پدر شدن در پیری، چه تبعاتی دارد؟

بنا بر نتایج یک تحقیق، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند: اوتیسم، سرطان‌های کودکان، آکندروپلازی، و اسکیزوفرنی، می‌تواند باتجربه پدری در سن بالا، در بچه‌ها افزایش‌یافته، و منجر به افزایش عوارض دوران بارداری، در مادران شود.

بر اساس نتایج مطالعه دانشگاه استنفورد، توسط آلبرت‌ ها، اورولوژیست این دانشگاه، پدر شدن برای مردان، در سنین بالاتر، به دلیل تمایل بیشتر به ثبات مالی و کسب سطح تحصیلی بالاتر، باتوجه‌به کاهش دیرتر توان باروری آنها، نسبت به زنان، چندان نگران‌کننده به نظر نمی‌رسد.

با تجزیه‌وتحلیل بیش از ۴۶ میلیون تولد گزارش شده در ایالات متحده، در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲، میانگین سن پدران به طور پیوسته، از ۳۰.۸ سال در سال ۲۰۱۱، به ۳۲.۱ سال در سال ۲۰۲۳، افزایش‌یافته، و نسبت سن پدران بالای ۵۰ سال در همین مدت، از ۱.۱ درصد به ۱.۳ درصد، رسیده است.

آنها به نتیجه تأثیر افزایش سن پدران، بر میزان باروری زنان، نحوه سپری‌شدن دوران بارداری، و سلامت کودکان، رسیده‌اند.

 نوشته نویسندگان نتایج این تحقیق، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند: اوتیسم، سرطان‌های کودکان، آکندروپلازی و اسکیزوفرنی، می‌تواند باتجربه پدری در سن بالا افزایش‌یافته، و منجر به افزایش عوارض دوران بارداری، در مادران شود.

این نتایج همچنین، افزایش احتمال دختر شدن نوزاد را، با بالارفتن سن پدران از ۷۰ سال، نشان می‌دهد.

این مطالعه نشان داده، با هر ۱۰ سال افزایش سن پدر، حتی پس از کنترل سن مادر و سایر عوامل، باعث افزایش تولدهای متکی به فناوری (ART) شده، همچنین افزایش ثبت خطرزایمان زودرس، و وزن کم نوزاد به هنگام تولد، وجود دارد.

در فاصله سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶، مطالعه قدیمی‌تری در آمریکا انجام، و با انتشار نتایج در سال ۲۰۱۸، نشان داده بود که خطر بیشتر دچارشدن به وزن کم هنگام تولد، تشنج و مشکلات تنفسی بلافاصله پس از تولد، در نوزادانی که از پدران بالای ۳۵ سال به دنیا می‌آیند، بیشتر است.

همچنین، احتمال تولد نوزاد نارس، ۱۴ درصد بیشتر، برای یک مرد ۴۵ساله یا بیشتر بوده، و این نرخ، به ۲۸ درصد، برای یک مرد ۵۰ساله یا بالاتر، می‌رسد.

 آنا