وضعیت اشتغال زنان روستای کرمان قابل قبول نیست

زنان روستایی جنوب کرمان سهم بسیار کمی از امکانات ورزشی و رفاهی دارند، آنقدر ناچیز که نمی توان آن را جزو آمار حساب کرد. حتی نمی توان گفت که از یک سالن کوچک با امکانات محدود برخوردارند.

به گزارش جهان بانو، بانوان روستایی در جنوب کرمان از طلوع آفتاب تا غروب دوشادوش مردان به فعالیت می پردازند و سختی های بسیاری را به جان می خرند، با این وجود سهم بسیار کمی از رفاه و آسودگی دارند و این عادلانه نیست.

زنان روستایی جنوب کرمان با انجام فعالیت های گوناگون شاهرگ حیاتی تولید در ایران محسوب می شوند. آن ها از ابتدایی ترین مراحل تولید تا انتهای برداشت کارهای سخت و طاقت فرسایی انجام می دهند تا بتوانند محصول را به دست مصرف کننده برسانند. این بانوان همانند مردان این خطه متحمل رنج های بسیاری می شوند، در شاخص عدالت اجتماعی جایگاه مناسبی ندارند و از کمترین امکانات برخوردارند.

میرکی، فعال حوزه زنان در استان کرمان در رابطه با این موضوع اظهارکرد: این زنان سهم اندکی در ادارات دارند. همچنین، در موضوع ورزش و سلامت رسیدگی چندانی به آن ها نمی شود و هیچ برنامه‌ای برای این بانوان تلاشگر در هفته دولت در نظر گرفته نشده بود.

باور غلط درباره‌ی زنان روستایی جنوب کرمان

این فعال حوزه زنان گفت: زنان روستایی مانند مردان کار می کنند و فعالیت دارند. متاسفانه یک باور غلط وجود دارد که می گوید فعالیت زنان روستایی نوعی ورزش است. باید گفت که این برداشت اشتباه است و ورزش تعریف خاص خودش را دارد. بانوان روستایی بر اثر فعالیت های زیاد در زمینه مفاصل و دردهای موضعی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند که حتما باید ورزش درمانی شوند.

به ‌عنوان مثال هنگامی که این زنان برای درمان دردها در ناحیه کمر و پا به پزشک مراجعه می‌کنند، پزشک آب درمانی را برای آن ها تجویز می‌کند که این خود یک معضل است. کدام شهر در جنوب کرمان دارای یک استخر با حداقل استانداردهای بهداشتی است؟ چنین چیزی وجود ندارد، بنابراین این بیماری درمان نخواهد شد که این مساله هزینه‌های بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

گره باز نشدنی ورزش زنان روستایی و عشایر

در ادامه پورحیدر، فعال حوزه زنان در این خصوص گفت: برنامه ششم توسعه که یکی از محورهای آن رفع تبعیض است، در واقع برای از بین بردن فاصله ها و برخورداری از امکانات موجود در جامعه به‌طور یکسان است با این وجود سؤال اصلی اینجاست که چرا در جنوب کرمان خلاف این است.

وی خاطر نشان کرد: افراد مسئول در جنوب کرمان باید راه حلی برای مشکلات زنان در مناطق محروم این استان ارائه دهند، چرا که اگر مشکلات زنان و خانوادهای آن ها حل نشود در آینده مشکلات بیشتری به وجود خواهد آمد و مهاجرت به استان یزد یکی از این معضلات است.  این مهاجرت ها مشکلات اجتماعی بیشتری را به همراه دارد و مسئولان باید زمینه اشتغال، امکانات رفاهی و ورزشی را فراهم کنند.

مسؤلان باید به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه داشته باشند

کرمشاهی یکی دیگر از فعالان حوزه زنان در جنوب کرمان اظهار کرد: سال های سال است که در بحث اشتغال و ورزش بانوان با مشکلات جدی در جنوب کرمان مواجه هستیم، حتی مقام معظم رهبری تاکید فراهم داشتند که به بحث ورزش در زنان روستایی و عشایر رسیدگی ویژه‌ای  شود.

وی تصریح کرد: مسؤلان باید به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه داشته باشند و طرح های خودشان را ارائه دهند،این قشر اززنان ایران اسلامی عضوی از این اجتماع هستند و نیازمند رسیدگی و توجه دارند.

محرومانی که از درد به خود می پیچند

قدرتی یکی دیگر از فعالان حوزه زنان شهرستان رودبارجنوب به خبرنگار ما گفت:  جازموریان دکتر سونوگرافی ندارد مردم و مریض های این شهر و شهرستان رودبارجنوب اول از درد محرومیت ودوم ازدرد مریضی به خود می پیچند.

وی ادامه داد: مسافت شهرستانهای همجوار برای مردم جازموریان دوبرابر می شود تا به اولین پزشک سونوگرافی برسند با توجه به نیاز ضروری به این خدمات خصوصا برای زنان باردار و مردم شهرستان یک امر ضروری است.