پشت پرده بلاگری «کام تو دبی»

تبلیغ دبی برای دختران جوان با کلید واژه‌های «درآمد هنگفت»، «استقبال از دختران»، «زن مستقل» و «زندگی شاد و آزاد» از جمله مواردی است که چندی است در فضای مجازی در حال گسترش است.

وقتی یکی از بلاگرهای مرد ساکن آمریکا به کلیپ زن دبی‌نشین انتقاد کرد، نمی‌دانست با چه هجمه رسانه‌ای مواجه خواهد شد.

تبلیغ دبی برای دختران جوان با کلید واژه‌های «درآمد هنگفت»، «استقبال از دختران»، «زن مستقل» و «زندگی شاد و آزاد» از جمله مواردی است که چندی است در فضای مجازی در حال گسترش است.

 این اولین بار نیست که یک بلاگر از تبلیغ دبی برای دختران به دلیل رویاسازی پوچ برای آن‌ها اعتراض می‌کرد، با این وجود با توجه به انتقاد شدید این بلاگر که تیپ و شخصیتی بی‌مبالات و لاقید در فضای مجازی دارد و نماد سبک زندگی خاصی است، این صحبت‌ها بیشتر مورد توجه کاربران در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

همین موضوع باعث بحث و جدل‌های فراوان در شبکه‌های اجتماعی شد و موج منفی علیه بلاگر مرد به بهانه «خشونت علیه زنان» به راه افتاد. این درحالی بود که اعتراض اصلی این بلاگر، فریب دختران برای حضور تنها برای سوء استفاده عیاشان در دبی بود.

مدافعان پس از این انتقادات تلاش کردند این موضوع را خطای تفهیمی قلمداد کنند، در حالی که در همه پست‌های این بلاگر زن تبلیغات هرزه نگارانه مشاهده می‌شود و این بلاگر نیز با همان ذهنیت گذشته از کلیت چنین تبلیغ‌هایی انتقاد کرد.

همین زنان با ویدئوهایی مانند come to dubai بسیاری از شهروندان ایرانی را به زندگی در دبی تشویق کردند.

یکی از کاربران مجازی درباره این ماجرا می‌نویسد: ‌« در رابطه با این خانمِ دبی باز قضاوت لازم نیست. تصاویر و کلمات خود فریاد می‌زنند و گویای همه چیزند. ایشون خودش با زبان سلیس فارسی دقیقا این جمله رو بیان کرد : “با پول یه شب عشق و حال توی دبی میتونید یه هفته سفر و … برید” و قبلترها در عدیده کلیپ های دیگری هم با پوششی ۹۰ درصد عریان بارها جملات مشابهی رو عنوان کرده است. این خانم بلاگر و مابقی تمام بلاگرها از بس بوی گندشون بالا گرفته که هر نوع دفاعی ازشون چیزی جز رسوایی به دنبال نداره.»

حمایت معنادار بی بی سی فارسی از تبلیغات دبی با تاکتیک منحرف کردن افکارعمومی

حمله برخی کاربران برای خاموش کردن چنین اعتراضاتی، نشان دهنده سازماندهی برخی واکنش‌ها در فضای مجازی است. نکته وقتی جالب‌تر شد که بی بی سی فارسی نیز با کلید واژه خشونت علیه زنان از این بلاگر زن دفاع کرد!

بی بی سی سعی کرد مسئله را با ساخت اصطلاحات پوشالی مانند «مردان سمی» که با هدف تخریب ارزش‌های مردان ایرانی ساخته شده است، به نفع جریان تبلیغات دبی افکارعمومی را هدایت کند.

در همین راستا این رسانه انگلیسی می‌گوید: ‌«ناموس پرستی یا مردانگی سمی، نام‌های مختلفی است که به نوعی از رفتار و نگرش به زنان داده شده. مفهومی که حالا با یک دعوای مجازی دوباره سر زبان‌ها افتاده‌. یک چهره فارسی‌زبان شبکه‌های اجتماعی که در اینستاگرام میلیون‌ها دنبال‌کننده دارد، به یک اینفلوئنسر زن ایرانی ساکن دبی به تندی انتقاد کرد. او حالا عذرخواهی کرده. فرهنگ مردسالار در چنین رفتاری چه نقشی دارد؟»

اینکه چرا بی بی سی فارسی به چنین دعوایی در فضای مجازی ورود پیدا می‌کند، بسیار معنادار است و از آن جالب‌تر اینکه در این ماجرا سیاست بی‌طرفانه خود که همیشه تلاش می‌کند آنرا به مخاطب القا کند را به صورت آشکار برای حمایت از بلاگر دبی‌نشین کنار می‌گذارد!

باند فساد جنسی الکس در دبی با کمک بلاگرهای اینستاگرامی

تبیلغات رویاپردازانه از دبی با ساخت تصویری از زنان موفق پروژه‌ای است که پشت سر آن بعضا باندهای فساد اخلاقی حضور دارند و این موضوع با شکل گیری یک موج حمایتی از این تبلیغات بیشتر مشخص می‌شود. این باندها با همین رویاسازی‌ها دختران را راهی دبی می‌کنند و با فریب درباره درآمدهای نجومی آن‌ها را گرفتار شبکه‌های فساد می‌کنند.

سال ۱۴۰۲ بود که سرکرده یکی از همین باندهای قاچاق زنان به نام شهروز سخنوری‌ معروف به الکس اعدام شد. جرم وی قاچاق انسان برای فحشا بود که شبکه گسترده‌ای از دختران و زنان را از شهرهای مختلف سازمان‌دهی و آن‌ها را به چندین کشور منطقه از جمله شهر دبی می‌فرستاد که با هوشیاری نیروهای امنیتی دستگیر شد.

یکی از متهمان این باند درباره اقدامات الکس گفت:‌ « الکس من را به دوبی فرستاد و در آنجا هم بابت خدمات فساد و فحشایی که می‌دادم برای الکس درآمد کسب می‌کردم. شبکه در دوبی یک مدیر اصلی (صوفی) داشت که تمامی دخترها زیر نظر او کار می‌کردند و در اصل او زنان و دختران شبکه را در دوبی تحویل می‌گرفت و پول‌های کسب شده از راه ارائه خدمات فساد را به حساب الکس واریز می‌کرد.»

همچنین شهروز سخنوری با یک فرد معروف در یکی از شبکه‌های اجتماعی را با توجه به تعداد بالای دنبال‌کننده‌هایش همکاری می‌کرد و از این طریق اقدام به تقویت شبکه فساد و فحشای خود کرد.

وضعیت دختران در دبی از زبان خودشان

با این وجود برخی از زنانی که با رویای درآمد هنگفت به کشورهایی مانند امارات مهاجرت کرده‌اند، به شرایط سختی اعتراف می‌کنند که حتی تصور آن هم بسیار سخت است.

 این درحالی است که بلاگرهای شبکه‌های اجتماعی به خصوص برخی زنان که راه کسب درآمد آنها مشخص نیست و همیشه نسبت به چگونگی کسب درآمدشان ابهاماتی وجود دارد،‌ تصویری زیبا و رویایی از دبی برای دنبال کنندگان خود ترسیم می‌کنند.

فارس