پیکرتراشی درمان چاقی نیست

در نشست پیرامون "چالش‌ها بایدها و نبایدهای درمان چاقی" در جهت پرهیز از شتاب‌زدگی‌های مطرح در میان افراد مبتلا به چاقی یا اضافه‌وزن، مطرح شد: روند روبه‌رشد حدود ۲۵ درصدی چاقی و اضافه‌وزن مردم ایران، قطعاً در سال‌های آینده، آمار فزاینده‌ای را سپری می‌کند.

دکتر شهریار عزیزی متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی چاقی، با اشاره به روند روبه‌رشد اضافه‌وزن مردم ایران، مسائل مربوط به تغذیه و سبک زندگی را که مباحث فرهنگی و اقتصادی نیز در زمره آن مطرح هستند؛ همچنین کم‌تحرکی، مصرف فست‌فودها و غذاهای ناسالم، مهم‌ترین عامل در چاقی و اضافه‌وزن حدود ۲۵ درصد مردم ایران دانست.

این پزشک، با مطرح‌نمودن “آخرین راه درمان چاقی” با انجام عمل‌های جراحی گفت: اصلاح سبک زندگی قدم اول برای در امان‌ ماندن از عوارض اضافه‌وزن و بیماری‌های ناشی از آن بوده و مانند تمام موضوعات پزشکی و سلامت، مقدم دانسته و عمل جراحی را، آخرین راه چاره در این زمینه می‌دانیم.

او ادامه داد: کودکان هم در سنین مختلف، دچار چاقی‌های افراطی و جدی شده و در صورت لزوم و صلاح دید پزشک، برای عدم ابتلا به مشکلات و بیماری‌های جانبی در بزرگسالی، می‌بایست تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

عزیزی با اشاره به تأثیر رسانه در این زمینه عنوان کرد: جراحی چاقی دارای یک ماهیت و ضرورت درمانی بوده و جزو اعمال زیبایی شمرده نمی‌شود.

 از طرفی به دلیل جنبه زیبایی و فرم دهی بدن در عمل‌های پیکرتراشی، نمی‌توان خیلی روی جنبه‌های درمانی این عمل‌ها حساب کرد و راهی برای کنترل چاقی نیستند.

 برای جلوگیری از تبعات و عوارض جبران‌ناپذیر، فریب‌نخوردن از تبلیغات فضای مجازی در این راستا، اهمیت دارد.

خبر آنلاین