ورود تلخ جوکر در زمین بازی فرهنگی ایران!

پلتفرم‌ها نقش بسیار مهمی در فرهنگ جامعه دارند،‌ نقشی که می‌تواند تاثیرات زیان باری داشته باشد.

«اگر بخواهیم در ایران تاثیرگذار باشیم، باید از قدرت رسانه‌ها بهره ببریم تا برابری جنسیتی را ارتقا دهیم.» این‌ها جملات هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا است. پلتفرم‌ها نقش بسیار مهمی در فرهنگ جامعه دارند،‌ نقشی که می‌تواند تاثیرات زیان باری داشته باشد. در حالی قسمت دوم از فصل دوم رئالیتی‌شو جوکر با حضور زنان پخش شد که به گفته ساترا این برنامه از ابتدای فصل اول مجوزی برای پخش دریافت نکرده است.

پیش از این سریال «رهایم کن» و فصل اول جوکر بدون مجوز ساترا پخش شده بود و پس از این اتفاق و ابلاغ قانون نظارت بر شبکه نمایش خانگی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیران ساترا اعلام کردند که دیگر سریالی بدون مجوز ساترا پخش نمی‌شود.

«مادر بشی دیگه نمی‌خندی!» این جمله یکی از بازیگران حاضر در فصل دوم «جوکر ۲» است، جملاتی مانند این که پس از انتشار بدون مجوز فصل اول «جوکر۲» و اپیزود دوم این برنامه با حضور زنان، باعث شد تا چند پویش در اعتراض به تنزل جایگاه زنان و حضور مردان در فصل زنان برگزار شود.

فیلم مستند «پیروزی اراده» به کارگردانی لنی ریفنشتال به سفارش حزب نازی ساخته شده بود که کنگره حزب در نورنبرگ را در سال ۱۹۳۴ نشان می‌داد. این مستند در نهایت موفق شد تا افکار عموم را برای پذیرش جنگ جهانی دوم آماده‌ کند.

ابراهیم توکلی، کارشناس رسانه معتقد است که هنرمندان هم جزئی از جامعه کشور محسوب می‌شوند،‌ رئالیتی‌شو برآمده از همین فرهنگ است و جوکر زنان هم از نظر اخلاقی با فرهنگ معیار همخوانی دارد.

با این وجود محمد محمدی، کارشناس رسانه معتقد است انتشار یک محتوا در رسانه‌های جمعی می‌تواند فرهنگ‌ساز باشد.‌ قبح برخی رفتارها هرچند که در جامعه وجود داشته باشد هنوز کاملا از بین نرفته است و برنامه‌های مانند این می‌تواند باعث حیازدایی شود.

در امریکا قوانین با عنوان حافظان فرهنگ شکل میگیرند.‌ براساس مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، بسیاری از پلتفرم‌های وی‌اودی و شرکت‌های رسانه‌ای با توجه به مسئولیت اجتماعی و دلایل اخلاقی، محتوایی که ممکن است هنجارشکن یا غیر اخلاقی باشد را برای مخاطبان محدود می‌کنند.

این شرکت‌ها می‌توانند براساس قوانین برخی محتواها را منتشر نکنند یا برای دسترسی به آن‌ها محدودیت‌هایی را اعمال کنند.

فارس