جرم انگاری از ارسال پیام های مستهجن به زنان

بر اساس ماده ۳۰ لایحه یک‌فوریتی حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت و طرح صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت، ارسال هرگونه تصاویر و نماد مبتذل یا مستهجن به بانوان از طریق سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا به هر وسیله دیگری که بدون رضایت و برخلاف تمایل زنی باشد، جرم‌انگاری شده است و مجازات قانونی در پی دارد.
مستهجن

متن این ماده بدین شرح است: هرکس بدون رضایت و برخلاف تمایل زنی، به‌وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا به هر وسیله دیگری پیام، تصویر یا نماد مستهجن یا مبتذل برای وی ارسال کند که نوعاً موجب آزار روحی نسبت به افراد متعارف می‌شود، درصورتی‌که پیام و تصاویر ارسالی مستهجن باشد، به جزای نقدی درجه شش و درصورتی‌که مبتذل باشد، به جزای نقدی درجه هفت محکوم می‌شود.

این قانون برای اولین بار در کشور وضع شده است و تا حدودی قابلیت بازدارندگی دارد و بر اساس قانون شخص مجرم باید مبلغ ۳ تا ۶ میلیون تومان به‌عنوان جریمه پرداخت کند که اگر مجازات نقدی طبق نرخ تورم اعلامی توسط بانک مرکزی افزایش پیدا کند، قطعاً جنبه بازدارندگی آن بیشتر خواهد شد.

بر اساس این مواد، امکان شکایت زن از فرد خاطی فراهم می‌باشد و مهم‌ترین موضوع در این باره، اثبات این جرم است؛ چراکه در بسیاری از برنامه‌ها امکان حذف دو طرفه محتویات وجود دارد و اثبات جرم را کمی مشکل می‌کند.

دیجیاتو