چند روایت از موکب داران کوچک

دنیای بچه ها شگفت انگیز است. در مرامشان غرور و تجمل و ریا راهی ندارد و چه محبتی پاک تر و خالص تر از محبت بچه‌ها به امام حسین و فرزندانش. محبتی که این روزها در جای جای این سرزمین با یک لیوان شربت یا موکبی کوچک خود را نشان می‌دهد و شعر «ز کودکی […]

دنیای بچه ها شگفت انگیز است. در مرامشان غرور و تجمل و ریا راهی ندارد و چه محبتی پاک تر و خالص تر از محبت بچه‌ها به امام حسین و فرزندانش. محبتی که این روزها در جای جای این سرزمین با یک لیوان شربت یا موکبی کوچک خود را نشان می‌دهد و شعر «ز کودکی خادم این تبار محترمم» را در ذهن‌ها تداعی می‌کند.

بچه ها و دنیایشان شگفت انگیز است. ساده فکرکردنشان، ساده انجام دادنشان و جنس محبتشان هم قابل تامل است. در محبت کردن بچه‌ها تکلف، ریا، تجمل و غرور راهی ندارد و چه محبتی پاک‌تر و خالص‌تر از محبت کودکان به امام حسین علیه السلام و فرزندانش. محبتی که این روزها در جای جای سرزمین مان حتی با لیوان آبی یا موکبی کوچک خود را نشان می‌دهد و کافی است که ما به سادگی از کنار این محبت های کوچک نگذریم. به بچه ها آگاهی بدهیم و آن ها را تشویق کنیم، آن وقت خواهیم دید که این خادمان کوچک در آینده تبدیل به چه بزرگانی خواهند شد. در ادامه با گوشه‌ای از این خلوص کودکانه آمیخته با محبت اهل بیت(ع) آشنا خواهید شد که خواندن آن خالی از لطف نیست. 

حسینه‌ای که بچه‌ها اداره اش می‌کنند 

هیات محبان بین الحرمین واقع در بلوار فردوس تهران، به پیشنهاد بچه ها و بانیان هیات حسینه ای برای کودکان راه اندازی کرده است. حسینیه ای متفاوت که توسط خود بچه‌ها اداره می‌شود. کاغذهای دیواری، مداد رنگی، گواش و آبرنگ را بزرگ ترها تهیه کرده اند، دختری دوازده سیزده ساله هم نقاشی می‌کشد و بچه‌هایی که به حسینیه می‌آیند آن‌ها را به دلخواه رنگ آمیزی می‌کنند.

چند نفر دیگر از بچه ها میزبان کودکان سه تا ده ساله هستند. هنگام سینه زنی بزرگ ترها، بچه ها هم در حسینیه سینه می زنند و به روش خودشان برای امام حسین علیه السلام عزاداری می‌کنند.

جمعی که میزبانان و مهمانانش همگی کودک هستند؛ بزرگ ترهای هیات دورادور از آن ها مراقب می‌کنند، با این وجود اجازه داده اند که این جمع کودکانه حس مسئولیت پذیری را آن هم در مراسم مهمی مانند عزاداری امام حسین علیه السلام تجربه کند.

این موکب‌های بی‌ریا

در شهرک فرهنگیان همدان هم یکی از این موکب ها از عزاداران اباعبدالله پذیرایی می‌کند. بچه‌ها با یک کلمن شربت خنک و لیوان های یک بار مصرف، به عزاداران حسینی خدمت می‌کنند و تشنگی شان را بر طرف می‌کنند. یک پرچم یا حسین هم زینت بخش این موکب کوچک است.

مشق معرفت دبستانی ها

«بفرمائید داخل مدرسه، امروز رو مهمان حضرت قاسم علیه السلام هستید». این جمله یک دانش آموز از شش دانش آموزی است که در ایام محرم در خیابان می‌ایستند و رهگذران را به داخل مدرسه لقمان حکیم محله حکیم آباد اشکذر دعوت می‌کنند تا از آن ها پذیرایی کنند.

تعدادی از بچه ها در یک کلاس مشغول بسته بندی نان هستند و بقیه در کلاس دیگر وسایل صبحانه را آماده می‌کنند. این موکب مدرسه‌ای و شوق و اصرار دانش آموزان آدم را یاد پیاده روی اربعین و موکب هایش می‌اندازد.

ایستگاه صلواتی دهه نودی‌ها

همیشه قرار نیست که ایستگاه صلواتی بزرگ و پر و پیمان باشد. همین که بچه‌های دهه نودی با دست‌های کوچک و نیت‌های پاکشان، دوست دارند از عزاداران امام حسین علیه السلام پذیرایی کنند و این کار را با پخش آب و شربت و سیاه پوش کردن گوشه ای از کوچه شان انجام می‌دهند، قشنگ و قابل تقدیر است. دهه نودی های خیابان ذوالفقار ۴ شهر رامهرمز این روزها به همین کار مشغول هستند و از همسایه هایشان پذیرایی می‌کنند.

بخشنده تر از حاتم طایی

دو پسربچه از روستای میان آب از توابع شوش دانیال، روستایی که اغلب با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند، با یک تخته و دو آجر و پارچ و لیوان های پلاستیکی ایستگاه صلواتی درست کرده اند و روی حاتم طایی را سفید کرده اند از بخشندگی.

 سه خادم کوچک و سه روز چوپانی

با این وجود بعضی از بچه ها هم که دوست دارند کار بیشتری انجام دهند و پولی در بساط ندارند، جربزه شان برای کار کردن زیاد است. مثل این سه کودک که سه روز چوپانی را به جان خریدند و توانستند با دستمزدشان پرچم بخرند و در کوچه برای امام حسین علیه‌السلام خیمه عزا برپا کنند و با چای و شیرکاکائو از عزاداران اباعبدالله پذیرایی کنند.

موکبی با چادر مادر

تعدادی از کودکان در حاشیه شهر بجنورد که قلبشان برای امام حسین علیه السلام و یارانش می تپید، دوست داشتند موکب برپا کنند اما چادری نداشتند تا از آن استفاده کنند. مادرشان که از تصمیم بچه ها باخبر شد، چادرش را به آن ها داد و حالا آنها با چادر مادر موکب زده اند و از عزاداران اباعبدالله با چای پذیرایی می‌کنند و چه خوب خدمتی است، خادمی کردن برای اهل بیت عصمت و طهارت.

خوابی چنین میانه میدانم آرزوست

بچه‌ها که عشق به امام حسین علیه السلام در قلبشان موج می زند، تنها با برپا کردن موکب صحنه های زیبا و آموزنده خلق نمی کنند. نمونه اش همین خادم نوجوان موکب حسینی مسجد عمار ارومیه است که کار فقط جسمش را خسته کرده و شیرین و آرام در میان همهمه هیات خوابش برده است. 

فارس