر بودم زیرا احساس می کردم بسیار غیرحرفه ای است. اما گاهی اوقات، شما مجبور به انجام کاری هستید که از آن متنفرید. اما اکنون با وجود دو فرزند، این دیگر امکان پذیر نیست. وقتی فرزند دومم را باردار شدم، مدام به این فکر می کردم که قدم بعدی من چیست. غیبت او از تجارت منجر به کاهش تدریجی درآمد شد. او توضیح داد که غم و اندوه و مشقت عاطفی او را فرسوده کرده و حالا دیگر قادر به راه اندازی کسب و کار جدید نیست، مثل این بود که کسی باتری های مرا بیرون آورده بود. من دیگر کار نمی‌کردم.

راه حل چیست؟

اوما، یک کارآفرین، توضیح داد: “به من گفته شد که کارآفرینی از هر نظر منعطف خواهد بود. من چیزی می خواستم که در آن مجبور نباشم تمام وقت کار کنم، اما در مورد کار آفرینی کاملا اشتباه کردم به خصوص با راه اندازی کسب و کار شخصی شما در واقع باید تمام وقت کار کنید و متاسفانه هیچ حمایتی از سوی خانواده و یا دولت وجود ندارد.”

سیاست‌‌گذاران و رسانه ها باید از ارائه خوداشتغالی به عنوان راه حلی بدون هزینه برای زنان خودداری کنند. اگر زنان می خواهند کسب و کاری به را بیاندازند، قطعا باید تشویق شوند و همینطور به صورت مستمر از سوی دولت حمایت شوند. در این صورت کارآفرینی می‌تواند به عنوان راهی برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی به زنان ارائه ‌شود.

Phys