۷۳ درصد زنان انگلیسی که داروی پیشگیری از بارداری مصرف می‌کنند افسردگی دارند

بر اساس یک مطالعه جدید در دانشگاه اوپسالا، زنانی که از قرص های ضد بارداری ترکیبی استفاده می کردند، بیشتر از زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده نمی کردند در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار داشتند.

قرص های ضد بارداری خطر ابتلا به افسردگی در زنان را در دو سال اول مصرف ۷۳ درصد افزایش می دهد. در دیدگاه بین‌المللی، افسردگی یک بیماری و ناتوانی است. بیش از ۲۶۴ میلیون نفر به افسردگی مبتلا هستند و حداقل ۲۵ درصد از کل زنان و ۱۵ درصد از کل مردان افسردگی را تجربه می کنند که در برخی از موارد نیاز به درمان دارد. این احتمال که قرص های ضد بارداری ممکن است اثرات منفی بر سلامت روان داشته باشند و حتی منجر به افسردگی شوند مدت هاست مورد بحث قرار گرفته است. اگرچه بسیاری از زنان به دلیل تأثیر منفی بر خلق و خوی خود استفاده از قرص‌های ضد بارداری را متوقف می‌کنند، اما تاکنون تصویری که از تحقیقات به دست آمده، ساده نبوده است. این مطالعه یکی از بزرگترین و گسترده ترین پژوهش‌ها تا به امروز است که بیش از یک چهارم میلیون زن را در انگلستان از بدو تولد تا یائسگی مورد بررسی قرار داده است.

محققان داده هایی را در مورد استفاده زنان از قرص های ضد بارداری، زمانی که برای اولین بار افسردگی توسط روانپزشک تشخیص داده شد و زمانی که برای اولین بار علائم افسردگی را قبل از مراجعه به روانشناس تجربه کرده‌اند، جمع آوری کردند. روش پیشگیری از بارداری مورد مطالعه قرص های ضد بارداری ترکیبی بود که حاوی پروژسترون و ترکیبی شبیه هورمون پروژسترون و استروژن بود. پروژسترون از تخمک گذاری جلوگیری می کند و مخاط دهانه رحم را غلیظ می کند تا از ورود اسپرم به رحم جلوگیری کند، در حالی که استروژن پوشش داخلی رحم را نازک می کند تا مانع از لانه گزینی تخمک بارور شده شود. ترز یوهانسون محقق گروه ایمونولوژی، ژنتیک و آسیب شناسی دانشگاه اوپسالا در این باره گفت: «اگرچه پیشگیری از بارداری مزایای زیادی برای زنان دارد، با این وجود هم پزشکان و بیماران باید از عوارض جانبی شناسایی شده در این مطالعه و مطالعات قبلی مطلع شوند. بر اساس این پژوهش، زنانی که در دوران نوجوانی شروع به مصرف قرص های ضد بارداری کردند، ۱۳۰ درصد بیشتر از دیگران علائم افسردگی داشتند، در حالی که افزایش مشابه در میان مصرف کنندگان بزرگسال ۹۲ درصد بود.»

همچنین محققان مشاهده کردند که با ادامه مصرف قرص های ضد بارداری پس از دو سال اول، افزایش بروز افسردگی کاهش می یابد. با این وجود نوجوانانی که قرص های ضد بارداری مصرف می کردند، حتی پس از قطع مصرف قرص هنوز هم با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کردند که در بزرگسالان مصرف کننده قرص های ضد بارداری مشاهده نشد.

مهم است که تاکید شود که اغلب زنان هورمون های خارجی را به خوبی تحمل می کنند بدون اینکه اثرات منفی بر خلق و خوی آن‌ها داشته باشد، در نتیجه قرص های ضد بارداری ترکیبی یک گزینه عالی برای بسیاری از زنان محسوب می‌شود. قرص های ضد بارداری زنان را قادر می سازد از بارداری های ناخواسته جلوگیری کنند و همچنین می توانند از بیماری هایی که تاثیر منفی می گذارد جلوگیری کنند.

یافته های این پژوهش به نیاز متخصصان مراقبت های بهداشتی به آگاهی بیشتر از ارتباط احتمالی بین سیستم های مختلف بدن، مانند افسردگی و استفاده از قرص های ضد بارداری اشاره دارد. محققان نتیجه می گیرند که برای ارائه دهندگان مراقبت مهم است که زنانی را که قصد استفاده از قرص های ضد بارداری دارند، از خطر بالقوه افسردگی به عنوان یک عارضه جانبی دارو مطلع کنند.