نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
قوامیت؛ مسئولیت نه امتیاز
در آغاز جلسه، دکتر عرب خراسانی با تأکید بر این که قوامیت در فقه اسلامی «ریاست خانواده» را تعریف میکند، گفت: «قوامیت مسئولیتی است که به دلیل نفقه و جایگاه تعیینشده در قرآن به شوهر واگذار شده است و این مدیریت تنها محدود به امور مالی نیست، بلکه مناسبات عاطفی، تربیتی و خانوادگی را نیز شامل میشود.» عربخراسانی افزود که قوامیت، یک نقش آموختنی است و مرد برای ایفای آن نیازمند آموزش، تجربه و همراهی همسر است.
نقش زن؛ همراهی، هدایت و مشارکت
بر اساس ارائه دکتر عرب خراسانی، زن در سالهای آغازین زندگی مشترک نقش مهمی در آموزش و ارتقای توان مدیریتی شوهر دارد: «زن مادرِ شوهر نیست، اما با همراهی و سکوت هوشمندانهاش، به او فرصت میدهد تا ظرفیتهای قوامیت را بالفعل کند.»
وی تأکید کرد که تغییرات اجتماعی امروز، تحمل زنان برای این دوره یادگیری را کاهش داده و این امر میتواند موجب اختلاف و تنش در خانواده شود.
تبیین تاریخی قوامیت در مدینه
سپس دکتر مجید دهقان با ارائه نتایج پروژه ۱۵ ساله خود در تحلیل آیه قوامیت، بیان کرد: «فهم آیه بدون توجه به فرهنگ و جامعه مدینه ممکن نیست. قوامیت در حقیقت واکنشی به مشکلات خانوادگی آن زمان بود؛ مردانی که غیبتهای طولانی داشتند و مراقبت از خانواده رها شده بود.»
دهقان با نقد تفسیرهای تقلیلگرایانه افزود: «قوامیت سلطه نیست؛ مسئولیت مراقبت، هدایت و مدیریت خانواده است و در جامعه امروز نیز با وجود تغییر نقشهای اقتصادی زنان، همچنان معنا دارد.» وی با اشاره به معانی متعدد واژه «ضرب» و چالش فهم تاریخی آن گفت: «برداشتهای اجتماعی یا سلیقهای نباید جایگزین روششناسی اصیل اسلامی شود.»
قوامیت؛ تکلیف الهی و غیرقابل واگذاری
در بخش دوم نشست، دکتر سجادی امین با نگاهی فقهیتر بیان کرد: «قوامیت یک تکلیف است، نه حق یا امتیاز مرد. خداوند این مسئولیت را بر عهده مرد گذاشته و مرد حق ندارد از آن شانه خالی کند یا آن را واگذار کند.»
وی تصریح کرد که: برخی مصادیق قوامیت مانند اشتغال یا خروج زن از منزل ممکن است با شروط ضمن عقد تعدیل شود؛ اما اصل قوامیت و اطاعتپذیری همسر از تصمیم مصلحتبین مرد قابل سلب یا انتقال نیست.
سجادی امین همچنین گفت: «مرد موظف است مهارتهای اداره زندگی را کسب کند و از طریق مشورت و استفاده از تجربه دیگران، مصلحت خانواده را تأمین کند.»
قوامیت در دنیای جدید؛ از اقتصاد تا حمایت عاطفی
در ادامه، دکتر عرب خراسانی در جمعبندی دیدگاهها گفت: «در شرایط امروز حتی اگر نقش اقتصادی مرد کمرنگ شده باشد، قوامیت از بین نمیرود، بلکه به حوزه عاطفی و روانی منتقل میشود. زن انتظار دارد تنها مرد قانونی در زندگیاش پاسخگوی نیازهای عاطفی او باشد.»
این رویکرد، به گفته وی، نشان میدهد قوامیت نقشی پویا و قابل تطبیق با تحولات اجتماعی است.
مصلحت، اخلاق و قانون؛ سه ضلع قوامیت
در پایان نشست، مجموعه مباحث بر سه اصل مشترک تأکید داشت:
گفتنی است، نشست علمی «قوامیت و خانواده» با طرح سه محور اصلی تکلیفبودن قوامیت، نقش زن در شکلگیری این مسئولیت و بازخوانی تاریخی آیه تلاش کرد تصویری جامع، روشن و کاربردی از این مفهوم ارائه دهد؛ مفهومی که ارائهدهندگان آن را نه ابزاری برای سلطه، بلکه جایگاهی برای مسئولیت و حمایت چندبعدی مرد از خانواده تفسیر کردند.
گزارشگر: مهتا صانعی
گفتگوی جهانبانو با بانوان حاضر در مسیر مشایه
آشنایی با اولین موکب بین المللی زنانه
جملات کوتاه برای تشکر از بانوان خادم عراقی
چند توصیه برای مادران جهت در پیادهروی اربعین
به پاس ۱۰۰۰ روز خدمت
جریان مقاومت، جریانی است که باید همچنان خون تازه در آن دمیده شود
سختترین و سوزناکترین درد بشر، درد فراق است
مردم خوب میدانند چه کسی خدمتگزارشان است
یادبود بانوان آمل برای شهید رئیسی و شهدای خدمت