روایت یک مادر نقاش و پزشک از آثار هنری خود با محوریت زنان

مریم علی‌محمدی ۳۲ ساله، فارغ‌التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نقاش و از همه مهم‌تر اینکه یک مادر است؛ مادرِ دختری به نام بهار. از ۶ سالگی نقاشی را شروع کرده و تقریباً با همه تکنیک‌ها هم آشنا، اما طی سال‌های اخیر تمرکزش بیشتر روی آبرنگ بوده است.
نقاش

شرکت در چند نمایشگاه گروهی، برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی تنها بخشی از دستاوردهای زیست هنرمندانه این بانوی نقاش و موفق می باشد. او درباره هدف از خلق تابلوی شهدای ترور آبان ۱۴۰۱ اصفهان می گوید: پیام این اثر، نشان دادن امنیت است که زیباترین و ارزشمندترین دستاورد شهداست.

شهدای امنیت با اهدای جان خود بچه‌ها را برای ادامه راه بدرقه می‌کنند، صف امنیت که با تصویر سه شهید اصفهانی بسته شده است، با صف بچه‌های دبستانی ادامه پیدا خواهد کرد.

آثاری با محوریت زنان

علی محمدی به موضوع و سوژه محدود نبوده و همواره تلاش کرده تا آثاری با محوریت اصلی زنان را خلق کند و شخصیت های دختربچه‌ها، زنان جوان و مادربزرگ‌ها را در تابلوهای مختلف خود به تصویر بکشاند

به عنوان مثال در سال ۱۳۹۹ کاری با نام دختر هزاره در حمایت از دختران افغانستان انجام داد و برای شرکت در رقابت بین‌المللی آبرنگ ارسال کرد.

در اردیبهشت‌ماه سال جاری کاری در حمایت از مادران شهرستان سردشت که در بمباران شیمیایی عراق در سال ۱۳۶۶ شاهد رنج کشیدن عزیزانشان بودند، انجام داد.

در سال ۱۴۰۰ کاری با عنوان «حباب زندگی» که تصویری از خوشحالی کودکانه دختربچه فیلم «بچه های آسمان» بود انجام داد.

همچنین اثری در سال ۱۳۹۹ با عنوان یافتن زندگی با موضوع هنرمندی زنان ایرانی و توانایی اشتغال‌زایی آن‌ها خلق کرد که تصویر زن مسنی با چهره‌ای خندان که مشغول به بافت سبدهای حصیری است.

تابلوی شهدای ترور ۲۵ آبان اصفهان

یکی از دلایل اصلی او برای خلق این اثر، این بود که این روزها شاهد بزرگ‌نمایی و قهرمان‌سازی از شرورترین موجوداتی بود که برخی با تصویرسازی از این افراد شرور سعی در جابه‌جا کردن جای ظالم و مظلوم داشتند.

آنجا بود که تصمیم گرفت به سهم خود در زمینه نقاشی کمی این فضای غریبانه را بشکند و به اندازه خود ادای دینی در برابر حماسه آن‌ها داشته باشد.

در این اثر که در دو تصویر مکمل هم به تصویر کشیده شده است، سه دانش‌آموز دختر دبستانی در یک تصویر و چهره شهدای مدافع امنیت در تصویر دیگر به نمایش درآمده که به صف شدن دختربچه‌های کلاس اولی در کمال امنیت و آرامش در نخستین روز مدرسه را نشان می‌دهد. درواقع می‌توان گفت پیام این اثر، نشان دادن امنیت است که زیباترین و ارزشمندترین دستاورد شهدا است.

شهدای امنیت با اهدای جان خود بچه‌ها را برای ادامه راه بدرقه می‌کنند، صف امنیت که با تصویر سه شهید اصفهانی بسته شده با صف بچه‌های دبستانی ادامه پیدا خواهد کرد و علت اصلی انتخاب برای موضوع دختربچه‌ها به عنوان کار مکمل در کنار شهدا اهمیت به تصویر کشیدن نقش‌های مختلف زنان از کودکی تا بزرگسالی است.

این بانوی نقاش و موفق  تصمیم دارد که همچنان آثارش را برای نشان دادن نقش و فعالیت های زنان در زمان جنگ پیش ببرد زیرا معتقد است زنان در آن زمان به دلیل حضورشان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در نبرد و بعد از جنگ به واسطه از دست دادن فرزندان، پدران و همسران شان نقش بزرگی ایفا کرده اند و باید بسیار از رشادت های آنان گفت و نوشت و دید.

مطالبه گری زنان در جامعه

علی محمدی درباره اغتشاشات اخیر می گوید: به نظرم این روزها و در این شرایط ملتهب، افرادی از سراسر دنیا با ادعایی مبنی بر دفاع از حقوق بانوان ایران تبلیغات وسیع می‌کنند.

برای من به عنوان زن ایرانی این موضوع که فردی متواری و طرد شده از جامعه خود مطالبه حق زنان و مادران ایرانی را داشته باشد، قابل پذیرش نیست و چه بهتر که زنان فعال جامعه در همه زمینه‌های فرهنگی، هنری و علمی خود به بیان نظرات پیشنهادات و انتقادات و مطالبات خود اقدام کنند.

ایمنا