یائسگی و پوکی استخوان

لبنیات، کلسیم و پروتئین نقش مهمی در کاهش و پیشگیری از خطر ابتلا به پوکی استخوان داشته و به تراکم توده استخوانی در سنین پیری کمک می کند.

عضو هیات علمی گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در دوران یائسگی زنان با از دست دادن توده استخوان سالانه بین ۳ تا ۵ درصد در چند سال اول و حدود ۱ درصد پس از آن مواجهه هستند که در مجموع ۳۰ درصد زنان مبتلا به پوکی استخوان می‌شوند.

دکتر علیرضا موسویان، با اشاره به اینکه این اتفاق در ساختار استخوانی مردان نیز اتفاق می‌افتد اما از دست دادن توده استخوانی کندتر و خطی‌تر است افزود: خطر پوکی استخوان پس از ۵۰ سالگی بطور قابل توجهی افزایش می‌یابد به گونه‌ای که پوکی استخوان یک مشکل بهداشتی رو به رشد در بسیاری از کشور‌های جهان شده و ۳۰ درصد زنان و ۸ درصد مردان در این گروه سنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دکتر موسویان اظهار کرد: به حداکثر رساندن توده استخوانی ممکن است نقش مهمی در کاهش خطر شکستگی در کودکان و همچنین افراد مسن داشته باشد همچنین افزایش فعالیت بدنی و کاهش مواجهه با عوامل خطر مانند سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل و همچنین تغذیه مناسب در این امر نقش دارد.

به گفته وی مصرف کافی کلسیم و پروتئین و ویتامین D در رژیم غذایی برای دستیابی به حداکثر توده استخوانی در طول رشد اسکلتی و جلوگیری از تحلیل استخوان در افراد مسن ضروری است کالری و سایر ریز مغذی‌ها نیز در تکامل و حفظ استخوان نقش دارند که لبنیات با دارا بودن تمامی این ترکیبات ماده غذایی بسیار مفید و ضروری برای پیشگیری از پوکی استخوان است.

خبرگزاری صدا و سیما