بنیان مرصوص نسل ولایت‌پذیر؛ دکترین غدیر تا ظهور

ارزش‌های اخلاقی در اندیشه اسلامی مهم‌ترین وجه تمایز نظام اخلاقی اسلام  بوده و به‌واسطه جهان‌بینی توحیدی بهترین ابزار تحقق رسالت تربیتی خانواده به‌عنوان اصلی‌ترین پایگاه رشد اخلاقی در راستای تبیین نظام معرفتی غدیر و پدیده تکاملی مهدویت به شمار می‌آید.

محسوس‌ترین گزاره اخلاقی که نهاد خانواده نقش چشمگیری در رشد و اعتلای آن داشته و از ارکان اصلی نظام فکری شیعه تا همیشه تاریخ است، اصل وجود ولایت است.

غدیر در جغرافیای اندیشه و معارف اسلامی جلوه مبرّز دکترین امامت منصوص و فصل ممیز حقیقت انسانی است که استقرار کامل اسلام در قامت ولایت الهی را به نمایش می‌گذارد.

محتوای عمیق ارزشی سند تاریخی تفکیک‌ناپذیری دین از سیاست، ضرورت وجود ولی در زمین و میان توده مردم به‌عنوان مقتدا را بیانگر تمامیت اخلاق دانسته و بینش مبتنی بر آزادی، عدالت، حقوق و… سازنده تربیت بشر و از شاخصه‌های نظریه اخلاقی غدیر متجلی می‌گردد.

سامان‌دهی زیست فردی و اجتماعی بر اساس طرح انسان‌ساز و بیدارگر فطرت، جوهر اصلی واقعه‌ای است که  منشاءعروج و تکامل انسان‌ها با اطاعت مخلصانه و از روی آگاهی بوده و تبیین و تفهیم و گسترش مبانی زلال و روشن حقیقت ولایت در اصلی ترین پایگاه تربیت انسان، وظیفه خطیری بر دوش زنان به‌عنوان عامل اصلی انتقال ارزش‌ها نهاده تا با تقویت حس نظارت و حضور امام منتظر (عج) در سایه اظهار محبت والدین به اهل‌بیت (ع) و شرکت در محافل مذهبی برای شناخت غنی‌تر از ولی‌امر زمان، ضرورت گردن‌نهادن به حاکمیت و ولایت را در فرزندان متذکر گردیده و با _داستان‌گویی_ زبان مشترک همه تمدن‌ها و فرهنگ‌ها از سرنوشت‌سازترین اتفاق تاریخ به‌مثابه هویت ملی و مذهبی، سرباز سازی فرهنگی انجام داده و با آموزش التزام عملی به ولایت‌فقیه در عصر غیبت و ایجاد آمادگی حضور در تشکیلات مردمی با پذیرش اصل برتری افراد، عینیت یابی نظام ولایی در خانواده را بر پایه ایمان افزایی، بصیرت محوری و پاسداری از دین به منصه ظهور و بروز رسانده  و با انعکاس حبّ ولی در عمل، اخلاق غدیری شایسته‌سالاری را در حوزه رفتار عینی فرزندان گسترش دهد.

سامان‌دهی گرایش‌های فرزندان باتوجه‌به نیازهای عاطفی آنان همراه با انتقال صحیح باورهای دینی موجب رشد اخلاقی دوسویه و پویای خانواده گردیده و با قراردادن آنان تحت ولایت خاص امام عصر (عج) مؤلفه‌های اثرگذار غدیری را تبیین نموده و با ایستادگی در برابر تعدی و فشار دشمنان، صبر و شکیباییِ ولایت‌مداری را با نگاه شفقت‌آمیز و مهرورزانه به فرزندان می‌آموزند.

ثمربخشی تربیت ولایی با انجام کارهایی برای اجراکردن پیام غدیر در ساحت حکمرانی خانواده با کلیدواژه‌های ایمان، حب و دوستی، اطاعت و ادای حقوق رهبری به ما یادآور می‌شود که تحولات مدنی، فرهنگی و سیاسی ما در طی قرون و اعصار متمادی وامدار تنزّل حقیقت ولایت در حادثه غدیر است.

از سویی آموزه‌های ژرف اسلامی با چهار مرتبه توصیه احسان به پدر مادر تمرین ولایت‌مداری را اشاعه بخشیده و با التزام خانواده به پرورش نسل ولایی، روش‌مندی تربیت فرزندان را برای نیل به مقام امنیت و سلم در سیطره ولایت‌پذیری متذکر می‌گردد!

بی‌تردید چالش‌های متعدد عرصه اخلاقی و تربیتی خانواده برای تقویت روحیه ولایت‌مداری جسارتی عظیم می‌طلبد تا با بهره‌مندی از حوزه اندیشه شیعی، مهدی باوری و مهدی یاوری که شاخصه‌های ارزشمند نسل زمینه‌ساز ظهور هستند را در بین فرزندان نهادینه ساخته و مادران ولایت پرور در قامت مروّجان راستین آموزه‌های اخلاقی غدیر تا ظهور با عبرت‌آموزی از تجربه تلخ و شکست‌خورده جهان غرب در مواجهه با ولایت گریزی و ولایت ستیزی، بنیان مرصوص نسل تمدن نوین اسلامی را مستحکم و تقویت نمایند.