پس از ازدواج مجدد زوجه هم، گرفتن مهریه امکان دارد

مهریه، چه به صورت عندالمطالبه و چه به صورت عندالاستطاعه، یک نوع دین است که بر عهده مرد قرار دارد.

در دوران زندگی مشترک، زن طبق قانون مالک تمام مهریه است و حتی اگر دوشیزه باشد، می‌تواند تمام آن را درخواست کند.

 تنها در زمان طلاق است که مهریه زن باکره نصف می‌شود.

بر اساس ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده، در هنگام طلاق، چه به درخواست زن باشد، چه مرد، یا طلاق توافقی، دادگاه موظف است تکلیف مهریه را در حکم خود مشخص کند.

به‌عنوان‌مثال، اگر طلاق توافقی انجام شود و زوجین توافق کنند که نصف مهریه از سوی زوجه بخشیده شود و باقی‌مانده مهریه به‌صورت ماهانه پرداخت شود، ازدواج مجدد زوجه پس از ثبت طلاق و گذشت ایام عده، هیچ مانعی برای دریافت مهریه ازدواج قبلی ایجاد نمی‌کند.

ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده تصریح می‌کند که دادگاه در رای خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج، تکلیف جهیزیه، مهریه، نفقه زوجه، اطفال و حمل را تعیین کرده و همچنین اجرت‌المثل ایام زوجیت طرفین را مطابق تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی مشخص می‌کند.

همچنین، دادگاه باید در مورد حضانت و نگهداری اطفال و هزینه‌های مربوط به آن تصمیم‌گیری کند و باتوجه‌به وابستگی عاطفی و مصلحت طفل، زمان و مکان ملاقات وی با والدین و بستگان را تعیین نماید. ثبت طلاق منوط به پرداخت حقوق مالی زوجه است.

طلاق در صورت رضایت زوجه یا صدور حکم قطعی دایر بر اعسار زوج یا تقسیط محکوم به نیز ثبت می‌شود. درهرحال، اگر زن بدون دریافت حقوق مذکور به ثبت طلاق رضایت دهد، می‌تواند پس از ثبت طلاق برای دریافت این حقوق از طریق اجرای احکام دادگستری اقدام کند.

داعی حق