چادر و تأهل؛ شرط انتخاب؟

بعد از حدود یک ماه بحث و بررسی برای انتخاب معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، شنبه در اعلامی رسمی توسط رئیس‌جمهور، زهرا بهروزآذر به عنوان معاون امور زنان و خانواده منصوب شد.

بهروزآذر پس از آن به این سمت رسید که به گفته یک منبع آگاه، در کنار پروین داداندیش، به عنوان یکی از دو گزینه نهایی برای این سمت مطرح بودند. کتایون مصری، اطهره نژادی و الهه کولایی، از دیگر گزینه‌های جدی برای این سمت بودند که در نهایت انتخاب نشدند. این منبع آگاه اعلام کرده است تا همین چندروز قبل، الهه کولایی، نماینده مجلس ششم شورای اسلامی، گزینه نهایی کمیته انتخاب معاونت زنان بود، با این وجود به این دلیل که او جزو تحصن‌کنندگان مجلس ششم و بدون پوشش چادر است، جواب استعلام‌ها درباره‌اش منفی اعلام شد.

همچنین دو منبع آگاه نیز تایید می‌کنند که متأهل بودن و داشتن پوشش چادر دو شرط اصلی برای انتخاب معاون امور زنان و شرکت در جلسات کابینه است.

زهرا بهروزآذر، متاهل و با پوشش چادر در دوره شهرداری پیروز حناچی، مدیرکل امور زنان شهرداری تهران بود و قبل از آن، رئیس مرکز آمار و رصد شهری تهران بود. او متولد ۱۳۶۰، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و همسر پدرام الوندی، مشاور پیشین مدیرعامل ایرنا در دولت دوم حسن روحانی است.

بهروزآذر، پژوهشگر حوزه کارآفرینی اجتماعی با تاکید بر توانمندسازی بانوان از طریق مشارکت اجتماعی و کارآفرینی است. اغلب کتاب‌هایی که نوشته در این حوزه بوده و در انتخابات شورای شهر تهران در سال ۱۴۰۰، در فهرست اصلاح‌طلبان قرار داشته است. بهروزآذر در زمان حضورش در شهرداری تهران به عنوان مدیرکل امور زنان، بیشتر از برنامه‌هایی حمایت کرد که در رابطه با تقویت خانواده بود؛ مانند «دوره‌های آموزشی «مادر و فرزند» ویژه زنان سرپرست خانوار»، «برگزاری دوره آموزشی مهارت زندگی ویژه پرسنل شاغل شهرداری تهران» و «دوره آموزشی مربیگری ورزش کودک»  با این حال او برنامه‌هایی را هم درباره زنان و حقوق‌شان در شهر اجرا کرد؛ مثل زمانی که بیلبورد‌هایی با طرح‌های بانوان نامدار ایران در ۱۰۰ سال اخیر در خیابان‌های تهران نصب شد و او گفت که «ما معتقدیم نشان دادن توانمندی‌ها، استعداد‌ها و ظرفیت‌های این بانوان در حوزه‌های مختلف بستری برای امیدآفرینی زنان ایرانی ایجاد می‌کند.»

با چنین دیدگاهی اداره‌کل امور زنان شهرداری تهران در راستای مأموریت‌های خود و با هدف تشکر از این زنان تصمیم گرفت در ادامه مسیر، ابلاغ دستورالعمل ارتقای امنیت بانوان و معرفی زندگی‌نامه این زنان به زنان و دختران و شناسایی مکان‌های ناامن شهر برای زنان از دیگر برنامه‌هایی بودند که او در حوزه زنان انجام داده است.

بهروزآذر قبل از برگزاری انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری، از طرف معاونت زنان ستاد مسعود پزشکیان به یک نشست خبری رفت و گفت که در روز‌های سخت سال ۱۴۰۱ که کسی صدای جامعه زنان نبود آقای پزشکیان کسی بود که در مجلس ایستاد و بدون هیچ ترسی صدای زنان شد، حالا ما داریم صدای او را می‌شنویم. زنان بسیاری از مواقع متوجه می‌شوند که حقوق اولیه آن‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. رفتارهایی که در این مدت با زنان شده، آن‌ها را ناراحت کرده است. زنان این دلخوری را با نیامدن پای صندوق‌های رای نشان دادند و ما نیز در ستاد آقای پزشکیان صدای زنان را شنیدیم. امیدوارم بقیه هم این مطالبات را شنیده باشند. شاید واژه مناسبی نباشد با این حال، واقعیت این است که افراد سرشناس در انتخابات شرکت نکردند و احساس می‌کنند که در مقاطعی تنها ماندند.

هم میهن