وام مسکن و ازدواج یکی می شود

وزیر ورزش و جوانان گفت: در آینده ممکن است وام ازدواج و مسکن بر اساس پیشنهادات مطرح شده یکی شوند تا خود همان مسکن را بتوانیم به عنوان ضمانت ازدواج حساب کنیم.

به گزارش جهان بانو، نشست خبری سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان با اصحاب رسانه روز گذشته برگزار شد.

وی در این نشست با بیان اینکه جوانان در سایه قرار داشتند و این یک چالش بود، گفت: شورای عالی جوانان قریب به ۹ سال تشکیل نشده بود. آقای رییسی پس از این مدت به این موضوع پرداختند و جلسه تشکیل و دبیرخانه این شورا در نهاد برپا شد. معاونت بخش جوانان وزارتخانه در حال حاضر دبیر شورای عالی جوانان شده است. این تغییرات شش ماه به طول انجامید. وزارت ورزش متولی ساخت مسکن نیست با این وجود قادر به ارائه برخی کمک ها در این زمینه است.‌

سجادی اضافه کرد: اشتغال جوانان برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است و در این زمینه آموزش مهارت را در برنامه مان قرار داده ایم. موضوع کارآفرینی نیز یکی از چالش های ما بود که از طریق صندوق امید وام هایی را پرداخت کردیم. در حوزه ازدواج هم در مناسبت های مختلف کارگاه برگزار کردیم که همه به صورت رایگان بوده است.

وزیر ورزش و جوانان در رابطه با وام مسکن و ازدواج به عنوان دغدغه اصلی جوانان و اقدامات وزارتخانه در این خصوص اظهار کرد: در زمینه ازدواج جوانان یکی از اقدامات خوب برگزاری کارگاه‌های مربوط به ازدواج در بیشتر استان های کشور بود که توسط ادارات کل ورزش و جوانان در استان‌ها برنامه‌ریزی شده و در حال انجام است. ۷۷۳۶ کارگاه آموزشی در ۴۱۴ شهرستان به صورت رایگان برگزار کردیم و ۱۷۳۹۵۴ نفر در آن‌ها حضور داشتند. رویدادهای بسیاری هم با موضوع ازدواج آسان برگزار شده است.

وی افزود:  قانون جوانی جمعیت قانون خوب و مطلوبی است که باید تلاش ویژه‌ای برای تحقق آن صورت گیرد. ما رویدادهایی ملی برگزار کردیم که یک مورد از آن ها هم‌آهنگ نام داشت. در این رویداد که که با هدف رفع مشکلات حوزه خانواده و هم‌افزایی در مشهد برگزار شد، ۴۰۰ نفر از فعالان حوزه ازدواج حضور پیدا کردند.

سجادی تصریح کرد: ۴۳۰ مرکز داریم که به صورت رایگان به ارائه خدمات می‌پردازند. در رابطه با وام ازدواج ماهی یک بار از بانک مرکزی استعلام گرفته می‌شود. برای بانوان زیر ۲۳ سال و آقایان زیر ۲۵ به ازای هر نفر ۱۵۰ میلیون تومان وام اعطا می‌شود و این مبلغ برای خانواده‌های ایثارگان ۲ برابر می‌شود. برای سنین دیگر هم ۱۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این اقدامات نوعی همان تشویق و توجه است که مد نظر داریم. از ابتدای سال جاری تا آخر مرداد ماه ۳۸۵ هزار وام ازدواج اهدا شده است.

وزیر ورزش و جوانان در رابطه با مشکل مسکن زوج های جوان بیان کرد: وزارت ورزش متولی امر مسکن نیست اما باید این مطالبه را پیگیری می‌کردیم. ما در شورای عالی جوان معاون آقای قاسمی گزارش خوبی از مسکن جوانان دادند و قرار شد به فوریت پیگیری شود. گزارشی به آقای رئیسی درباره مشکلات این وام رسیده بود. مشکلاتی چون ضامن. آقای رئیسی دستور دادند مهلت ۱۵ روزه از زمان تکمیل شدن پرونده تا پرداخت وام وجود داشته باشد و شکل تغییر پیدا کند. به هر حال بانک‌ها هم در تامین منابع خود مشکلاتی دارند.

سجادی در پایان گفت: در آینده وام مسکن و ازدواج ممکن است طبق پیشنهادهایی شنیده شده یکی شوند تا خود همان مسکن را بتوانیم به عنوان ضمانت ازدواج حساب کنیم. همه این مسائل باید فکر شده باشد.

برنا