نقض حقوق زنان در مهد حقوق بشر

نقض حقوق زنان و دختران درون مرزهای آمریکا از اصلی‌ترین شواهد اثبات دروغین بودن ادعاها و نگرانی‌های این کشور درباره وضعیت حقوق زنان و دختران در دیگر کشورها است.

آمریکا ‌به‌‌عنوان کشوری که به گواه اسناد و آمارهای رسمی، سرکرده مدعیان دروغین حقوق بشر است، با انجام اقدامات متعدد در تلاش است تا واقعیت گسترده نقض حقوق بشر در داخل آمریکا را تحت عنوان ادعا‌های دهن پرکن پنهان کند، با این وجود این واقعیت‌ها آشکارتر و بزرگ‌تر از آن چیزی هستند که بتوان آن‌ها را مخفی کرد.

حمایت از حقوق زنان یکی از بزرگ‌ترین دروغ‌های حقوق بشری آمریکا است که در سال‌های اخیر بار‌ها از آن برای مداخله در امور داخلی کشور‌ها سوءاستفاده شده است؛ این تلاش‌ها در حالی است که نگاهی به وضعیت زنان در آمریکا و نقض حقوق آن‌ها ادعای یادشده را با چالش مواجه می‌کند.

ادعای برابری زنان در آمریکا که در تضاد با مشکلات و چالش‌های زنان در این کشور قرار دارد، یکی از ادعا‌های آمریکا در زمینه حقوق زنان است. آمریکا در چارچوب ژست‌های مربوط به حمایت از زنان، ۲۶ آگوست را نیز به‌عنوان روز برابری زنان تعیین کرده است.

نگاهی به پژوهش‌های انجام شده و آمارها درباره برابری زنان در آمریکا نشان می‌دهد که این موضوع در این کشور تنها یک ادعا محسوب می‌شود و شکاف‌ها در زمینه‌های مختلف همچنان زنان آمریکایی را آزار می‌دهد. ضمن اینکه زنان و دختران از اقلیت های قومی و نژادی به شکل شدیدتری با پیامدهای این نابرابری‌ها پست و پنجه نرم می‌کنند.

گزارش پیو نشان می‌دهد نابرابری در زمینه‌های مختلف از جمله سیاستگذاری، درآمد و دستمزد، تحصیل و اشتغال وجود دارند و زنان آمریکایی را هدف قرار داده‌اند. با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهند که آمریکا با عدم رعایت موازین حقوق بشری، تعهدات بین المللی‌اش را نیز نقض می‌کند.

ابراز نگرانی سازمان‌های حقوق بشری درباره ناکامی آمریکا در حمایت از حقوق زنان

در حالی که آمریکا در عرصه جهانی ادعای حمایت از حقوق بشر به خصوص حمایت از زنان و دختران را دارد، قادر به حل بعضی از مشکلات و نابرابری‌هایی که زنان و دختران آمریکایی با آن مواجه هستند، نیست. برخی از کارشناسان معتقدند که مقامات آمریکایی عمدا چنین مسائلی را نادیده می‌گیرند.

پنج سازمان برجسته حقوق زنان در اکتبر ۲۰۲۳ نگرانی‌های خود در رابطه با عدم موفقیت آمریکا در حمایت از حقوق زنان و دختران را در نامه‌ای به کمیته حقوق بشر سازمان ملل اعلام کردند.

تداوم نقض حقوق دختران و زنان در آمریکا در قالب تبعیض مبتنی بر جنسیت و بهره‌کشی جنسی آنلاین از موضوعات مطرح شده در این نامه بودند.

سازمان‌های حقوق زنان همچنین تاکید کردند که آمریکا علی‌رغم تعهد‌های عمومی به رعایت حقوق بشر در قبال زنان، به تعهدات قانونی خود طبق میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که واشنگتن آن را تصویب کرده است، عمل نمی‌کند.

ائتلاف سازمان‌های حقوق زنان از کمیته حقوق بشر سازمان ملل خواستند تا از آمریکا بخواهد تغییرات مهمی را در راستای محافظت از حقوق زنان و دختران در قوانین خود به وجود آورد.

مهم‌ترین موارد نقض حقوق زنان و دختران در آمریکا

نقض حقوق زنان و دختران داخل آمریکا در زمینه‌های متعدد رخ می‌دهد که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود:

استثمار جنسی آنلاین

آمریکا یکی از کانون‌های مهم قاچاق جنسی در جهان محسوب می‌شود. اگرچه این کشور ادعا می‌کند که تصویب قوانین فدرال و ایالتی برای مقابله با استثمار جنسی آنلاین است، با وجود این ناسازگاری‌ و نواقص قابل توجهی در قوانین ایالت‌های مختلف وجود دارد.

کمبود حمایت‌های قانونی بر تشدید سوءاستفاده جنسی آنلاین از زنان و دختران در آمریکا تاثیر دارد.

حقوق و درآمد نابرابر

آمریکا از جمله کشور‌هایی است که تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا در آن همچنان زنان و دختران را با مشکل مواجه می‌کند.

تبعیض نژادی

اگرچه زنان و دختران در آمریکا به‌طور کلی با تبعیض‌های مختلفی مواجه هستند، با این وجود زنان متعلق به اقلیت‌های نژادی با نابرابری‌های پیچیده‌ای مواجه می‌شوند.

گزارش نهاد‌های متخصص مانند سازمان ملل نشان می‌دهد موضوع نژاد زنان آمریکایی در مسائلی مانند فقر، مسکن و اشتغال خود را نشان می‌دهد. شکاف دستمزد برای بیشتر زنان رنگین‌پوست در آمریکا به میزان قابل توجهی بیشتر است.

خشونت خانگی

خشونت خانگی یکی از رایج‌ترین اشکال خشونت علیه زنان در آمریکا است. براساس آمارها یک نفر از هر ۴ زن تجربه خشونت خانگی داشته است.

زنان سالمند، اقلیت قومی و پناهجویان بیشترین آسیب‌پذیری را در این زمینه دارند.

مراقبت‌های بهداشتی ناکافی

زنان و دختران در آمریکا با برچسب‌ها و تبعیض‌های خاصی در رابطه با دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مواجه هستند و همین مسأله خطراتی را برای سلامتی زنان به دنبال دارد.

ناامنی غذایی برای زنان اقلیت‌های قومی

دختران و زنان در آمریکا به خصوص زنان اقلیت‌های قومی با سطوح نگران‌کننده‌ای از ناامنی غذایی روبرو هستند.

بحران قاچاق انسان

یکی از چالش‌های مهم حقوق بشری زنان و دختران در آمریکا، به واسطه قاچاق انسان رخ می‌دهد. آمریکا کانون قاچاق انسان است و زنان و دختران در برابر این موضوع به‌شدت آسیب‌پذیر هستند. این کشور تلاش موثری برای مبارزه با قاچاق انسان انجام نداده است.

نقض حقوق زنان و دختران دارای معلولیت

زنان و دختران معلول در آمریکا با سطح گسترده‌ای از نقض حقوق خود روبرو هستند.

نقض حقوق زنان مهاجر

سیاست‌های ضدمهاجرتی آمریکا باعث می‌شود تا زنان و دختران مهاجر به‌عنوان جمعیتی آسیب‌پذیر تحت تاثیر خطرات بسیاری قرار بگیرند.

میزان