به بهانه روز قلم:

مادری، همسری، مامایی و نویسندگی در یک قاب

اشرف پهلوانی قمی نویسنده و ماما در مصاحبه با پایگاه خبری تحلیلی جهان‌بانو گفت: با برنامه‌ریزی مناسب، می‌توان بین شغل مامایی، نویسندگی، نقش همسری و مادری تعادل ایجاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جهان‌بانو، اشرف پهلوانی قمی ماما و نویسنده‌ی کتاب سپیددار در مصاحبه با خبرنگار جهان‌بانو با بیان اینکه تاثیر مادری و نقش مامایی بر داستان کتاب سپیددار کاملا قابل مشاهده است، اظهار داشت: نقش من به عنوان مادری که ماما هم هست کاملاً محسوس است و این تقارن در کتاب سپیددار به اوج خود می‌رسد که داستان مادری است که می‌خواهد علاوه بر مامان بودن، مامای خوبی هم باشد و برای رسیدن به آن، فراز و نشیب‌های فراوانی را هم پشت سر می‌گذارد.

وی افزود: تجربیات شخصی من که برگرفته از قصه‌های واقعی زندگی در محل کار یا خانواده است، اتفاق خوشایندی برای نوشتن یک کتاب غنی و معنی‌دار بوده است.

رتبه‌ی‌ برترداستان‌نویسی ادبی در بیست و هشتمین جشنواره قرآن و عترت وزارت درمان و آموزش پزشکی گفت: آنچه یک زن را به عنوان مادر، همسر و دنیای نویسندگی موفق می‌کند، ابتدا لطف خدا و بعد عشق به خانواده در مسیر درستِ خدمت بوده است تا بتوانم از تفریحات معمول  تفریحات معمول بین خانم‌ها بگذرم و سعی کنم از وقتم حداکثر استفاده را بکنم.

نویسنده‌ی کتاب سپیددار افزود: اصل موضوع کتاب سپیددار، مادری، خانواده و بهداشت است ولی در کتاب‌های دیگری چون «یک بند انگشت نذری» و «آسمان مثبت هشتاد» که نوشته‌ام، این موضوعات نیز با توجه به تجربه‌ی زیسته‌ی من، به خوبی محسوس است.

پهلوانی افزود: کتاب سپیددار را برای نقش‌پذیری زنان به این سمت سوق دادم که یک زن علاوه بر موهبت الهی مادری، می‌تواند به پرورش استعدادهای دیگری که در وجودش نهادینه شده است، بپردازد و از آن‌ها برای ساختن دنیایی زیبا و ایده‌آل بهره ببرد. شغل مادر خانواده، بالاخره بر اطرافیان تأثیراتی دارد، ولی به نظرم کار در محیط درمانی (آن‌هم در ایام کرونا) بیشتر از دیگر شغل‌ها با خانواده در ارتباط است. کتاب سپیددار با همین اتفاق بزرگ شروع می‌شود.

پهلوانی همچنین در باره‌ی بازخورد مادران باردار در مورد کتاب سپیددار گفت: در محیط بیمارستان که در مورد نویسندگی کمتر گفتگویی می‌شود، ولی بیشتر مواقع که در مورد روش وضوگرفتن و نمازخواندن و مسائل مربوط به خانم‌ها مشورت می‌دهم، از این معلومات شگفت‌زده می‌شوند و سؤالات میان رشته‌ای‌شان گُل می‌کند و البته بعد از آن هم به لطف خدا، اعتمادشان به کادر درمان و روش درمانی که برایشان اتخاذ شده، بیشتر می‌شود. علاوه بر آن قلم سپیددار، هم خیلی خودمانی و روان است، هم ته‌مایه‌ی طنز دارد و شیرین و همین برای خیلی از مخاطبان جذابیت خاصی دارد.

این نویسنده ابراز داشت: یک مادر و یک همسر برای اینکه بتواند یک کارمند خوب و تاثیرگذار در جامعه باشد با چالش‌های فراوانی روبرو می‌شود. ولی چون کار در بخش مامایی و خدمت به مادرانی که مجموعه‌ای از تناقضات هستند، هم درد دارند و هم درمان، هم گریه می‌کنند هم خنده و هم غم دارند و هم شادند. همین کار را برای یک ماما دلنشین و دوست‌داشتنی‌تر می‌کند.

