پای فرزندآوری به کتاب‌های درسی باز شد

با بازنگری گسترده در محتوای آموزشی، موضوعاتی چون ازدواج، خانواده و فرزندآوری به‌طور هدفمند وارد کتاب‌های درسی شده تا نسل آینده با نگاه ارزشی و مسئولانه‌تری نسبت به بنیان خانواده رشد یابد.

در راستای اجرای سیاست‌های کلان کشور در حوزه جمعیت و خانواده، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بازنگری در محتوای درسی، گام‌هایی مؤثر در ترویج فرهنگ خانواده، ازدواج و فرزندآوری برداشته است. این اقدامات، از دوره ابتدایی تا متوسطه نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش را دربر گرفته و با هدف ارتقاء نگرش جامعه نسبت به ارزش‌های خانواده و جوانی جمعیت صورت گرفته‌اند.

 تقویت جایگاه خانواده در آموزش رسمی

سازمان پژوهش به‌عنوان نهاد محوری در تدوین برنامه‌های درسی، در قالبی ساختاریافته، محتوایی با محوریت ازدواج، فرزندآوری و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را در کتاب‌های درسی و مجلات تخصصی گنجانده است. این رویکرد در دوره ابتدایی با تأکید بر تربیت اخلاقی و هویت‌سازی کودکان، و در دوره متوسطه با تمرکز بر رشد فردی و اجتماعی نوجوانان دنبال می‌شود.

در بخش متوسطه، مفاهیم مربوط به خانواده در دروسی چون «مدیریت خانواده و سبک زندگی»، «سلامت و بهداشت»، «مطالعات اجتماعی»، «اقتصاد» و «دین و زندگی» لحاظ شده و از نگاه دینی، روانی، اجتماعی و اقتصادی به مقوله خانواده پرداخته شده است. همچنین دروس عربی با استفاده از تصویرسازی خانواده‌های پرجمعیت، به آموزش غیرمستقیم فرهنگ خانواده‌محور می‌پردازند.

پوشش محتوایی گسترده در شاخه‌های آموزشی مختلف

در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش نیز، مباحثی مرتبط با مهارت‌های عاطفی، مشارکت خانوادگی و جمعیت در قالب کتاب‌های تخصصی آموزش داده شده‌اند. این روند در نشریات رشد، به‌ویژه در شماره‌های ۱۴۰۳، با انتشار مقالاتی پیرامون مهارت‌های زندگی، تربیت فرزند صالح و بهداشت روانی نوجوانان ادامه یافته است.

افزون بر این، تولید محتوای مکتوب و الکترونیکی، تعامل با نهادهای فرهنگی و برگزاری کارگاه‌های تربیتی، از دیگر برنامه‌های سازمان در حمایت از سیاست‌های خانواده‌محور به شمار می‌رود. هدف اصلی از این اقدامات، تربیت نسلی با درک عمیق از جایگاه خانواده، مزایای ازدواج و نقش مؤثر فرزندآوری در توسعه پایدار جامعه است.

تسنیم