نقش‌آفرینی بانوان گلستانی در تحکیم وحدت و تربیت نسل وحدت‌گرا

نقش بی‌بدیل و موثر بانوان گلستانی در وحدت و تقریب مذاهب اسلامی در استان انکارناپذیر است، زنان به عنوان یکی از ارکان مهم ترویج و توسعه همدلی، همبستگی و برابری در نقش دختر، همسر، مادر و شکل‌دهنده شخصیت کودکان در وحدت و تحقق تقریب مذاهب اسلامی نقش کلیدی دارند.

بانوان با حضور فعال در موقعیت‌های اجتماعی، تربیتی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی در ترویج و توسعه آرمان‌های متعالی اسلام و ایجاد و ارتقای وحدت، همدلی، تقریب مذاهب و دوری از اختلاف و تفرقه نقش برجسته‌ای دارند.

باتوجه به اینکه زنان نیمی از پیکره جامعه گلستان بوده نقش این قشر به عنوان الگو و منادی دختر، همسر، مادر و مربی در خانه و جامعه به یقین در وحدت‌آفرینی، تربیت انسان‌های وحدت‌گرا و ارتقای وحدت و تقریب مذاهب  اسلامی ویژه و کلیدی است.

هوشیاری مردم جامعه به ویژه زنان، دختران، مادران، معلمان و دانش آموزان در خصوص حفظ اتحاد بین یکدیگر و به خصوص حفظ وحدت و همدلی بین شیعه و سنی از واجباتی بوده که کشورها را از آتش فتنه دور نگه می دارد.

بر همین اساس مهمترین ضرورت جامعه امروز حفظ اتحاد در جامعه بوده که قومیت ها، مذاهب و ادیان در کنار یکدیگر با همدلی، وحدت و تقریب مذاهب زندگی مسالمت‌آمیز داشته و از هر نوع تفرقه پرهیز کنند و اتحاد مشق همیشگی مردم، بانوان، دختران و مادران جامعه بوده تا همگی با یکپارچگی بین هم در مقابل توطئه‌های دشمنان آگاهانه اقدام کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران اهل سنت آزادشهر در این ارتباط گفت: نقش بانوان در حفظ وحدت اسلامی با محوریت او در خانواده و فرهنگسازی در عرصه گوناگون و حضور همیشگی آنها در کنار مردان در تمام شرایط کاملا محرز است.

آی‌جمال قورچایی افزود: در زمان حاضر برای تربیت نسلی وحدت گرا کانون خانواده و مادران اثرگذارترین و کلیدی ترین نقش را دارند.

وی اظهار داشت: بانوان فرهیخته گلستانی با تاسی از سیره نبوی و سبک زندگی فاطمه زهرا (س) در راستای تحقق «المسلمون اخوه» تلاش داشته و در این مهم موفق بوده و در استان به عنوان وحدت و همدلی به صورت کامل محرز است.

وی بیان کرد: یکی از ظرفیت‌هایی که می‌توان از رموز موفقیت در وحدت‌آفرینی باشد نهادهای علمی و اسلامی هستند که با تعامل جدی و اساسی در همدلی بیشتر علما با اقشار و اقوام مختلف می‌تواند اهداف الهی و قرآنی «واعتصمو بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» را محقق سازد.

قورچایی گفت: برای آگاهی زنان، دختران و نخبگان نسبت به توطئه‌های دشمنان باید برای حضور پررنگ تر بانوان فرهیخته و توانمند در جوامع مختلف و مجامع بین‌المللی ایجاد فرصت شود تا با گفت و گو و تبادل اندیشه ها و نظرات و ارائه راهکارها در زمینه های مسائل مشترک با استفاده از استعدادهای آنها برای احیا و گسترش معارف اسلامی، سنت نبوی، نهادینه شدن وحدت و مقابله با توطئه‌های دشمنان تلاش شود و هفته وحدت بهترین فرصت بوده تا آن را جامع عمل بپوشانیم و امروز می‌طلبد از تمام ظرفیت ها با شایسته‌سالاری و شناسایی آنان استفاده شود.

وی افزود: فاطمه الزهرا (س) به عنوان برترین بانوی دو عالم، بی‌بدیل‌ترین الگو و اسوه زنان مسلمان جهان بوده که دارای ابعاد والای شخصیتی و اخلاقی هستند که مورد توجه خاص و ویژه پیامبر اکرم (ص) بوده و در زمان حاضر هم مورد توجه خاص مسلمانان و غیرمسلمانان هستند و مسلما تاسی از چنین شخصیتی که خود نماد وحدت امت اسلامی بوده زمینه‌ساز وحدت و همدلی خواهد شد و توجه به ابعاد شخصیتی این الگوی بی‌بدیل و شناساندن فرهنگ رفتاری این حضرت و الگو گرفتن از ایشان در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی زمینه موفقیت در وحدت را مهیا خواهد کرد.

