گزارش خبری از چهاردهمین «نمایشگاه مادر، نوزاد، کودک»

«نمایشگاه مادر، نوزاد، کودک»؛ دروازه‌ای به حضور مادر تمدن‌ساز؟!

چهاردهمین «نمایشگاه مادر، نوزاد، کودک»، با موضوع معرفی محصولات مرتبط از 3 لغایت 6اسفند ماه 1403 در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. این نمایشگاه میزبان جمعی از تولیدکنندگان و وارد کنندگان و مجموعه‌های این حوزه بود تا به معرفی آنها بپردازند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جهان‌بانو، چهاردهمین «نمایشگاه مادر، نوزاد، کودک»، با موضوع معرفی محصولات مرتبط از ۳ لغایت ۶اسفند ماه ۱۴۰۳ در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. این نمایشگاه میزبان جمعی از تولیدکنندگان و وارد کنندگان و مجموعه‌های این حوزه بود تا به معرفی آنها بپردازند.

این نمایشگاه در سالن ۵ پذیرای حضور اقلام مورد نیاز این اقشار با طراحی جذاب و چشم‌نواز بود و در سالن ۴۴ تفاوت بارزی در نمایش غرفه‌ها به چشم می‌خورد.

ریحانه راسخ‌مقام، کارشناس تغذیه، در سالن ۴۴ به معرفی پلتفرم «حس تازگی» پرداخت و اظهار داشت: «در حوزه سلامت سفره خانواده، کار مادران و خانم‌های خانه‌دار را راحت کرده‌ایم. سایت حس تازگی راه‌حلی برای احیای فرهنگ غذایی ایران ارائه می‌دهد و غذاهای کمتر شناخته شده را معرفی می‌کند.»

وی همچنین به ویژگی‌های این پلتفرم اشاره کرد که شامل دستور پخت‌های متنوع، برنامه‌ریزی هوشمند برای آشپزی، و پیشنهادهای غذایی بر اساس نیازهای خاص افراد خانواده است.

راسخ‌مقام در ادامه توضیح داد: «در بخش آشپزخانه هوشمند، کسانی که برای خانواده آشپزی می‌کنند، می‌توانند برنامه‌ای برای تمام هفته بچینند و از طریق نوتیفیکیشن‌های گوشی، یادآوری‌هایی دریافت کنند. به‌عنوان‌مثال، اگر غذایی مثل آش نیاز به خیس خوردن حبوبات دارد، به کاربر از قبل یادآور می‌شود.»

وی همچنین به بخش سلامت‌یار اشاره کرد که ارتباط مستقیم با کارشناس تغذیه دارد و در قسمت هم‌سفره، بر اساس طعم‌ها و شرایط افراد، پیشنهاد غذا داده می‌شود.

 راسخ‌مقام در ادامه به فرمول سلامتی اشاره کرد که درصورتی‌که یکی از اعضای خانواده دچار بیماری باشد، جایگزین‌های غذایی مناسب معرفی می‌کند.

وی در توضیح بخش بگو تا بگم، گفت: «بر حسب مواد غذایی اولیه موجود در یخچال و باتوجه‌به حساسیت‌های مختلف افراد خانواده، به‌وسیله جستجوی هوشمند، غذاهایی پیشنهاد می‌دهد که در واقع جلوگیری از هدررفت مواد غذایی در خانه می‌کند.»

راهنمایی‌هایی برای آشپزی بدون گوشت و آشپزی‌های مخصوص دوران سرماخوردگی اعضای خانواده نیز از دیگر ویژگی‌های این پلتفرم است. همچنین، در قسمت مجله، جدیدترین مقالات در مورد آشپزی و فرهنگ غذایی خانواده‌ها ارائه می‌شود تا آنها با غذاهای متناسب با ذائقه اعضای خانواده آشنا شوند.

کارشناس تغذیه پلتفرم حس تازگی متذکر شد که این پلتفرم برای اندروید  ios قابل‌دسترسی است. وی در مورد فعالیت‌های این مجموعه در نمایشگاه چندروزه مادر، نوزاد و کودک بیان کرد که ارتباطات خوبی برقرار شده و استقبال خوبی از سوی مادران صورت‌گرفته است. همچنین آمار بازدیدکنندگان وب‌سایت حس زندگی افزایش‌یافته که یک نقطه مثبت به شمار می‌رود.

در ادامه، بازدید از غرفه‌های سالن ۴۴ نمایشگاه مادر، نوزاد و کودک، فرصتی برای گفتگو با خانم ابوالقاسمی، مدیر داخلی اپلیکیشن «کیدورا» فراهم شد. ابوالقاسمی به معرفی این اپلیکیشن پرداخت که به والدین کمک می‌کند تا رشد و تکامل کودکان خود را از صفر تا ۵ سالگی پیگیری کنند. وی ادامه داد: «با تعریف کودک از طرف والدین در صفحه اپلیکیشن و درج تاریخ تولد و سن هفته بارداری، مشخص می‌شود که کودک نارس است یا درحال‌رشد مناسب است.»

ابوالقاسمی به پرسش‌نامه رشد و تکامل اشاره کرد که شامل مجموعه‌ای از سؤالات ساده در ۵ حیطه ارتباطات، حرکات ریزودرشت، حل مسئله و شخصی_ اجتماعی کودک است. والدین با تیک زدن تست‌های مربوطه، در قسمت پیشرفت، می‌توانند نمودار رشد کودک را به‌صورت شماتیک مشاهده کنند و در صورت مشاهده منطقه سبز، به رشد سالم کودک خود پی ببرند؛ یا در صورت مشاهده منطقه زرد و قرمز، متوجه احتیاج فرزندشان به یادگیری بیشتر یا مراجعه به متخصص شوند.

