نقش زنان در حوادث بعد از ظهور حضرت مهدی(عج)

ظهور منجی از اعتقادات مسلمانان اعم از شیعه و سنی است. در مذهب شیعه با توجه به خاتميت دين اسلام و مبانی مکتب تشیع اين موضوع با تأکيد بيشتری بيان شده است، در نتیجه همه انسان‌ها اعم از زن و مرد نسبت به امام عصر خود وظايفی بر عهده دارند و نقش زنان در عصر ظهور به دلیل جايگاه ويژه آن‌ها در خانواده نقشی بی بديل است.

همه انسان‌ها در برابر امام عصرِ خود حضرت مهدی (عج) مسئولیت دارند و برای آماده‌سازی زمینه‌های ظهور آن حضرت وظایفی را بر عهده دارند. زنان نیز علاوه بر وظایف عمومی كه همه‎ی افراد نسبت به حضرت مهدی (عج) بر عهده دارند، مي‌توانند در مواردی به صورت خاص همچون حضرت زینب (س) و حضرت فاطمه (س) نقش حساسی را در پیشرفت و بقای اسلام ایفا کنند و زمينه‌ را برای ظهور آن حضرت فراهم سازند.

وظایف زنان در آماده‌سازی زمینه‌های ظهور

خودسازی معنوی: از جمله اقداماتی که زنان می‌توانند برای زمینه‌سازی ظهور امام زمان (عج) انجام دهند، تهذیب نفس است. پاک سازی درون از صفات پست و زينت آن به اخلاق نيک در هر زمان واجب است، اما در زمان غيبت ضرورت آن بيشتر احساس می‌شود؛ چراکه درک فضيلت و قرارگرفتن در صف اصحاب حضرت مهدی (عج) به خصوصيات اخلاقی و خودسازی افراد بستگی دارد.

حفظ ایمان: حفظ اعتقادات اسلامی از دیگر وظایف منتظران اعم از زن و مرد است. در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام نقل شده است: «ای علی بدان که شگفت‌انگیزترین مردم از جهت ايمان و عظیم ترین آن‌ها از نظر يقين مردم آخرالزمان در ایمان به پيامبر (ص) هسـتند. آن‌ها در زمان پیامبر نبوده‌اند تا به وی بپيوندند و حجت الهی از آنها پنهان است، با این وجود به سیاهی که بر سفيدی چیره شده است، ایمان می‌آورند».

پرورش نسل مهدوی: همچنین از مسئوليت‌های زنان در جامعه اسلامی ايجاد انگيزه و اميد در نسل جوان و پرورش نسل مهدوی است که زمینه سازان ظهور محسوب می‌شوند. زنان به عنوان نیمی از پیکره‏‏ی جامعه و مهمترین فرد در انتقال ارزش‌ها در خانواده نقش مهمی در حوادث منتهی به ظهور و پس از ظهور آن حضرت ایفا می‌کنند. زنان در دوران حکومت حضرت مهدی (عج) فعال و پویا عمل کرده و فعالیت‌های خود را در جهت اهداف امام عصر (عج) انجام می‌دهند.

نقش زنان در حکومت حضرت مهدی (عج)

براساس روایات اسلامی ۵۰ نفر از ۳۱۳ یار خاص امام زمان (عج) زن هستند. امام باقر (ع) نقل می‌کند که «به خدا سوگند سه صد و اندی خواهند آمد که پنجاه نفر از آن‌ها زن هستند. علاوه بر این پنجاه نفر، چهارصد بانوی برگزیده هم همراه حضرت عیسی (ع) به کمک امام مهدی (عج) خواهند شتافت».

 براساس روایتی از پیامبر اکرم (ص) حضرت عیسی (ع) به همراه هشتصد مرد و چهارصد زن از بهترین و شایسته ترین افراد روی زمین به یاری حضرت می‌آیند. علاوه بر این به رجعت زنان مانند رجعت مردان در روایات اشاره شده و حتی نام برخی از آن‌ها نقل شده است. طبری در کتاب دلائل الامامه از امام صادق(ع) روایتی را نقل می کند که حضرت فرمودند: «همراه قائم ۱۳ زن خواهند بود به نام‌های؛ قنوا دختر رشیدهجری، ام ‏ایمن، حبابه والبیه، سمیه مادر عمار یاسر(اولین زن شهیده اسلام)، زبیده ام ‏خالد احمسیه، ام سعیدحنفیه، صیانه ماشطه، ام ‏خالدجهنیه‏. این زنان، همچون مردان منتظر از صلابت و ایمان استوار برخوردارند، در تلاش دائمی هستند و در جهت اهداف امام زمان (عج) فعالیت می‌کنند. زنان منتظر پویا عمل می‌کنند و به مهمترین وظایفشان که تربیت و آماده سازی نسل مهدوی است، عمل می‌کنند».

پس از ظهور حضرت مهدی (عج) و استقرار حکومت الهی آن حضرت، زنان که پیش از دوران ظهور جایگاه فطری خود را از دست داده بودند، دوباره به جایگاه انسانی و اسلامی شان باز می‌گردند و کرامت از دست رفته خود را دوباره به دست می‌آورند، بنابراین زنان در حکومت امام زمان (عج) چنان قوی و فعال می‌شوند که بر اساس روایات، در خانه هایشان فتوا می‌دهند و از بین یاران خاص حضرت نیز زنانی وجود دارند که از طرف ایشان به عنوان حاکم انتخاب خواهند شد.