نشانه های کم خونی در زنان

دوره های قاعدگی و بارداری از دلایل رایج از دست دادن خون است و تشخیص علت کمبود آهن و پیگیری مراحل درمانی بسیار مهم است.
کمخونی

ملیحه عرب متخصص زنان و زایمان در این باره می گوید: زمانی که فرد به مقدار کافی هموگلوبین در خون خود نداشته باشد، کم خون است، هموگلوبین به گلبول‌های قرمز کمک می‌کند تا اکسیژن را به تمام قسمت‌های بدن منتقل کنند.

اگر سطح هموگلوبین پایین باشد، بدن ممکن است تمام اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت نکند. بسیاری از افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن هیچ علامتی ندارند و این در شرایطی است که نشانه‌های این بیماری با احساس خستگی یا ضعف، به خصوص در ورزش یا بالا رفتن از پله‌ها و سردرد بروز می‌کند.

نشانه های کم خونی

درد قفسه سینه یا مشکل تنفسی، هوس‌های غیر طبیعی مثل خوردن یخ یا خاک رس از دیگر نشانه‌های ابتلاء به کم خونی است.

سندرم پاهای بی قرار که در آن پاها به حرکت خود به خصوص در شب ادامه می‌دهند از دیگر نشانه‌های ابتلاء به کم خونی است.

پزشک می‌تواند خون را با یک آزمایش ساده CBC از نظر کم خونی آزمایش کند، اگر آزمایش خون نشان دهد که فرد کم خونی دارد، یا اگر علائم فقر آهن دارد، پزشک از وی سوالاتی می پرسد و سایر آزمایش‌های خون را انجام می‌دهد تا تشخیص دهد چه چیزی باعث کم خونی شخص می‌شود و بهترین روش برای درمان آن چیست.

کمبود آهن با دادن آهن اضافی به بیمار درمان می‌شود و باید به این نکته توجه داشت که تنها استفاده از غذاهای حاوی آهن برای جبران کمبود آهن کافی نیست.

ممکن است این افراد نیاز به تزریق خون داشته باشند، ضمن اینکه داروهای تأمین کننده آهن به صورت قرص و یا به صورت تزریقی نیز تجویز می‌شود.

اگر فرد عوارض جانبی داشته باشد یا نتواند آهن کافی از قرص‌ها دریافت کند، اقداماتی وجود دارد که می‌تواند برای کاهش این عوارض انجام دهد، یا ممکن است به آهن تزریقی نیاز پیدا کند بنابراین حتماً در این شرایط نباید خودسرانه داروها را قطع کرد و باید با پزشک مشورت کرد.

 اگر کمبود آهن شخص ناشی از دست دادن خون باشد، باید علت خونریزی را پیدا کرد. همچنین علل دیگر نیز در روند درمان اثر دارند، شخص تحت نظر باید اطمینان حاصل کند که تمام دستورالعمل‌های مربوط به آزمایش و درمان را به درستی دنبال می کند.

مهر