۶۸ درصد نوجوانان خودشان سیگار می‌خرند

صنعت دخانیات برای توسعه بازارش افراد جدیدی را نشانه گرفته، از جمله زنان و نوجوانان. مطالعات رسمی وزارت بهداشت نشان دهنده آن است که روند استعمال سیگار در بین این افراد افزایش یافته است و این مساله در گروه‌های سنی پایین‌تر می‌تواند آسیب‌های جدی‌تری را به دنبال داشته باشد.

با وجودی که فروش سیگار و مواد دخانی به افراد زیر ۱۸ سال غیرقانونی است اما نتایج این مطالعه درباره میزان دسترسی نوجوانان به محصولات دخانی نشان می‌دهد که ۶۵ درصد مصرف‌کنندگان دخانیات، سیگار را به راحتی از مغازه‌ها، سوپرمارکت، دستفروشان یا دکه‌های مطبوعاتی تهیه می‌کنند.

همچنین ۶۸.۵ درصد از نوجوانان هم برای خرید سیگار از سوی فروشنده با سوالی درباره سن‌شان مواجه نمی‌شوند و به آنها سیگار فروخته می‌شود. مساله‌ای که به عنوان یکی از عوامل مهم در افزایش مصرف دخانیات مورد انتقاد جدی وزارت بهداشت است.

در این باره بهزاد ولی‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت به همشهری آنلاین گفته بود که فروش سیگار براساس قانون به زیر ۱۸ سال ممنوع است اما شاهد اجرا نشدن آن هستیم و جرائم هم آنقدر بازدارنده نیست که منجر به تکرار تخلف نشود. بیس این جرائم برای فروش دخانیات بین ۸۷ هزار تا ۴۳۰ هزار تومان است و در صورت تکرار به ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد.

عوامل موثر در افزایش مصرف سیگار در میان نوجوانان

البته متولیان نظام سلامت تاکید می‌کنند که علاوه بر فروش غیرقانونی سیگار به نوجوانان، عوامل دیگری هم در این افزایش مصرف نقش داشته و دارد؛

  • پایین بودن میزان مالیات و قیمت محصولات دخانی
  • وجود عطر و طعم در این محصولات برای جذب جوانان و توسعه بازار
  • تنوع بسته‌بندی محصولات دخانی و عدم اجرای ضوابط این حوزه
  • بازدارنده نبودن جرائم
  • عدم تخصیص منابع درآمد مالیات دخانیات به حوزه‌های ذی‌نفع شامل وزارتخانه‌های بهداشت
  • ضعف آموزش عمومی و اطلاع‌رسانی در خصوص مضرات مصرف سیگار و قلیان و مواجهه با دود حاصل آن
  • نمایش مصرف دخانیات در فیلم‌ها و سریال‌های تولیدی و…

البته چندی پیش وزیر بهداشت نامه‌ای برای ممنوعیت مصرف مواد دخانی در شبکه‌های نمایش خانگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه و ارسال و دادستانی هم به این ورود کرده است تا از استعمال این مواد در فیلم‌ها جلوگیری شود.

علاوه بر این عوامل، تولیدکنندگان صنعت دخانیات هم ترفندهایی برای توسعه بازار مصرف دارند، از جمله معرفی محصولات دخانی جدید مانند سیگارهای الکترونیک و ویپ‌ها به عنوان محصولات بی‌ خطر. صنایع دخانی همچنین از طرق مختلف از جمله تولید محصولات جدید با طعم‌های متفاوت و متنوع و تبلیغ آنها در فیلم‌های نمایش خانگی باعث فریب جوانان و نوجوانان می‌شوند. همچنین استفاده از طعم‌دهنده جذاب و اسانس‌های خاص هم باعث ترغیب جوانان به شروع مصرف این محصولات است. تبلیغ محصولات جایگزین با عناوینی از جمله «کم‌خطر و کم‌آسیب» به جای سیگارهای معمولی هم ترفند دیگری است که از سوی صنایع دخانی صورت می‌گیرد.

فضایی که منجر به رشد تولید سیگار در کشور شده و بر اساس اعلام دبیر شورای طرح پاد، در حال حاضر سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در ایران تولید، توزیع و مصرف می‌شود و رشد روزافزون مصرف سیگار در کنار سود کلان فروشندگان آن هم باعث شده در ۱۰ سال اخیر شرکت‌های تولید دخانیات از ۸ کارخانه به ۲۸ کارخانه برسند.

بیشتر بخوانید: