«آستانه» میزبان نشست دیالوگ رهبران زن آسیای مرکزی

نشست رهبران زن آسیای مرکزی با موضوع «نقش زنان در توسعه نوآوری و فناوری» در شهر «آستانه» برگزار شد.

نشست دیالوگ رهبران زن آسیای مرکزی با موضوع «نقش زنان در توسعه نوآوری و فناوری‌» با حمایت سازمان ملل متحد و کمیسیون ملی در امور سیاست خانوادگی و جمعیت شناسی وابسته به ریاست جمهوری قزاقستان در شهر «آستانه» برگزار شد.

در سال ۲۰۲۳ میلادی قزاقستان ریاست این قالب منطقه‌ای را بر عهده دارد که فعالیت‌ آن برگزاری رایزنی‌های متقابل، تبادل نظر و همکاری‌‌های عملی بین رهبران زن ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان را در مسائل مرتبط به زنان در نظر دارد.

در این نشست «تنزیلا ناربایوا» رئیس مجلس سنای ازبکستان، رئیس پارلمان قزاقستان، نمایندگان قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان، روسای سازمان‌های دولتی و همچنین نمایندگان سازمان‌های غیردولتی و بین‌المللی و دیپلمات‌های مامور حضور داشتند.

دیجیتالی سازی یکی از اولویت‌های ریاست قزاقستان در دیالوگ زنان آسیای مرکزی به عنوان ابزاری جدید و مؤثر برای مشارکت گسترده زنان در روابط اجتماعی-اقتصادی است.

رئیس مجلس سنای ازبکستان در این نشست تاکید کرد: در نتیجه ایجاد قالب «دیالوگ زنان کشورهای آسیای مرکزی» در سال ۲۰۲۰ میلادی در کشورهای ما برای تأمین حقوق، آزادی و منافع مشروع زنان، تحکیم نقش آنها در زندگی جامعه و دولت کارهای گسترده‌ای انجام می‌گیرد. امروز دیالوگ در آسیای مرکزی جای خود را کسب و از حمایت جامعه جهانی برخوردار شده است.

ناربایوا افزود: این قالب منحصربفرد در دوره فعالیت خود اسناد مهمی را تصویب و مراسم‌های بزرگی را برگزار کرد که در اجرای اقدامات مؤثر در سطح منطقه تأثیر بسزایی داشت. ما این موضوع را نشان دهنده علاقه زیاد کشورهای منطقه برای توسعه بیش از پیش دیالوگ و افزایش اثربخشی و اعتبار آن در عرصه بین المللی ارزیابی می‌کنیم.

در این مراسم شرکت کنندگان دیدگاه‌های خود را در مورد تشریک مساعی زنان فعال، بازرگان، محافل دانشگاهی و علمی، بخش غیردولتی و مدنی کشورهای منطقه آسیای مرکزی، گسترش همکاری‌ها در زمینه توسعه جمعیت شناسی، برابری جنسیتی، اجرای طرح‌ها در زمینه‌های توسعه گردشگری، فرهنگ، همکاری در حوزه اکولوژی، توسعه تجارت از جمله فناوری‌های دیجیتال اظهار داشتند.

در این نشست شرکت کنندگان همچنین پروژه‌های دیجیتال مبنی بر توسعه استارت آپ‌های زنان، هوش مصنوعی، دیجیتالی سازی در مناطق روستایی و همچنین برنامه‌ها مبنی بر حل مسائل روز خانواده و جامعه، کارآفرینی زنان، آموزش حرفه‌ای و اشتغال را نیز بررسی کردند.

در پایان این نشست برنامه اقدامات دیالوگ رهبران زن آسیای مرکزی برای سال ۲۰۲۳ میلادی به تصویب رسید.

دیالوگ رهبران زن آسیای مرکزی در سال ۲۰۲۰ میلادی به ابتکار ازبکستان تأسیس و در سال ۲۰۲۱ میلادی دیالوگ رهبران زن به ریاست ازبکستان برگزار شد.

فارس