وضعیت اسفناک کارگران زن خارجی در عربستان سعودی

گزارش‌ها از وضعیت رقت‌بار کارگران مهاجر در عربستان سعودی و سوء استفاده دلالان از آن‌ها حکایت دارد. بسیاری از زنان آفریقایی که برای کار به عنوان کارگر خانگی به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر می کنند، در شرایط بغرنجی به سر می‌برند.

شبکه«فرانس ۲۴» گزارشی درباره وضعیت بغرنج  و رقت‌بار تعداد زیادی از کارگران خارجی در عربستان سعودی منتشر کرد که این کارگران مجبور به کار در شرایط سخت هستند و کارفرمایان سعودی  اغلب از آنها سوء استفاده می‌کنند.

بر اساس این گزارش، کارگران مهاجر  در عربستان سعودی گرفتار سیستمی هستند که حقوق کار آنها را به کارفرمایانشان مرتبط  کرده است.

دلال‌ها چهره‌های ناشناخته هستند که در فیس‌بوک فعالیت و  وانمود می‌کنند که به زنان مهاجر ناامید برای فرار و نجات  از کارفرمایان خود باهدف یافتن شغل بهتر کمک می‌کنند.این افراد در واقع آسیب‌ پذیرترین افراد را  مورد هدف قرار می‌دهند و از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

ویدئویی که در اواخر سال ۲۰۲۲ در یوتیوب منتشر شد، ۱۲ زن مهاجر  را نشان می‌دهد که در یک اتاق با هم ایستاده‌اند. زنان مهاجر با  زبان «سواحیلی» درخواست کمک می کنند. یکی از زنان حاضر در این ویدئو می گوید آنها پس از فرار از کارفرمایان خود در جده عربستان سعودی به دلیل شرایط رقت بار و غیرقابل تحمل، به دام دلال‌ها افتاده‌اند.

بسیاری از زنان آفریقایی که برای کار به عنوان کارگر خانگی به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر می کنند، در شرایط بغرنجی به سر می‌برند. یکی از دلایل سختی شرایط آن‌ها ، سیستم مشکل‌ساز «حمایت» است که در آن کارگران خارجی باید توسط یک کارفرمای داخلی  حمایت شوند، به این معنی که وضعیت قانونی آنها در کشور به آن شخص وابسته است. در بسیاری از موارد، کارفرما پاسپورت کارگران را  مصادره  می‌کند و کنترل کاملی بر زندگی آنها  دارد.

عربستان سعودی در مارس ۲۰۲۱ اعلام کرد که اصلاحاتی را در سیستم  حمایت انجام داده استاما به گفته سازمان غیردولتی حقوق مهاجران، که مدافع حقوق کارگران در کشورهای خلیج فارس است، اکثر گروه‌های آسیب پذیر از جمله کارگران خانگی هنوز در شرایط سخت و بغرنجی هستند.

بدین ترتیب کارگران با وجود کارفرمای بدرفتار خود ۲ راه دارند: بمانند و قرارداد قانونی خود را تکمیل کنند و در شرایط اسفناک و بغرنج به کار خود ادامه دهند یا فرار کنند.

کارفرمایان سعودی پاسپورت و تمام مدارک رسمی کارگران مهاجر را مصادره می‌کنند و تا  زمان اتمام قرارداد با آن‌ها،  مدارک را نزد خود نگه می‌دارند.بدین ترتیب اگر کارگری فرار کند، هیچ مدارکی نخواهد داشت و به هر کشوری نیز مهاجرت کند حمایت اولیه دولت آن کشور را از دست می‌دهد.

شبکه فرانس ۲۴ با یک کارگر زن کنیایی به نام ماری که به عربستان سعودی برای کار مهاجرت کرده بود؛ صحبت کرد. ماری اعلام کرد که زندگی در عربستان بسیار دشوار بود.در خانه کارفرما گرسنه بودم و کارهای زیادی تنها برای دریافت غذای ناچیز و خواب ناکافی انجام می‌دادم.

بر اساس این گزارش، ماری تصمیم گرفت تجربیات تلخ و سخت خود در عربستان سعودی را در فیس‌بوک منتشر کند. یک  دلال سعودی  با دیدن پست او  به مریم قول زندگی بهتر با کار کمتر و آزادی بیشتر را داد.

تسنیم