هشت گام مبارزه با افسردگی

اگر ساعات طولانی را در رختخواب می مانید، چیزی نمی خورید و یا در خوردن زیاده روی می کنید. اگر دوست دارید تنها بمانید و با کسی معاشرت نداشته باشید و یا انقدر بی انگیزه هستید که به عنوان یک زن مسلمان، حتی قادر به انجام واجبات دینی خود نیز نیستید باید بدانید که شما دچار افسردگی شده اید.

زمانی که افراد افسرده می شوند به نظر می رسد به هیچ چیز علاقه ای ندارند. هیچ چیز به اندازه کافی جالب و سرگرم کننده به نظر نمی رسد. همه چیز کسل کننده و بی معنی است. در این جاست که اگر در افسردگی فرو برویم و با آن مقابله نکنیم ارتباط خود را با خدا از دست بدهیم، از مصاحبت دوستان و خانواده ای که خداوند برای ما آفریده کناره بگیریم، و سلامت جسمانی را به خطر بیاندازیم، این نقطه مقابل مراقبت از خود و به عبارتی نوعی خود ویرانگری است.

یکی از راهکارهایی که زنان مسلمان در مقابله با افسردگی باید به کار گیرند، خود مراقبتی است. موضوعی که برای دستیابی به یک سبک زندگی سالم، در ایجاد تعادل در سلامت روانی و عاطفی ما و صرفاً برخورد با زندگی به طور کلی مهم است.

مشکل افرادی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند این است که ممکن است اصلاً نخواهند خودمراقبتی کنند.

مسئله این است که مراقبت از خود ممکن است همیشه آن چیزی نباشد که ما دوست داریم و حتی  ممکن است چیزی باشد که ما از آن متنفریم. بله، هر چقدر هم که سخت به نظر می رسد، گاهی اوقات برعکس کاری که دلتان می خواهد را انجام دهید. این همان از خود مراقبتی است و به شما کمک خواهد کرد تا از رکود خارج شوید. برای درست کردن یک غذای سالم، خودتان را از اتاق بیرون بکشید. خودتان را مجبور کنید که فردا با دوستان بیرون بروید حتی اگر تمایلی به انجام این کار ندارید.

برخاستن بدون هیچ انگیزه ای برای کارهای روتین زندگی، برای کشیدن خود به سمت وضو و نماز، هر چقدر هم که سخت به نظر برسد، برای فرد افسرده مراقبت از خود است.

در اینجا لیستی از هشت نکته مراقبت از خود برای مسلمانان افسرده آورده شده است که ممکن است شما را آرام کند.

۱. بهبود تغذیه

 زمانی که حال شما خوب نیست، مراقبت از سلامتی کار سختی به نظر می‌رسد، اما بدن شما از شما تشکر خواهد کرد. علم و مطالعات روانشناسی بارها و بارها ثابت کرده اند که آنچه می خوریم می تواند بر خلق و خوی ما تأثیر بگذارد. چیزی که می خورید حتی می تواند باعث افسردگی شما شود. سعی کنید در این مورد مطالعه کنید، اطلاعات زیادی در مورد اینکه چه چیزی بخورید تا احساس بهتری داشته باشید وجود دارد.

۲. در خانه نمانید

هر چقدر هم که خسته باشید، ساعت‌ها دراز کشیدن در رختخواب شما را بیشتر خسته می‌کند و چرخه‌ای از خستگی را تداوم می‌بخشد. نور خورشید و ورزش اثرات شفابخش فوق العاده ای دارند و معجزه می کنند تا احساس بهتری داشته باشید. تحقیقات نشان داده که کمبود ویتامین D باعث افسردگی می شود. ورزش باعث افزایش مواد شیمیایی می شود که به شما احساس بهتری پیدا کنید و همچنین قدرت شما را افزایش می دهد. بنابراین در صورت نیاز حتی یک پیاده روی سبک افکار شما را پاک می کند، خون شما را به حرکت در می آورد و در دراز مدت به شما کمک خواهد کرد.

۳. ساعاتی را به عبادت اختصاص دهید

ممکن است احساس کنید برای دعا کردن از خدا خیلی دور هستید. ممکن است احساس شرمندگی کنید یا خیلی خسته باشید. تمام این افکار از شیطان است. به خود بگویید که با وجود اینکه ممکن است بدترین وضو را بگیرید و بدترین نماز را داشته باشید، باز هم بلند می شوید و آن را انجام می دهید. بعد از آن قطعا احساس بهتری خواهید داشت. بعد از نماز، با خدای متعال صحبت کنید . به او بگویید که در چه شرایطی هستید. نزد او گریه کنید و از او کمک بخواهید. این به احساس آرامش شما کمک زیادی خواهد کرد.

۴. با دوستان/خانواده معاشرت کنید

 سعی کنید با افرادی معاشرت کنید که مثبت اندیش و همدل باشند. شاید اصلاً تمایلی به انجام این کار نداشته باشید، اما به خاطر داشته باشید که شیطان اغلب از تاکتیک منزوی کردن ما استفاده می کند، زیرا در آن زمان است که او می تواند ما را تحت کنترل خود درآورد. خداوند ما را مخلوقات اجتماعی قرار داده و ما را به نماز جماعت در مساجد تشویق کرده است. وقتی در جمع انسانهای خوب هستیم قطعا احساس بهتری داریم در حالی که در تنهایی بسیار آسیب پذیریم.

۵. خود را از رختخواب بیرون بکشید

برای ماندن در رختخواب به خود یک محدودیت زمانی بدهید، مثلاً یک ساعت، و سپس بلند شوید. ممکن است واقعاً احساس خستگی کنید، زیرا هورمون‌های خواب خود را از حضور در رختخواب بیش از حد تحریک کرده‌اید. اگر واقعا خسته هستید، بروید کنار یک پنجره و کنار نور خورشید بنشینید. این خیلی بهتر از این است که در رختخواب باشید. به خاطر داشته باشید که افسردگی مانند یک توپ بسیار بزرگ و بسیار سنگین است. در ابتدا حرکت دادن آن غیرممکن به نظر می رسد.  اما به محض اینکه توپ را به چرخش در می آورید، خود به خود سرعت می گیرد.

۶. گوش دادن به قرآن

شفای روح و جسم ما در قرآن است.حتی اگر نمی توانید قرآن بخوانید، به صوت قرآن علی الخصوص سوره بقره گوش کنید. همچنین دعاهای زیادی برای افسردگی یا اضطراب وجود دارد که فرد می توانید انجام دهید.

۷. افکارتان را روی کاغذ بیاورید

خودتان را مجبور کنید تا افکارتان را بنویسید.  نوشتن هر روز می تواند به شما کمک کند ذهن خود را پاک کنید و افکار فروخورده را از خود بیرون کنید. این به شما کمک می کند تا درک بهتری از خود و احساسات خود داشته باشید.

۸. از تراپیست کمک بگیرید

این می تواند برای بسیاری ترسناک  به نظر برسد و حتی شاید بزرگترین مانع باشد. اما کمک گرفتن از یک درمانگر و احتمالاً حتی دارو درمانی می‌تواند شروعی برای زندگی بهتر باشد.

زنان مسلمان