نقش مراسمات محرم در افزایش آگاهی و ارتقاء جایگاه بانوان در جامعه

مراسمات محرم در قالب هیئت های مذهبی یکی از ارکان گسترش آموزه‌های اسلام با تاکید بر مولفه های فرهنگی و ارزشی تمدن اسلامی یکی از اصلی ترین وجه تفاوت تمدن های حال حاضر می‌باشد.

این مراسمات از قدیمی ترین فعالیت های گروهی مردم در جهت تبیین شعائر اهل بیت می باشد که در جامعه بروز پیدا کرده و رسالتش اقامه عزا و ترویج روحیه انقلابی و باز تولید فرهنگ حق طلبی جنبش، شجاعت و قدرت در پرتو قیام عاشورایی می باشد.

اصلی‌ ترین ظرفیت‌های نظام اسلامی و مظهر تحکیم پایه‌های اعتقادی در خانواده «زنان» می‌باشند که با شرکت در مراسمات نوحه خوانی، تعزیه خوانی و… ضمن فرصت مغتنم ابراز عشق و ارادت، هویت مذهبی افراد خانواده را با تقویت باورهای ایثار و شهادت طلبی بازسازی نموده و ذهنیت مذهبی افراد را بهبود بخشیده و با ترکیب مراسم آیینی ماه محرم با موضوعات آموزشی به واسطه مطالعه منابع معتبر و حضور در نشست‌های معرفتی، آگاهی نسبت به مسائل اجتماعی فرهنگی و حقوقی پیرامون بانوان را بالا میبرند و موجب افزایش بصیرت میشوند.

سخنرانی هایی که حول محور اندیشه تشیع و آموزه های اصیل اسلام بوده است؛ نقش بسزایی در تغییر نگرش اجتماعی و فرهنگی زنان جامعه داشته است و تبیین جریان های تاریخی موجب افزایش عقلانیت شده و ارتقای جایگاه بانوان را به ارمغان آورده است.

با توجه به این نکات، شرکت فعال بانوان در مراسم های عزاداری ماه محرّم به درک عمیق رشادتهای قیام عاشورا و نقش اثرگذار مادران، همسران و دختران شجاع حاضر در واقعه کربلا منجر شده و تقویت اراده و مقاومت در برابر ظلم و ستم از جهت الگو سازی را در پی دارد. تاثیرات فرهنگی سنت دیرینه تکریم شعائر مذهبی محرّم و صفر،موجب بازنگری زنان در اهداف انسان ساز و تمدن آفرین برای بهبود انگیزه‌های خود که از برکات انقلاب اسلامی است گردیده و نقش زنان در جامعه را پررنگ تر میکند و انسجام و همبستگی بین زنان جهان را در زمینه سازی عصر ظهور در دنیا افزایش داده و جامعه اصلاح پذیر را با گسترش ارتباطات خانوادگی به منصه ظهور رسانیده و در جامعه بروز پیدا می‌کند.