ابوالقاسمی در ادامه توضیح داد که با کمک هوش مصنوعی، نموداری متناسب با نیاز رشدی کودک ساخته می‌شود و با ایجاد پروفایل شناختی از کودک، به والدین پیشنهادهای شخصی‌سازی شده ارائه می‌شود تا به تقویت کودک در حیطه‌هایی که عملکرد ضعیف‌تری دارد، بپردازند. وی همچنین به بازی‌های ساده و هدفمند اشاره کرد که با ابزار موجود در خانه و اسباب‌بازی‌های در دسترس کودکان، به رشد آنها کمک می‌کند.

در بخش دیگری از گفتگو، وی به مقالات متناسب با نیاز کودک بر اساس پروفایل شناختی اشاره کرد که از طرف این اپلیکیشن به والدین پیشنهاد داده می‌شود تا بامطالعه آن، سواد تربیتی خود را افزایش دهند.

همچنین، ابوالقاسمی خاطرنشان کرد که تیم روان‌شناسان و متخصصین علوم‌شناختی در این مجموعه فعال هستند.

وی همچنین گفت: به‌زودی امکان ثبت قد و وزن و رسم نمودار به‌گونه‌ای که در مرکز بهداشت وجود دارد، در این اپلیکیشن فعال می‌شود و در کنار آن توضیحاتی در مورد توجه به پوشک، خواب و شیر نوزاد با ثبت والدین و هشدار در مورد این موارد تا ۶ ماهگی ارائه داد.

ابوالقاسمی استقبال مادران از این نمایشگاه را خوب توصیف کرد و باتوجه‌به اینکه والدین به دنبال تقویت قوه شناختی کودکان هستند، به آنها توصیه کرد که با این اپلیکیشن و پاسخ به تست‌های استاندارد جهانی، وضعیت رشد شناختی کودک خود را پیگیری کنند.

باتوجه‌به حضور تعدادی از مادران در فضای نمایشگاه به همراه فرزندان خردسالشان، با آنها هم به گفتگو نشستیم. زهرا شرافتمند، مادری که به همراه فرزند خود در مجموعه حضور داشت، با اظهار رضایت از قیمت‌ها باتوجه‌به کیفیت کالاها و ارائه  معرفی و وجود خرید اینترنتی، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را ضروری دانست.

وی در مورد فصل برگزاری این نمایشگاه‌ها که مناسب حضور مادر و فرزند باشد، به بشخصه راضی بود، اما به دلیل فراهم‌شدن حضور سایر مادران، فصل بهار را برای برگزاری بهتر می‌دانست.

در محوطه باز نمایشگاه نیز با مادری که مشغول تغذیه دو فرزندش بود، در مورد حضورش در نمایشگاه صحبت کردیم. این مادر فرزندپذیر گفت که بازدید از یک سالن را انجام داده، اما متأسفانه بسیاری از غرفه‌ها خالی بوده و قیمت محصولات بالاست؛ همچنین هم کیفیت خوب و هم پایین وجود داشته است.

این مادر پیشنهاد داد که فضا را برای کودکان شادتر کنند و وسایل بازی و رفاهی بیشتری باتوجه‌به دریافت ورودی توسط خانواده‌ها، در محوطه قرار دهند. وی همچنین به این مسئله اشاره کرد که کیفیت اجناس و قیمت آنها برای همه خانواده‌ها قابل‌دسترس باشد و خانواده‌هایی با درآمد پایین نیز بتوانند از چنین کالاهایی بهره‌مند شوند.

در مورد مکان نمایشگاه، پیشنهاد داد که جایی مانند مصلی تهران به دلیل دسترسی راحت‌تر مادران، بهتر است و برگزاری نمایشگاه پس از نمایشگاه کتاب در فصل بهار و در همان مجموعه مصلی، می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

با همه این تفاسیر، به نظر می‌رسد چنین نمایشگاهی باید در دسترس مادران استان‌های دیگر نیز باشد و اگر در هر استانی هر ماه برگزار شود، دسترسی بهتر خانواده‌ها فراهم خواهد شد. همچنین،  لزوم حضور بیشتر و فعال‌تر مراکز تولید پوشاک و وسایل مرتبط با نوزاد و کودک ایرانی به چشم می‌آمد و برای ارتقای کیفیت جنس و تنوع محصولات و ایجاد رقابت با تولیدکننده‌های داخلی و خارجی در حوزه مادر و نوزاد و کودک، نیاز به تسهیلاتی است که اکثر تولیدکنندگان داخلی بتوانند در چنین نمایشگاهی حضور یافته و به رقابت سالم و اثربخش در عرصه اقتصادی بپردازند.

به نظر می‌رسید غرفه‌های خالی به دلیل بالا بودن قیمت حضور مجموعه‌ها بوده است. در ادامه توجه بیشتر به معرفی مراکز دانش بنیان در حوزه جمعیت و فرزندآوری و خانواده باتوجه‌به اصول تربیتی بر مبنای دین مبین اسلام در خانواده‌های ایرانی ضروری به نظر می‌رسید.

حضور بیشتر مراکز جهادی و مردم نهاد در زمینه ترویج فرزندآوری باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد و این امر تنها با در دسترس قرار دادن تسهیلاتی که برای هزینه حضور غرفه‌ها در مورد همه تشکیلات باید انجام شود، فراهم خواهد شد.

گزارشگر: زهرا سعادت