وی اظهار داشت: امروز نیاز بوده همه امت اسلامی به ویژه قشر بانوان بیش از پیش در همه امور از زهد، تقوا و عبادت تا تربیت فرزند و همسرداری از این بانوی نمونه درس گرفته و با تبعیت از ایشان در رابطه با عفاف و دفاع از اسلام ناب محمدی در صحنه حاضر باشیم و در راه ترویج آموزه های اخلاقی و تربیتی ایشان تلاش کنیم.

حضرت فاطمه (س) الگوی عملی وحدت و همدلی زنان گلستانی است

یکی از معلمان نمونه اهل سنت هم در این ارتباط گفت: زنان در تقویت مبانی تقریب و وحدت مذاهب اسلامی جایگاه بسیار ویژه ای دارند.

سمیه ایری افزود: همان طور که زنان در خیلی از امور زندگی مدیریت قوی داشته در تقویت وحدت هم تاثیرات بسیار زیادی دارند از جمله در ایجاد ارتباط دینی و فرهنگی بین خواهران شیعه و سنی و تبادل اطلاعات دینی نقش مهمی دارند.

این بانوی گلستانی اظهار داشت: گسترش احکام اسلامی و تشریح مبانی مشترک بین ادیان اسلامی و برگزاری مراسم های دینی و مذهبی به دور از تعصبات بی‌مورد رمز موفقیت گلستان در الگو بودن وحدت‌آفرینی و همدلی مردم استان است.

وی بیان کرد: در تحکیم رشته‌های خواهری بدون تمایز شیعه و سنی عوامل مختلفی از جمله  افزایش یادگیری شیوه‌های مختلف رسم و رسوم و آشنایی بیشتر در تمامی زمینه‌ها و به ویژه فرهنگی و هنری نقش موثری داشته است.

این معلم تربیت بدنی گفت: برای آگاهی زنان و دختران امت اسلامی به ویژه نخبگان دینی و علمی نسبت به توطئه‌های تفرقه‌انگیز تقویت روابط، برگزاری دوره‌های آموزشی، هنری، علمی و تقویت جایگاه بزرگان دینی موثر بوده که البته امروز در کل گلستان وحدت بسیار خوبی بین مردم وجود داشته و همدیگر را مانند خواهر و برادر می دانند.

ایری با اشاره به نقش حضرت فاطمه (س) به عنوان دختر پیامبر اعظم (ص) به عنوان الگوی عملی زن، خانواده و مواسات و همدلی افزود: به یقین رفتار و کردار حضرت فاطمه (س) که در خانه حضرت پیامبر(ص) و حضرت علی (ع) تربیت یافته الگوی صحیح و عملی جهان اسلام بوده و خواهد بود و می‌توان در خیلی از موارد دختر رسول اکرم (ص) عزیز را سرمشق و الگو قرار داد.

ذات زن به فکر صلح و آرامش خانواده و جامعه است

معاون دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گلستان هم در این ارتباظ گفت: زنان و به ویژه مادران محور خانواده بوده که اعضای خانواده را کنار هم جمع و نقش مهمی ایفا می‌کنند، بی‌شک زن در جامعه مانند مادر در خانواده است.

آناهیتا مهشیدی افزود: ذات زن به فکر صلح و آرامش در خانواده و جامعه  بوده و پیرو این مهم در الگوی سوم زن مسلمان باید به تک تک افراد جامعه آموزش داده علاوه بر ایفای نقش سنتی خود از مسائل اجتماعی مطلع باشد.

وی اظهار داشت: بانوان در برقراری اتحاد، وفاق، همدلی، برابری و وحدت قوی‌تر بوده و نقش مهمی در صلح و آرامش جامعه دارند به شرطی که الگوی سوم زن مسلمان تبیین و آموزش داده شود.

وی بیان کرد: الگوهای اسلامی بسیاری از جمله زنان مسلمان جهان وجود نداشته که باید به درستی برای دختران جامعه معرفی شوند.

مهشیدی افزود: زن امروزی از شیعه و سنی نمونه‌های موفق همدلی، وحدت و برابری بوده که این مهم با تبیین الگوی سوم به مردم و به ویژه دختران ترویج و تقویت خواهد شد.

گلستان حدود ۱.۹ میلیون نفر مرکب از اقوام و نژادهای مختلف اعم از ایرانی، غیرایرانی و مذاهب را در خود جای داده و از این حیث متنوع ترین ترکیب جمعیتی ایران را از اقوام و مذاهب مختلف دارد که ۴۹ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهد.

ایرنا