این نویسنده و ماما در پایان گفت: جامعه‌ی جهانی در مسیر تحولات و تمدن نوین اسلامی قدم برمی‌دارد و نقش الگوی سوم زن، با سرعت فزاینده‌ای رو به پیشرفت است. و با رهنمودهای رهبر فرزانه‌مان، مسئولیت این توسعه و تحوّل بر دوش جوانان مسلمان انقلابی، نخبه، متعهّد و پای کار اسلام گذاشته شده است و زنان نیمی از این قشر جوان نخبه و انقلابی را تشکیل می‌دهند که باید برای رسیدن به قلّه تلاش کنند.

گفتنی است: کتاب سپیددار بعد از دیدار رهبر انقلاب با پرستاران و کادر درمان و توصیه‌ی عالمانه به ثبت رشادت‌های آنان در سالروز میلاد پرستار کربلا در کتابخانه‌ی آستان قدس رضوی رونمایی  شد.

آشنایی بیشتر با این بانوی نویسنده و ماما

اشرف پهلوانی قمی بانویی که افتخارش مجاورت زیر سایه کرامت عالمه آل محمد(ص) است، روزهای قیام و انقلاب و جنگ را با چاشنی صبر و امیدواری ملتی که دفاع مقدس را در تاریخ دنیا رقم زده در کارنامه روزگار خود همراه نموده با وجود قبولی در کنکور پزشکی دانشگاه فاطمیه قم در مصاحبه پذیرش نشده و دست تقدیر علیرغم میل باطنی او را وارد رشته مامایی دانشگاه اصفهان می‌نماید تا ۳سال بعد در دانشگاه فاطمیه ادامه دهد.

با تولد اولین فرزندشان در سال ۱۳۸۰ برای گذراندن طرح اجباری پیراپزشکی حس مادرانه و همراهی همسر، مرکز بهداشت را انتخاب و با وجود سختی های این دوره بعد از پایان دوره تصمیم به ادامه تحصیل، ایشان را برای تلاش در مقطع ارشد آموزش بهداشت به تلاش وا میدارد. اما رویای صادقه‌ای همزمان با اطلاعیه پذیرش بدون کنکور در حوزه جامعه‌الزهرای قم و قبولی در مصاحبه ورودی دنیای طلبگی را پیش قدمهای راسخ بانوی تلاشگر نهاده و حس آرامش دوست‌داشتنی گذراندن دوره حضوری سطح ۲ در ۵ سال را با همه وجود چشید.

طعم لذت بخشی که شاید همین روزها برای به تصویر کشیدنش او را دست به قلم نموده و فصل زیبا و به یادماندنی زندگی‌اش را ثبت نماید.

درست زمانی که بار دیگر تجربه مادری را در کارنامه زندگی سراسر سعی و کوشش خود ثبت میکرد به توصیه پدر برای خدمت به مادران باردار در آزمون استخدامی وزارت بهداشت و همزمان با دوره حضوری سطح ۳ تفسیر جامعه‌الزهرا(س) به تدبیر الهی احترام گذاشته و بار دیگر بانویی که هنرمندانه بر بوم خاطراتش نقش میزد خود را به دست اراده لایزال قدرت برتر سپرد‌.

خاطراتی از مجاهدت زنانه در همه نقش‌ها تا دوره کرونا و مرارت‌های آن که سال‌ها بعد به ترغیب استادی که یادداشت نویسی علمی را برگزار کرده بود در کتاب “سپیددار” ترسیم نموده و سکانس‌های جذاب گوشه‌های مختلف زندگی بانویی است که در سال ۹۸ با نگارش پایان نامه ‌ای با موضوع سلامت مادرو کودک در آیینه قرآن و روایات جهاد مادرانگی را با حضوری پررنگ کنار مادران باردار در روزهای خاکستری کرونا به نمایش گذاشت.

کتابی که بعداز دیدار رهبر با پرستاران و کادر درمان و توصیه عالمانه به ثبت رشادتهای آنان خواب و خوراک را از مامای مجاهد ربوده و بالاخره در سالروز میلاد پرستار کربلا و در کتابخانه آستان قدس رضوی رونمایی شد.

بانوی خستگی ناپذیر در میدان جهاد با قلم اکنون برگ زرین دیگری با رتبه برتر داستان نویسی ادبی را در بیست و هشتمین جشنواره قرآن و عترت وزارت درمان و آموزش پزشکی به کارنامه توفیقات خود افزوده اما همچنان همه دار و ندار خود را از جانب اویی می‌داند که جبران مجاهدت‌هایش را ختم به مقام شهادت در راه خدمت نماید.

گزارشگر: زهرا سعادت
تنظیم گزارش خبری: مهتا صانعی