جایگاه ایران در شاخص های بین المللی در شیرمادر

شیر مادر بهترین غذا در ماه‌های اول تولد نوزاد است و تغذیه نوزاد با این شیر علاوه بر جلوگیری از برخی بیماری‌ها، از نظر عاطفی برای کودک و مادر بسیار مفید است. با این وجود در دنیای مدرن با توجه به اشتغال روز افزون زنان بهره‌مندی کودکان از شیر مادر نیازمند توجه و حمایت ویژه‌ای است.
هفته جهانی شیر مادر

۱ تا ۷ آگوست برابر با ۱۰ تا ۱۶ مردادماه به عنوان هفته جهانی شیر مادر نامگذاری شده است. آموزش و حمایت از تغذیه با شیر مادر در سطح بین‌المللی برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ آغاز شد و از آن زمان توسط یونیسف و سازمان بهداشت جهانی در ۱۲۰ کشور از جمله ایران برنامه‌هایی با محوریت اهمیت تغذیه با شیر مادر برگزار می‌شود. برگزار کنندگان این رویداد هدف از برگزاری آن را افزایش آگاهی همگانی در رابطه با اهمیت تغذیه با شیر مادر و تشویق مادران به شیردهی در کشورهای مختلف جهان است.

روزشمار هفته جهانی شیر مادر در ایران

براساس اعلام معاون وزیر بهداشت، آژانس بین‌المللی ترویج تغذیه با شیر مادر شعار «نگاهی نو به شیردهی مادران شاغل در خانواده، محل کار و جامعه» را برای سال جاری میلادی انتخاب کرده است. بر همین اساس وزارت بهداشت کشور نیز عناوین و روزشمار این هفته را به ترتیب زیر اعلام کرده است:

۱۰ مرداد: مادران شاغل و شیردهی

۱۱ مرداد: قانون حامی تغذیه با شیر مادر

۱۲ مرداد: شیردهی و نقش حمایتی پدران

۱۳ مرداد: نگاه اسلام به حمایت از تغذیه با شیر مادر

۱۴ مرداد: شیردهی و آینده سالم

۱۵ مرداد: رسانه و شیر مادر

۱۶ مرداد: محیط کار حامی شیر مادر

فواید شیر مادر

شیر مادر از فواید بسیاری برخوردار است که علاوه بر تامین بسیاری از ویتامین‌های ضروری برای نوزاد سیستم ایمنی بدن او را تقویت کرده و از بروز برخی از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. برخی از فواید تغذیه با شیر مادر به شرح ذیل است:

۱_ شیر مادر دارای هورمون‌ها، آنتی بادی و آنتی اکسیدان است که این مواد برای رشد نوزاد ضروری است و بدن انسان به آن‌ها نیاز دارد.

۲_ شیر مادر حاوی ۳۳۰ میلی‌ گرم کلسیم در هر لیتر است.

۳_ شیر مادر از نوزاد در برابر بیماری‌هایی مانند مسمومیت غذایی، ذات‌الریه و عفونت‌های میکروبی محافظت می‌کند.

۴_ شیر مادر از بروز بیماری‌های روانشناختی جلوگیری می‌کند.

۵_ شیر مادر دارای اسید چربی است که در فرایند رشد مغز نوزاد تاثیر مطلوبی دارد.

۶_ شیر مادر بهترین غذای کودک محسوب می‌شود چراکه ترکیبی از چربی، کربوهیدرات و پروتئینی است که برای رشد مغز و بدن انسان ضروری است.

جایگاه ایران براساس شاخص‌های جهانی

براساس اعلام محمود راوری، عضو کمیته کشوری شیرمادر وزارت بهداشت، شاخص‌های جهانی تغذیه با شیر مادر تغذیه انحصاری تا ماه ششم تولد، ۶ ماه تا یک سالگی، یکسال تا ۲سالگی و ساعت اولیه تولد است و کشور ما در زمینه این شاخص‌ها عملکرد خوبی داشته است، با این وجود تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. براساس بررسی های سازمان بهداشت جهانی در سال جاری میلادی میانگین جهان در شاخص شیردهی در اولین ساعت تولد ۴۷ درصد بوده که این شاخص در ایران بر روی عدد ۳۰ قرار دارد، با این وجود در تغذیه انحصاری تا ۶ ماهگی کودک، میانگین تغذیه با شیر مادر در ایران ۵۲ درصد است که چهار درصد بالاتر از میانگین جهانی است.

همچنین ایران در شاخص تغذیه با شیر مادر تا یکسالگی کودکان در میانگین ۸۲ درصد و یکسال تا ۲ سالگی در میانگین ۵۲ درصد قرار دارد که عدد مطلوبی است، چراکه این شاخص در میانگین جهانی به ترتیب ۷۰ درصد و ۴۵ درصد بوده و میانگین ایرانیان در این ۲ بخش نیز حدود ۱۲ و ۱۳ درصد از کشورهای دیگر بالاتر است.

براساس برنامه‌ریزی سازمان جهانی بهداشت تا سال ۲۰۳۰ این شاخص ها می‌بایست به ۶۰ تا ۸۰ درصد برسد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این سال ها تلاش کرده است این شاخص‌ها را به نقطه ایده‌آل برساند.

جهان بانو